Jo det är 22mm cu rör men det kommer även bli smalare för VVC.
Det är 3 stigare och det är endast här jag kommer gå ned annars ligger allt i horisontalplanet så det blir inga luftfickor sen går stigarna upp till radiatorerna med avluftning.

Men du har nog rätt jag bör sätta innan man går ned här.
Jo jag har pumpar som man kan sätta i luftningsläge... då blir det fart på vattnet :)
Men det tog rätt så lång tid att få ut luften när jag bara hade en stigare hur skall det bli nu när jag går ned här.. jo en nippel får det nog bli tack för synpunkten jag sätter på flödesriktningen på golv och radiator slingan. Det får bli en ny beställning från Rinkaby.. har nog inga löd/skruv kopplingar i den dimensionen.
 
Fattar inte varför man inte lägger takjärnet 45 grader och går med röret rakt...?
 
Det är pannrummet som bilden visar och det kommer nog bli min "snickarbod" så det blir ett bord under trappan så jag vill ha utrymme så jag inte slår huvudet i rören hela tiden.

Jag provade att sätta takjärnet under trappan och hänga så men det "nyper" runt hängena så det hänger inge bra i så brant vinkel. Dels så rider det på muttrarna dels så måste man fila upp hålen lite.
Sen så vill jag få upp rören så högt som möjligt för att inte få dåndimpen varje gång jag slår huvudet i dom. Men det var så jag tänkte hänga dom först men insåg att det inte blev så bra..
 
I Globen drog vi 89cu rör på 45 grader takjärn, funkar skitbra. Ser mycket bättre ut om du gör så. Vad spelar det för roll om det nyper?

Rider på muttrarna? Sätt en gummiklammer som är invändigt gängad runt varje rör, gänga sedan i en gängstångsbit med två m8 muttrar som nyper i takjärnet.
 
Jag har ca 10m åt ena hållet till stigaren och ca 6 åt det andra hållet och ca 3 mot trappsidan så jag har hängt rören utan kontramutter så dom skall kunna röra sig lite och i plast klämmorna så glider nog cu rören bättre än i gummiklämmor. Jag har inte gjort böjar på rören som skall ta upp rörelserna. Men sträckan under trappan är ju inte så lång så just där blir det ju inte några rörelser knappt. Jo jag håller med om att det du beskriver skulle vara snyggare. Och takskenor har jag inte ont av precis.
Råkade beställa dubbelt:(. Ja jag tänkte mig att skenan skulle sitta i 45grader och hängena i lod
och då blir det inte så bra, men att sätta dom så att fästena också lutar.. Ja varför inte.
skall beställa lite från rinkaby så jag beställer några gummiklämmor så får jag se hur det blir.
Nej jag är ju inte nöjd med plastklämmorna ser inte så kul ut... samt jag får lite mer utrymme för isolering om jag gör som du beskriver. På VVC:n vill jag ju ha bra med isolering dom andra blir inte så varma golvvärmen ca 28° som max och radiatorerna körde 35° i framtemp när det var -15° ute då hade vi 21° inne
 
Varför ska dom röra på sig? Det är koppar. Enda gången man tänker på rörelse är när det är långa sträckor på avlopp. Eller väldigt långa RAKA dragningar på värme då det krävs expansionsbyglingar. Men du har ju svängt flera gånger.
Så sätt dom bara stabilt som fan. Expansionsbyglingar har jag bara sett på 5-10 våningshus.

Sedan pex brukar man dra som en sinuskurva istället för rakt men nu har du som sagt koppar. Och inga 40-50 meter långa raksträckor. Så gör hur fan du vill :). Gummiklammer gör så att det nyper bra, vilket du vill att det ska göra. Du kan lägga rören jävligt tight, speciellt om du använder armaflex istället för skålar.

Med armaflex slipper du kondens, men det händer mer eller mindre bara på kyla.
 
Utvidgning på cu 1,7 mm/meter/100 kelvin
på VVC:n 60°C så där blir det några mm på 10m sträcka
radiatorerna där blir det nog max 45°C men några mm blir det allt.smile.gif
 
Jag förstår inte varför du räknar på sådant. Våra ingenjörer har aldrig bett oss kompensera för utvidgning eftersom det spelar ingen roll. Ska vara stora avstånd. Det här är inte plast där allt hänger upp och ner vid för hög värme.
Du märker inget :). Längsta jag dragit är väl 10-20M på rak sträcka. Man märker inget. Oroa dig inte =).
 
Ja jo rörelsen uppstår ju bara om det kallnar.. Under vanlig drift så blir det ju inget.
Men jag räknar med att ibland så stänger jag av för att göra underhåll. och då måste rörelsen kunna
tas upp. 10m sträckan där går jag upp igenom golvet och där finns ingen rörelsemån i genomföringen till plan 1 så all rörelse blir i andra ändan dvs. inne i panrummet. Ett 22mm rör som kortar sig 4mm drar nog en hel del. Helt stummt kan det nog inte vara. Ja du vet bättre jag är ju ingen "utbildad" vvs:are. bara hemläst och forumläst... Ja just jag jobbade faktist på Sabatsbergs maskinavdelning då blev det nog lite VVS allt...
 
Säger som de andra rörisarna sa idag gällande frågan på Dahl Centret: Äh vafan, lägg av :)
 
Ja jag skall inte oroa mig... :)
 
Ja det blev väl inte helt tokigt.
Jag insåg bara att jag skulle satt två takskenor och satt klämmorna på varannan då hade jag kunnat
fått det hela lite tajtare. Jag gick ju ihop med svepet uppe på taket men blev nu tvungen att gå isär igen.
Jag köpte samma klämmor för att ha på den lodräta delen upp till övervåningen.

DSCN7733.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer bli tvungen att gå med en styrkabel tvärs över rummet tänkte först att jag hänger en takskena med öppningen uppåt och använder den som kabelstege"ränna" men det är inte helt optimalt. Hur brukar ni göra
jag vill inte bunta på rören det är inte snyggt.
 
Krilleman
Hur har du tänkt att isolera denna installation?
 
krilleman_215 skrev:
Hur har du tänkt att isolera denna installation?
Jo det blir rörskålar när det är klart. Jag har nu ca 30°C i pannrummet så jag måste försöka minska det lite, vardagsrummet ligger ovanför det blir lite varmt på sommaren.

Du menar kanske att man skall lägga styrkabeln på insidan i en rörskål...
 
P
Overkill å isolera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.