PärW skrev:
Ok nu fattar jag. Det var en specialare :)
Ja den är ju väldigt enkel att få till (eller nja, det var lite bökigt att få dit luckornas placering men nu när de väl sitter där känns det bra). Vi har baksaker och sådant i de två 60-lådor som blir och man vet ju alldrig vilken av lådorna det ligger i ändå så lika bra att få ut båda samtidigt :)
 
pelpet skrev:
Jag har gjort precis detta, smalnat av en IKEA rationell fullutdragslåda och det fungerar bra.
Typiskt, aldrig får man vara först med något...:p

Om man nu störs väääldigt mycket av skarven kan man ju faktiskt limma dit någon slags skylande skiva.
 
Jag har montererat en låda som proof of concept, men har fyra kvar som visserligen är inköpta men har legat på vinden i tre månader. Om du skyndar dig så kanske du blir klar före mig. Kvällspigga småbarn och renovering går inte ihop så förtvivlat bra ;).

Smart med borrmallen!
 
PärW skrev:
Det här är avgjort nu, det blir IKEA:s rationell lådor. Ska man ha Blum så blir det ca 15000 dyrare för hela köket. Blum kostar ca 700 kr per låda för skenorna enligt Beijer
Neeeeej! Beijers är inte verkligheten, finns ingen anledning att jämföra med dem! Titta på:
http://beschlaege-online.de/ och TANDEM skenor, kostar ca 22 € per låda.
 
JPW skrev:
Neeeeej! Beijers är inte verkligheten, finns ingen anledning att jämföra med dem! Titta på:
[länk] och TANDEM skenor, kostar ca 22 € per låda.
Hoppsan jag skulle precis sätta mig och beställa från Ikea. Nej jag vet, Beijer är helt sjukt dyra på en hel del saker. T ex på vagnsbult är de SJU gånger dyrare än vad Byggmax är.

22 € är ju tvivelsutan ett tilltalande pris. Vet du också händelsevis exakt vilka man ska ha av alla dessa skenor? Har du själv använt dem?

En sak som talar emot är att man måste bygga hela lådan med sidor, bakstycke och botten, man får ju det "på köpet" om man köper Ikea Rationell. Hur har ni löst det ni som använt Blum-beschlaege? Svara snabbt, detta måste lösas, bygg-gubbarna som hjälper mig flåsar mig i nacken....:x
 
köpmandisk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
låda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde att göra på det här sättet med Ikea-lådor, det var inga som helst problem visade det sig, kapar bort en bit av mitten på bakstycket med sticksåg, använder biten som blir över för att göra en stödplåt som sätts baktill (måste då klyva bort en bit av den men det blir blir väldigt bra för man kan lägga den bockade överkanten biten mot samma bockade överkant på bakstycket), borrar och popnitar ihop, borrar 2 hål för att kunna skruva fast lådbotten, en lådbotten som också klyvs bort en lika bred bit som det togs bort från bakstycket. Ser helt OK ut enligt mig. Går också att bredda lådor (Ikeas bredaste är för en 80:s hurts, den på bilden är 90 bred) men då måste man skaffa en liten bit plåt att komplettera med.
 
  • Gilla
Taikida82
  • Laddar…
AnneFi
Oj! vad duktig du har varit :)

Jag vill också ha ett sånt kök. synd man inte mer händig!

edit: Vad är det för material du har använt dig av där du har behövt komplettera i lådbotten och stomme?
 
Redigerat:
Tack för det! Så himla svårt är det inte om man har rätt maskiner. Men det är noga med millimetrarna så jag rekommenderar stiftpenna om du ska försöka. Det är mest bortsågade delar från andra stommar som använts till de kompletterande delarna, t ex så är ju Ikeas överskåp bara 92 cm höga, vi ville ha så att de går ända upp mot taket så att man kan sätta taklisten mot den, då kan man istället köpa ett högskåp de har, 80 cm brett och 37 cm djupt och kapa av det till önskad höjd. Där blev det en del delar över med hålen för skenorna på rätt ställen dessutom. Lådbotten på 90-cm-lådan är en vanlig 12 mm spånskiva. Den bör nog fästas mot fronten med en vinklad plåt lika lång som lådan är bred för att det ska bli bra.

Ett annat tips om man ska göra en sådan här är att om det är lådor på varsin sida om en 18 mm mellanvägg så funkar det inte med de medföljande skruvarna för skenorna som då kommer att stå mot varandra och tillsammans bli mer än 18 mm, då kan man ta M5 bult och låsmuttrar istället.
 
En fråga det brukar vara flera hål i rad på skenorna. Skulle man inte kunna använda olika hål när man monterar en skena på varje sida om en 18mm skiva?

Pär
 
pär h skrev:
En fråga det brukar vara flera hål i rad på skenorna. Skulle man inte kunna använda olika hål när man monterar en skena på varje sida om en 18mm skiva?

Pär
Nej inte utan att borra nya hål i skivan. (Det är 4 hål framtill i beslaget men det går inte att placera beslaget så att det ligger över 2 av de befintliga hålen i skivan samtidigt).

Om materialet: glömde skriva att det är 22x95 bräder framtill i den här köpmandisken och en 22 mm golvspånskiva utgör botten.

Edit: Det är ganska häftig besparing det går att göra på det här projektet, vi fick ett anbud från ett snickeri på 130.000 för det här köket, nu gör jag det själv med viss hjälp av min far och då blir totalkostnaden ca 45.000, det ser nu ut som att det tar ca 5-6 dagar att göra det, det motsvarar att man tjänar 14000 - 17000 kr om dagen på att göra det själv, netto.
 
Redigerat:
AnneFi
Jag är väldigt imponerad i alla fall. Pekade för min sambo; Vill ha! :)

Nu har vi redan börjat köpa på oss och byta ut skåp efter hand till Lidingö. Det är lite svårare att anpassa luckorna tyvärr men jag hade velat ha ett diskbänkskåp som är en meter. kanske man kunde använda sig av överskåps luckor som front och göra skåpet 97 cm brett men självklart verkar lådorna inte ha samma höjd som luckornas bredd :/
 
Aha, det tog ett tag innan jag fattade att Lidingö är en Ikea-modell av lucka. Jag gissar på att det är svårt att göra om sådana luckor till andra mått men ingenting är väl helt omöjligt antar jag. Som jag beskrev tidigare i tråden ska jag göra spegelluckorna av MDF, det blir ju också en rejäl besparing till o med jämfört med vad ikea tar, en annan fördel är att det går att få mått precis som man önskar. De blir ju lite enklare modell, t ex blir det ingen utputande del inne i spegeln men jag är inte helt säker på att det ska vara det heller i ett 'äkta' sekelskifteskök. Ändrade så att det blir 19/10 mm mdf, det blir lite nättare.
 
Går ju att ta 2st 50-luckor och "skarva" i sidled. Beror ju förstås på hur köket ser ut i övrigt. Om det passar in och så.

Ingenting är omöjligt, som Gunde säger.
 
Dåligt formulerat av mig. Jag skulle ha skrivit att man behövde borra nya hål. Då går det alltså att montera så som ja skrev.

Jag tycker verkligen om när man tänker utanför ikeas lösningar.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.