Vill ha en med klippaggregatet fram, och ingen trädgårdstraktor utan bara en för att klippa med.

Nån som har tips på märke/modell som kan klassas som pålitlig och enkel att använda och serva??

Vad ska man kolla efter när man köper begagnat, finns några "solklara" punkter man bör titta på?
 
Jag är ju förtjust i Stiga Park, klippte en hel del åt en granne med hans Park i min ungdom, en sådan utrustad med hjulvikter klättrar något enormt på kuperade gräsmattor......men om du har måttlig lutning på gräsmattan så är väl Stiga Villa ett billigare alternativ.

Någon som vet hur en Husqvarna Rider klättrar och hur driftsäkerheten och reservdelsåtgång är ?

Grannen som ägde den Stiga Park jag klippte med var inte lika förtjust i maskinen, var åtgång på remmar, vajrar och tillslut skar hela bakaxeln, sedan dess har han kört olika Murray av traktormodell !

Har god lust att köpa en åkklippare men tomten är rejält kuperad och svårklippt...... :-/
 
Ja, Stiga Villa är en modell som kanske kan vara aktuell...

Vi har inte mer än 3000kvm men den är ganska platt!

Murray finns bara med mittmonterad klippare?
 
gluecifer skrev:
Murray finns bara med mittmonterad klippare?
Ja så vitt jag vet i.a.f !
 
Jag har haft följande klippare.
Stiga Villa
Husqvarna rider
Har nu Stiga Park.

Villan är helt klart en bra klippare. Begränsningen är klippbredd och de tillbehör (jag behöver snöslunga) som kan användas förrutom klipparen.
Villa och Rider har den nackdelen att man inte kan följa ett hörn lika smidigt som med en Park. Park som är midjestyrd spårar efter framhjulen, dvs bakhjulen följer samma spår som fram hjulen.
Driftsäkerheten har jag upplevt som mycket god hos båda märkena. Däremot så hade jag problem med Husqvarnas växellåda. Den märkesverkstad som jag använde hade problem med att justera neutralläget vilket får den konsekvens att det inte går att starta klipparen. Husqvarna hade också på den tiden (slutet av 90-talet) en dum konstruktion av rörverket på klippaggregatet. Om man körde in i en kant så kunde ramen punktera framhjulen.
Jag har i inget fall haft hydrostat av den anledning att jag har mycket stor(13000m2) gräsyta, jag inbillar mig nämligen att det blir jobbigt att hålla en något sånär jämn gas när man har delvis långa raka vändor att köra.
Har man som jag bara ägt frontmonterat så är det inte roligt att sätta sig i en traktor. I väntan på min park så lånade jag en traktor för att inte få ängsmark på hela tomten. Snacka om att det var bökigt..... är man van vid 40cm oklippt centrum och helt plötsligt har 10m så blir det en hel massa sick sackande för att få hela mattan klippt, jag har nämligen ca 30 fruktträd att cirkulera kring :p.
Park har också fördelen av att stå sig i värde nästan märkligt bra.
Kolla stigas hemsida och "stiga fyndet", där dyker det upp riktiga klipp ;D ibland.
 
Hydrostatdrivning är överlägset. Inga växlar, bara trampa på gasen. Tvärtemot vad man kan tro så är det inga problem med att hålla jämn fart med gasen.

Ojämn tomt eller mycket buskar och träd, välj midjestyrt.
Öppna ytor, spara 10.000.- och välj traktormodell.

Vid köp av begagnat välj gärna märkesklippare så du vet att du kan få tag på delar. Knivar och remmar är förbrukningsvara. Kolla gärna vad de kostar för aktuell modell. Kan vara rejält dyra.

/Roger
 
Har själv en Husqvarna Rider 13 Bioclip med hydrostatdrivning. Min tomt är extremt kuperad men trots detta funkar denna maskin utmärkt.
Rekommenderas varmt!

/Håkan
 
Hejsan

Vi har en Rider 16 (hydrostat och midjestyrd) som är jättebra. Hade helst velat ha ett bioclippaggregat men blev avrådd då de ej skulle var bra på ojämna gräsmattor. (Tydligen kunde knivarna slå i varandra om de kuggade över pga ev stenpåkörning osv). Jag var helt såld när jag insåg att jag utan problem kunde svänga runt flaggstången :surprised:;D. Hydrostaten fungerar också jättebra. Man kan krypköra mycket mer försiktigt än med växel. Nu önskar jag mig bara en kärra och en uppsamlare.

/ Jenny
 
Är det inte lättare att klippa närma träd och buskar med frontklippare?? Hur blir det i "hörn"?
 
Trädgårdstraktorer (undermonterat aggregat) är helt värdelöst om man en gång haft frontmonterat!
 
Ursäkta en idiot...men midjestyrd...vad menas med det? :-[
Är det detsamma som att klippaggregatet sitter mitt under? Fast å andra sidan, Jenny sa du ju att det var värdelös om man haft frontmonterat så det är väl jag som är ute och cyklar....!
 
Tack för lektionen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.