Hej,

Vi håller på att bygga nytt, och som vanligt får man beslutsångest och en massa funderingar på hur man ska lägga upp planlösningen. Vi har bygglov på huset och arbetet är påbörjat, men det finns fortfarande möjlighet att ändra planlösningen.

Anledningen till att jag funderar är att det ser ut som att sovrummen börjar växa igen i typhusen hos färdighustillverkarna. Vi har ritat in 4 sovrum, 13, 12.5, 11 och 11kvm. Är det för litet i dagens läge? De minsta sovrummen har dessutom delvis snedtak.

Nästa fråga är grovköket. Det är inritat 6 kvm, vilket inte ger några större utrymmen för klädvård. Nu har vi en klädkammare 5 kvm där man tex kan stryka och hänga kläderna, så då känns det fel att minska vardagsrum och öka grovköket. Eller tänker vi fel?

Huset är totalt på 192 kvm, 1,5-plan.


Mvh

Johan
 
Du har inte lust att lägga upp en bild på planslösningen? Enklare att se då.
 
När det gäller barnens sovrum anser jag att ca 9 m2 golvyta med full ståhöjd är ett minimum, men man kan eventuellt komma undan med färre m2 ståhöjd på vindsplan beroende på hur välplanerat rummet är. Dock anser jag att de två typiska långsmala sovrummen man ofta ser på ena gavelsidan på 1.5-planshus är värdelösa. Bättre då att göra ett stort sovrum på vardera gavel och rita om eventuellt allrum på övervåningen till sovrum.

13 m2 känns i minsta laget för ett föräldrasovrum i ett hus av den storleken. Vi håller på och renoverar ett hus som är hälften så stort som ert och då är vårt föräldrasovrum 14 m2 (detta efter att rummet minskats med ca 1 m2 till förmån för större kök. Vår byggare ansåg att mindre sovrum vore en dålig idé då man vill få plats med ev babysäng/vagga i föräldrasovrummet.
 
Rummens storlek är nog mer beroende på hur familjen umgås en någon statisk mall. Att bestämma storleken på föräldrarnas sovrum beroende på en mycket begränsad tid med sängplats för en nyfödd låter inte som genomtänkt, det handlar ju inte om åratal med vagga utan snarare månader. Våra barn hade ca 12m² i sina rum och därtill hade vi ett bio/allrum på ca 25 m² som nästan alltid var fullt med någon av barnens kompisar. Så mitt förslag ett större rum för barn och ungdomars gemenskap och ett hyggligt stort rum för avskildhet där läxläsning kan ske ostört.
 
Vi har ganska precis era mått på sovrum men bara ett med lite snedtak...Det funkar finfint, inga problem för barnen att få plats. Vi har dessutom gett dem loftsängar så de har i det närmaste full golvyta...Barnen är 5&7 år...Sen har vi ett pytterum på knappa 7kvm till vår yngsta och ja det är litet men det funkar så länge hon är liten..
Föräldrasovrummet är 13kvm exakt och det tycker jag nästan känns onödigt stort...Men visst, vi har ju fått plats med spjälsängen utan problem när barnen varit små och så..

tvättstugan däremot är på 3kvm och den är en katastrof. 6kvm är ju bättre men ändå på tok för litet..ni kommer få ha tvättställningar framme jämt är jag rädd...Så om ni har möjlighet utöka den, det är mitt råd..
 
cecar33 skrev:
Rummens storlek är nog mer beroende på hur familjen umgås en någon statisk mall. Att bestämma storleken på föräldrarnas sovrum beroende på en mycket begränsad tid med sängplats för en nyfödd låter inte som genomtänkt, det handlar ju inte om åratal med vagga utan snarare månader. Våra barn hade ca 12m² i sina rum och därtill hade vi ett bio/allrum på ca 25 m² som nästan alltid var fullt med någon av barnens kompisar. Så mitt förslag ett större rum för barn och ungdomars gemenskap och ett hyggligt stort rum för avskildhet där läxläsning kan ske ostört.
Visst är det så och självklart skall man bygga för att passa ens egna behov när man har den möjligheten. Men jag tycker även att man skall fundera på hur ens beslut påverkar husets framtida värde och där tycker jag att om man bygger nästan 200 m2 så bör samtliga rum kunna erbjuda mer rymd än motsvarande i ett välplanerat hus på 140 m2. Kvadratmetrar är trots allt dyra och om man tycker att relativt små sovrum är tillräckliga kan man fråga sig om ens behov skulle tillgodoses av ett mindre (dvs billigare) men mer yteffektivt hus. Detsamma gäller tvättstuga: spekulanter på ett 192 m2 stort hus är antagligen större familjer (= mycket tvätt, sportutrustningar osv) och igen ter sig de budgeterade sex kvadratmetrarna snålt tilltagna i förhållande till huset i övrigt.
 
Oj, det var inte lätt att få över från pdf till jpg....

Sorry för dålig bild men skärmdump var det enda jag kom på när pdf var otillåtet här på forumet.

Tackar för svar! De är lite som jag väntade mig, dvs alla har olika åsikter. Jag såg att jag hade missat storlekarna lite, men de var ganska rätt i alla fall.

