Vi köpte i somras ett vinterbonat fritidshus som vi nu bor permanent i. Det är byggt på 50-talet och tillbyggt med 2/3 på 70-talet, sammanlagt 75 kvm. Enplans. Delvis tilläggsisolerat. Plintgrund. Lermark. Brunt. Ja, ni fattar.

Vi skulle vilja bygga ut och upp vårt hus till ett 1½-plan. För att sammanfatta vill vi göra om vårt fritidshus från 70-talet till ett sekelskifteshus med mansardtak, snickarglädje, hela baletten.

Vi har från vår polare, som är husbyggare fått reda på att detta är möjligt med en förstärkning av grunden (samt givesvis en förstärkning av väggarna när väl taklyftet görs) genom att domkrafta upp huset och sätta i kompletterande plintar och/eller lägga balkar under hela huset som det ska vila på, men vi är osäkra på hur vanligt den här typen av renovering är. Är detta något någon av er har provat att göra/känner till? Vart ska vi vända oss för att göra förstärkningar av plintgrunden, hur långt tid kan det ta osv?

Tacksam för tips och råd!

/Anaiah
 
Är det inom eller utanför detaljplan? Var är det för bestämmelser som gäller för området?

Även om ni förstärker plintgrunden låter det på er som att ni vill göra ett hus som utseende- och storleksmässigt avviker från det hus som befinner sig på fastigheten för närvarande. Med "sekelskifteshus" brukar många avse hus som ser ut som att de är byggda 1890–1910 (märkligt nog, eftersom det senaste sekelskiftet hade rätt tidstypiska hus 1990-2010). Oavsett vad innebär att det blir en avsevärd förändring i utseendet.

Utöver hantverkarkostnaderna kan det löna sig att prata med kommunen för att få reda på hur mycket bygglovet kan kosta, för det kan röra sig om några tiotusental där också.
 
Tänka: I dagsläget är det en områdesbeskrivning, men kommunen är i färd med att släppa på byggrätterna eftersom området ska anslutas till det kommunala VA-nätet. Jag är medveten om att vägen är lång, att det finns andra oförtsedda utgifter som vi måste ta ställning till och att det finns risk att vi måste göra eftergifter på våra planer, men nu var det inte det jag frågade om.

Vi behöver veta om det är konstruktionsmässigt möjligt att göra våra planerade ändringar och vilken typ av fackman vi skulle behöva konsultera. Alternativet är att bygga nytt bredvid och sedan riva det befintliga huset eller låta det gamla vara enplans och delvis behållas.
 
Anaiah, inte avsikten att ge dig svar på något du redan var medveten om och inte efterfrågade. Det har bara uppstått ofta runt omkring i bekantskapskretsen att många beräknar till minsta krona i byggprojektet och sedan slås ut helt av att (den tydligen oväntade) bygglovkostnaden tillkommer. Svarade av ren reflex.

Rent konstruktionsmässigt låter det möjligt, men omständigt. Jag hoppas att någon annan har ett bra svar på dina frågor.
 
Tack för feedbacken, även lite uppmuntran hjälper :) Jag uppskattar din omtanke om vår ekonomi :)
 
Jag tycker du skall prata med en byggnadsingenjör som får titta på den nuvarande konstruktionen. Det går ofta att bygga på en våning utan att förstärka vare sig grunden eller väggarna på bottenvåningen. Nu var det iofs. ett fritidshus det handlar om, så det kan vara risk att det är för klent byggt för att byggas på utan vidare.

Nu vet jag inte vad din kompis, husbyggaren har för teoretisk kompetens, han kanske har total koll och en ingenjörsfirma kommer kanske fram till exakt samma svar. Men byggare som utför konstruktioner tenderar att tumregelmässigt förutsätta en viss dimensionering som då blir onödigt kraftig (om de är seriösa, de oseriösa gör tvärtom). Byggnadsingenjören kommer att faktiskt beräkna vilka belastningar det blir och dimensionera efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.