Jag har en Green Rock 10 S, ett finskt reningsverk.
Jag har kört det ett år nu nästan, och det funkar finfint.
Gubben på kommunen fick nästan en tår i ögat av lycka när jag visade testresultaten, så det var inga problem med den biten... :)

Kan rekommenderas! Kolla på http://www.greenrock.se
 
Har precis skaffat Minireningsverket Uponor 5, köpt på Granngården. Verkar bra och beprövat enligt det jag läst på nätet. Jag har inga erfarenheter av driften, men det var enkelt att installera själv med hjälp av en minigrävare.
 
Ett reningsverk med erkänt bra testresultat och stabil rening är klargester, det kostar runt 50-60´
Ett annat fabrikat är biovac, finns i små storlekar för upptill 5 personer, kostar oxå ca 50-60´.
Vår kommuns miljöinspektör dömde ut green rock bums, när det kom på tal, ecobox var ha inte särskilt förtjust i heller.
Ett svenskt fabrikat är emendo, de (han) har hållt på med detta länge, de funkar bra, de anses räkna lite snålt när det gäller dimensioneringen, men kolla innan.

Den sk filterboxen anses i vår kommun vara miljöfarlig och kan/får inte slängas hur som helst.

Vi är 10 fastigheter som byggde gemensamt avlopp, och efter en offertrunda med studiebesök med mera blev det ett biovac (för 50 personer), men tekniken är samma.

Lycka till i alla fall!
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.