Hej alla, jag har funderat på en grej och enligt vad jag kan tyda av reglerna så finns det inget som teoretiskt skulle hindra mig från att bygga en friggebod som är 15 meter lång och 1 meter bred (eller 10x1.5) med pulpet tak och typ skjutglas vägg på en sida och i anslutning till min altan. (mer än 4 meter från huset) Orsaken till min fundering är att jag skulle på detta sätt slå många flugor i en smäll, jag skulle dels dämpa motorljud från närliggande väg, lindra "problem" med insyn och samtidigt få ett uterum och extra förvaring. Är det någon som ser ett problem eller har synpunkter på något som inte jag tänkt på?

mvh Mattias
 
Innermåttet skulle bli typ 30 cm. Iaf om du skall ha isolering, takutstick osv. Men visst det är ok.
 
Jo det är ju en sak med innermåttet, isolering är ju dessutom nödvändig för ljudabsorberingen. Fast egentligen behöver jag ju inte så mycket plats där inne, kanske ett utekök och förvaring av trädgårdsprylar. Måste nog försöka rita lite och räkna på det, så att det inte bara blir ett svindyrt bullerplank. Men som sagt teoretiskt borde det ju vara ok... Tack för ditt inlägg noseone!
 
Har du pratat med din kommun om mätning av bullernivån?

Ligger den för högt så kan det tom bli så att du får ett bullerplank eller bidrag till att bygga ett själv
 
Vägen tillhör vägverket, och jag har kontaktat dom i ärendet. Fick ett beslut baserat på uträkningar med avstånd trafiktäthet och hastighet. Givet avslag. Hur som helst så tänker jag inte överklaga då ärendet varit hos dom tidigare också genom andra grannar med samma resultat. Min friggebodslösning är mest en kul grej som skulle lösa förvaring av redskap, kanske ett litet glasat rum och utekök och förråd. Jag måste rita upp nån ide så att jag får måttsätta och känna efter lite på utrymmena. Som noseone påpekade så bygger det nog ganska mycket med isolering och då är ju tex 1m för lite i bredd...
 
Det är lite därför du ska prata med kommunen istället :).
Miljökontoren brukar itne beräkna utan mäta och de har mkat att gå in med juridiskt tvingade förelägganden.
Låt byråkraterna jobba för dig istället för mot, du har faktiskt betalt en massa skatt för att de ska värna dina intresen
 
Ska du lägga friggeboden närmare tomtgräns än 4 meter så krävs grannens godkännande.

Det är nog lättare att få bygglov för ett plank än en 15 meters friggebod.
 
? För en friggebod behövs väl inget bygglov?
 
Nej, förlåt syftningsfel.
Det är nog lättare att få bygglov för ett plank än OK från grannen för en 15 meters friggebod längs tomtgränsen.
 
Ja, pelpet, du kanske var trött ;)
 
Vansinnigt läcker ide!
15 meter "plank med panel på ena sidan och glasdörrar på andra, med utfällbara solsängar, möbler, fet markis, rinnande vatten, utekök, hängmatta, insynsskydd, cykelparkering på vintern osv.Underbart AB
Men...........får man bygga så?
Takytan kan ju bli enorm med ett väl fungerande takutskjut.

Så! Får man bygga en friggebod som är 15 meter lång och en meter bred?
Man kan ju tänka att man frågar grannen och får skriftligt på att placera en friggebod nära tomtgräns, och så kan man bygga en 30 meter lång . 0,5 meter bred friggebod som är 2,5 meter hög, jamenar gillar man inte grannen är ju detta en möjlighet.
 
Ytan för en friggebod räknas väl inkl takutsprång så något jättetak kan det ju inte bli. Gillar dock iden och med stadigt glas på ena sidan dämpas väl ljudet ganska väl utan tjock isolering? 10*1,5 meter borde kunna bli inredningsbart med nåt kafebord och stolar :)
 
Tyvärr har jag inga fysiska grannar att fråga i just den riktningen, närmast ligger ett grönområde och bakom det en gångstig och ovanför den ligger "motortrafikleden". Detta innebär nog att jag får ta mössan i hand och kontakta kommunen för ett grann-medgivande. Såvida jag inte klarar 4,5m kravet! Nåväl, detta är ju än så länge bara en teoretisk tråd så om det blir verklighet efter kalkyler och 3D sketcher så tar jag det problemet senare. Kul att fler gillar idén, allt ska enligt reglerna gå att utforma så att det passar envar! :)
 
BiFuel skrev:
Ytan för en friggebod räknas väl inkl takutsprång så något jättetak kan det ju inte bli. Gillar dock iden och med stadigt glas på ena sidan dämpas väl ljudet ganska väl utan tjock isolering? 10*1,5 meter borde kunna bli inredningsbart med nåt kafebord och stolar :)
Är takutsprånget under 0,5 m räknas det inte in i byggarean. :)
 
Gäller det verkligen friggebodar? Trodde alltihop inkl tak räknades på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.