Har kollat på vimmerbyhus sörgården runt 1,9 milj. och borohus runt 1,9 milj.
Har även kollat på sjödalshus, men alla 1 1/2 plans hus verkar vara för höga eller för dyra. Läste om någon som byggt ett royal D 16:15 för 1,8 milj. någon som vet vad det är för hus? Gillar verkligen sjödalshus royalserien, men inget verkar passa oss!
Någon som vet vad faluhus ligger på i pris, är de dyra?

Någon som har bra och prisvärda förslag på 1 1/2 plans hus för runt 2 milj. med grund, men inte med tomt, för det har vi redan en.
 
Ingen som har några bra tips på hus runt 2 milj.? Någon som vet hur lång leveranstid vimmerbyhus, borohus och sjödalshus har?
 
Det finns iprincip massor men frågan är omöjlig att svara om man inte vet mer.

Måste det vara 1,5 plan? Totalentreprenad eller inte? Vad vill du göra själv?
Hur stort hus vill du ha? Vilken standard?

Jag tycker att Sjödalshus, Trivselhus, Götenehus och vissa av LB-Hus (vanliga husen, ej i Ugglaserien) passar mig personligen väldigt bra, de har alla hus i din prisklass, lite beroende på storlek.

Sen finns det MÄNGDER av andra tillverkare också, tex, Eksjöhus, Myresjöhus, Värsås, Mjöbäcksvillan, Vallsjöhus mm som säkerligen har hus i samma prisklass (men där har jag sämre koll).
 
Ja, vi hade tänkt oss ett 1 1/2 plans hus med totalentrepenad dock inte måste! Det enda vi tänkt göra är nog utvändig målning! Huset bör ha 3-4 sovrum runt 160 kvm ca.
Någon som har bra erfarenheter av borohus, vimmerbyhus eller sjödalshus?
 
Borohus är lite svåra, finns/fanns ju tyvärr några (i Åtvidaberg tror jag det var) som åkte snålskjuts på namnet, men de där härvorna kommer jag inte ihåg..

Vimmerbyhus kan jag inget om, Sjödahlshus har jag hört mycket gott om.
 
Flera tips tas tacksamt emot!
 
Kolla LB-hus.
De har totalentreprenad och platta på mark till bra pris.
 
Eksjöhus flesta 1 1/2 plansvarianter kostar strax under 2 miljoner. Exempelvis Brevik 1926000 och Aspudden 1960000 i stockholmsområdet.
 
Är det ingen som har några bra erfarenheter av vimmerbyhus och borohus? Ingen som byggt deras hus? Eller sjödalshus 1 1/2 plans hus, med en byggnadshöjd på under 5 m.
 
Glöm inte att du bara får ha 35 graders takvinkel i vårt område ute i Ekängen. :-?
 
2 miljoner, är det med garage/carport, tomt etc eller bara för huset)
 
Sylvester: Var intresserad av brevik ifrån eksjöhus, tyckte de hade rimligt pris tills vi fick offert, på den stod det att de skulle ha 750000 för montering, i alla andra hus ingår monteringen, så i slutändan blev det inte så billigt som vi hade tänkt oss!

Insane: Vi har fri takvinkel på våran tomt, däremot är det begränsat på flera andra hus ifrån kommunen, så jag vet inte vad du har fått 35 grader ifrån!

Fubar: 2 milj. är det bara själva huset och allt som tillhör det såsom vhs, el, kakel, klinker, shakt, grund (total entrepenad). För hus, tomt, inkoppling av fjärrvärme och vatten, sopor, garage mm hamnar vi på 2,6-2,7 milj. med allt inräknat.
1,9 milj. för vimmerbyhus (sörgården 181) på 181 kvm, verkar det rimligt?

Vad är det för fördelar/nackdelar med totalentrepenad/delad entrepenad? Både Vimmerbyhus och sjödalshus har delad entrepenad alltså hus och grund kommer från tillverkaren (ex. vimmerbyhus ifrån vimmerby där det byggs) och allt inom bygg (klinker, kakel mm) tar de ifrån staden där man bor! Alltså två kontrakt, vad är det för nackdelar/fördelar med det?
 
Linkoping, vad menar du med att monteringen ingår i alla andra hus?

Om man bygger med generalentreprenad så är kontraktet uppdelat på 2 delar. En materialsats från hustillverkaren och en entreprenaddel. Materialsatsen består av färdigmonterade storblock från fabrik levererade till din tomt samt även i stort sett allt material för huset såsom kök, golv, isolering, innerväggar, värmeanläggning osv. Entreprenaddelen(montering) består av byggnation av grund med schakt, dränering och material för grunden, servisledning med schakt, montering av storblocken, takstolar, läggning av tak, montering av inredning såsom innerväggar, kök, plattsättning och material för det (kakel, klinker, tätskikt osv), tapetsering och målning samt material för det.

Dit jag vill komma är att den sk monteringsdelen, entreprenaden inte bara består av montering utan är även en hel del av det totala materialet. 1926000 är totalsumman för hussats och entreprenaddel, dvs summan för ett NF hus.
 
Kolla med VårgårdaHus .Dom tar ca 2 milj för villa Ekängen 4. Huset är 163,6 m2
 
Det bästa Ni kan göra är att kolla intressanta hus och sedan gå till hustillverkaren för att få offert.

Har en liten käsnla av att vissa hustillverkare lägger på lite extra när man redan har tomt. Detta är min egen erfarenhet när vi kollade offerter.

Be dem göra en ordentlig offert med de olika delarna specifierade.
Fick en offert från ett företag som man hade laggt det mesta i en klumpsumma.
Vilket gjorde att man inte kunde se vad de olika sakerna kostade.

Sedan kan man för att hålla kostnaderna nere kolla runt med andra byggare för att resa invändiga väggar, vvs, el.
Samt att kolla upp t ex vitvarupaket på egenhand.
Kanske även kolla upp t ex ett kök ifrån annan leverantör än hustillverkaren använder.

Detta med tanke på att hustillverkaren kanske har ett bättre pris på t ex kök, men vill ha lite betalt för kontakten. Har hört summor på mellan 5- 10%. Vet inte riktigt om de stämmer. Fast helt omöjligt är det ju inte.

Detta kostar ju lite tid och planering ifrån Eran sida men man kan spara ganska mycket tror jag.

Hoppas detta hjälper Er lite!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.