Min oro beror på att vi redan nu vet att vi inte kommer att bo här mer än max 5 år, och då vill jag att huset ska vara säljbart.

VI har 6 kvm grovkök idag, och även om det inte är optimalt så fungerar det faktiskt helt ok. Man får tänka till, sätta in lite smarta skåp och en flexibel inredning. Tex hänger vi kläderna i flera våningar när de ska torka. Eftersom värmepumpen och alla rör sitter i samma rum så är det alltid varmt och skönt!

Jag håller också med om att föräldrasovrummet verkligen inte behöver vara stort. Bättre då att barnen får ordentlig lekyta.

Allrummet tycker jag är viktigt eftersom det används som lekrum/tv-rum/spelrum för barnen, och hade man inte det så stänger de in sig på sitt rum istället. Jag ser hellre att man har en gemensam yta för familjen, speciellt viktigt tycker jag det är att ha separat vardagsrum från TV-rum, så att vixna kan prata nere medan barnen spelar eller leker uppe....

Däremot är nog vardagsrummet onödigt stort i bottenplan, men det beror på att vi vill ha möjligheten till ett till rum i bak-kant.

Åsikter?


Mvh Johan


planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fin planlösning. Härligt med stora umgängesytor!

Min spontana reaktion är att det generöst tilltagna vardagsrummet med sin långsmala form kan minskas till förmån för större grovkök samt eventuell bastu i anslutning till badrum eller liknande, eller ytterligare ett sovrum/arbetsrum utan att vardagsrummet för den skull förlorar i funktion. Vidare ser allrummet på övervåningen väldigt svårinrett ut - hur skall soffa och eventuell TV placeras? Vill även höja en varningsflagg gällande köket: ser väldigt tight ut mellan köksö och frys samt arbetsytan bredvid spisen. Man brukar eftersträva 120 cm mellan ö och andra arbetsytor/vitvaror.
 
5,8+5 till groventré/klädvård räcker väl bra?
Allrummet uppe ser så gott som fönsterlöst ut, bara ett takfönster eller?
Personligen är jag dessutom lite alerlgisk mot de där vansinniga takhöjderna, jag skulle nog sätta badrum plus en klädkammare där allrummet är och ha tak över kök/matplats och på så vis få ett riktigt stort allrum på övervåningen där. Troligen blir det dessuom billigare att bygga så, då det inte krävs specialtakstolar över kök/matplats.
Stora sovrum behövs om man ska ha plats för garderober, arbetsplats, lekyta mm. Ni har rejäl KLK i ena sovrummet så något sådant extrautrymme behövs ju inte.
Jag håller INTE med Anthill om att det är för trågnt melaln köksön och kyl/frys. Tvärtom är det viktigt att bara kunna slänga ut armen bakåt och ställa ifrån sig sakerna man tar ut till tex frukosten utan att behöva gå flera steg. Passagen på andra sidan är ju väl tilltagen.
 
Hej, och tack för svar.

Anna_H, rummet med 5 kvm kommer nog åtminstone delvis att vara förråd då det är lite dåligt med förvaringsutrymmen innan vi har fått klart den varmbonade friggeboden. Därför utgår jag från 6 kvm för klädvård.

Allrummet på övervåningen har 3 st takfönster i storleken 114 x 140 cm, så det kommer nog in bra med ljus. De ligger bredvid varandra så det kommer att upplevas som en öppning på 3,6 x 1,4 meter. Tyvärr syns inte det så bra på ritningen.

Takhöjden i köket är nog att betrakta som spikad, eftersom bygglovet är klart. Vi hade att välja på en krypvind eller ryggåstak, och valde det senare. Att golva ovanpå hade dragit med sig många andra saker, bla ett bärande mellanvägg i köket (pga 10 m spännvidd). Alternativet hade varit att ha en fullhög vinkel, dvs 1,5 plan även i vinkeln, men det valde vi bort då vi inte behöver ha de 230 kvm huset hade blivit. Det är också en kostnadsfråga. Ryggåstak är inte speciellt mycket dyrare än takstolar!

Anthill, köksön är inte bestämd ännu men det lutar åt ingen kökskö. Jag tror vi får tillräckligt med bänkskåp ändå, och likaså beredningsytor, Det blir nog 7 meter bänkyta, dvs 5 meter efter att vi dragit bort diskbänk och spis.

Det jag funderar på att ändra är väggen mellan allrum och barnsovrummen, dvs flytta in väggen i huset så att allrummet blir mindre. Men, det beror lite på känslan när stommen står där! Det ena rummet blir större om vi tar bort kattvinden, som troligen blir rätt kass ändå....

Huset är beställt nu i alla fall, och kommer 18/3!

Mvh Johan
 
Nu är jag lite sent ute, men... Jag skule platsbyggt snedgarderober till vänster resp höger i de mindre sovrummen o flyttat sängen till vä resp hö om fönstret. Då skulle man slippa slå i innerdörren i garderoben.. Hoppas allt gått bra! Hade varit spännande o se ev ändringar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.