ska göra en utbyggnad på 50 kvm
ska bygga bjälklagret i tryckimpr virke men funderar på att ta hela stommen i tryckimpregnerat virke för att bättre stå emot väder och vind om bygget drar ut på tiden.
är det ngn nackdel att göra det förutom att det blir dyrare?
 
Jag skulle inte rekommendera det, då jag har hört att de kan börja lukta illa inomhus av impregneringen.

Stommen tar inte så länge att spika upp, och beställer du takstolar i tad att du har dem när stommen är klar så får du ju huset vattentätt rätt snabbt, och då är det ingen fara för virket mera, då kan du dra ut på tiden utan att oroa dej!
 
Skippa allt vad tryckimp virke heter i stomme och bjälklag... Inbyggt tryckimpat ger ifrån sig skadliga ämnen/gaser när den blir inbyggd. Risk för dålig lukt med huvudvärk och ev allergier som följd. Tryckimpat virke hör hemma utomhus!!

Om bygget drar ut på tiden så får man se till att stomvirket har torkat innan man slår igen kåken...

/kimpo
 
tack för svaren. reglarna får bli oinpregnerade men vad gäller bjälklaget så är åsikterna olika har själv ett hus med krypgrund och impregnerat bälklag och inte märkt ngn som helst problem om man söker på impregnerade bjälklag så är det flera som rekommenderar det speciellt till hus med torpargrund tom byggbeskrivningar från skogsindustrin skriver om det.(utbyggnaden blir med plintgrund)
 
Impat virke KAN ge ifrån sig liten lukt under första året ,men det känner man knappt.
Jag använde impad syll på mitt hus jag byggde 2005, det funkade bra.
 
Mikael_L
Men stiger rH i det tryckimpregnerade virket börjar det lukta illa igen.

Problemet med att ha det i bjälklag i krypgrunden är att man har undertryck i huset och därigenom finns det en uppenbar risk att man "suger" in dålig lukt från krypgrunden.
Men det kan helt klart fungera, men då måste det bli hyggligt ordentligt lufttätt mellan krypgrund och hus.
 
Har platta på mark på båda mina hus och har impad syll i båda o jag har aldrig känt nåt.
Det luktar sommaräng d^_^b
Krypgrund är väl dålig lukt i allmänhet? Its the devil:p
 
Jag byggde mitt garage i tryckt virke (fanns hemma), det är 4 år sedan och känner ingen lukt, har dess utom målat nedandelen med gammal Cuprinol, för att bevara det i evigheter, 195 isolering i väggar
DSCN1374.jpg
 
Att använda tryck som argument för att bygget kanske drar ut på tiden håller inte då det inte spelar någon roll om du bygger in fuktigt virke, tryckt som otryckt. Virket måste vara torr i alla fall annars får du problem. Lägg pengarna på att köpa några pressreningar stället :)
 
saturnus skrev:
Jag byggde mitt garage i tryckt virke (fanns hemma), det är 4 år sedan och känner ingen lukt, har dess utom målat nedandelen med gammal Cuprinol, för att bevara det i evigheter, 195 isolering i väggar
[bild]
Hur stort är garaget?
Vilken dimension är reglar?

Mvh
 
6.5 X 8.5 meter, reglarna 195 mm. Takbalkar 95 X 270 mm X 11. 5 meter, egentillverkade på plats
 
När jag byggde mitt garage så var virket nysågat, det riktigt smaskade om virket när jag slog i spikarna.
Virket torkade på plats under tak, vilket fungerade utmärkt.
Det kan naturligtvis strula med virke som vrider sig, men inte för mig.
Jag kan i princip inte se någon skillnad var någonstans virket torkar, på brädgården eller ihopspikat till ett garage!
Men.................det måste torka innan man bygger in dörrar och fönster och tätar till med isolering.

Jag lade däremot tryckat som syll under mitt timmrade hus och tog tryckat under golvreglarna som trossbotten ligger på och har inte märkt något än.
Jag skulle inte göra det idag med tanke på vad som skrivs ovan!
 
Vet husägare som fått riva upp golv / göra om grund pga lukt från 10-20åriga tryckade delar i bjälklag som låg mot betong. Undvik!
 
M
Anders_Roslagen skrev:
Vet husägare som fått riva upp golv / göra om grund pga lukt från 10-20åriga tryckade delar i bjälklag som låg mot betong. Undvik!
Hade inte dessa husägare haft problem ändå med rent virke direkt mot betong? Det måste ju varit fukten från betongen som surnat virket och orsakat dålig lukt?
 
Är det inte olagligt att använda tryckt virke i bostadshus nu mera? Har för mig att jag hört det någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.