Tur att man Googlade lite på nbj...dom va ut till mig och ska lämna Offert på nytt badrum hos mig. Tror inte jag väljer dom efter jag läst detta. Kan någon rekomendera någon som är bra...Helst inte Östervåla kakel.
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Nej, jag ska inte anlita dem. Jag är helt enkelt bara nyfiken eftersom att de pratas en del om dem på småbyggen och när man hör dem så frekvent på radion. Och eftersom att snickare och plattsättare bara kommer med rykten, ...
Ja nu är ju tråden rätt gammal.

Men i vilket fall så grumsas det säkert rätt mycket om olika konkurrenter ute i byggbodarna runt om i landet.
Särskilt om det är en uppstickare som växer, har en tydlig affärsidé som attraherar konsumenterna, hörs i radioreklamen och som tar jobb från de andra firmorna.
Jag skulle inte gå så hårt efter sådana fluffiga uppgifter/åsikter.

Jag tycker dom har en lysande affärsidé.
Begränsa sig till en tydligt och väl avgränsad arbetsuppgift. Anställa alla behövliga kompetenser inom företaget. Dvs saker som borgar för möjligheten till en hög kvalitet på kort och utsatt tid, och nöjda kunder i slutänden.

Med det sagt så ska man givetvis alltid kolla upp den firman man tänker anlita före man inleder samarbetet. (Vilket jag själv dock inte gjort med någon av de jag anlitat. :surprised:).



HusägareUppsala
Följ Morkul's råd. Kontakta konsumentrådgivningen i Uppsala och kolla vad dom har om företaget.
Jag har absolut ingen susning om företaget ifråga, så jag kan inte hjälpa.
 
Redigerat:
pbengtsson skrev:
En elektriker på som hört något på stan och två nykomlingar som inte kan precisera vad som är fel.
Tycker det börjar luta åt smutskastning, referenser bör ha högre nivå än detta skvaller.
"Ingen rök utan eld", som man brukar säga...

//Patrik
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag rekommenderar att läsa alla kommentarer till artikeln på Arbetarbladet. Rätt intressant läsning.

Här har vi en kommentarer från en som faktiskt jobbat på NBJ Bygg & kakel:

"Jag har jobbat på NBJ. Sagt vad jag tyckte till Johan om skitjobben vi gjorde. Vi gjorde aldrig några fuktkontroller innan arbetet, motvilligt. I och med omsättningen på personal, som sparkades så gick ryktena igång bland arbetarna, vilket föranledde att dom inte fick in kompetent personal. I vissa fall gick lärlingar själva på projekten.
Det finns ingen våtrums certifiering, trots att detta anges.

Jag har ju en hel del yrkesstolthet i mig så jag framförde mina klagomål till Johan, detta föranledde att jag fick sparken. Dessutom skickade han en anmälan till A-kassan om att jag hade stulit på arbetet och därför fått avsked och därmed inte heller skulle vara berättigad till A-kassa.

Håll dig frisk, fuska och var tyst, så trivs du på NBJ."


//Patrik
 
Redigerat av moderator:
Jag kanske gjorde ganska rätt i att starta denna tråden ändå!

//Patrik
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Jag kanske gjorde ganska rätt i att starta denna tråden ändå!

//Patrik
Rätt och rätt ...?
Möjligen kanske tråden hade ett existensberättigande.

Men att starta trådar p.g.a att man hört lite rykten, men sen egentligen inte är intresserade av att ha med firman att göra ändå är ju lite märkligt. Låter som att det ligger nära illasinnad ryktesspridning eller att man bara vill att drevet ska gå.
Särskilt illa ser det ut när det kommer från en annan hantverkare verksam på samma ort.
Till ditt försvar så är du ju inte plattsättare och är dessutom bara anställd, så jag tror inte du hade något så ont uppsåt. Men du får nog lov att vara medveten om att såna tankar om dig kan vara nära att dra.

Nåja, tråden finns nu. Och jag tycker att alla som funderar på att anlita NBJ ska försöka kolla upp företaget lite innan. Som man givetvis alltid ska göra oavsett vem det är som man tänkt lägga bortåt 100tusen i händerna på.

Mickelrav kan kanske visa upp sitt badrum för ev spekulant i Uppsala?
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Jag har tagit bort några inlägg som troligen var dold reklam.
 
Det är mycket konstigt, men sedan artiklarna i Arbetarbladet har NBJ:s betyg på rejta förändrats. Många omdömen (uppåt tio) omdömen har försvunnit, och alla negativa. Mycket mycket konstigt. Innan artiklarna hade man 25 (tror jag) omdömen och ett snitt på cirka 2,3. Nu är det helt förändrat. Någon som vet hur detta är möjligt? Kan företag själva bestämma vilka omdömen som ska finnas på rejta?
 
Ja, dessa två senaste inläggen var ju intressant! En påhittad nöjd kund från ett företag praktiskt taget utstrålar seriositet!

Mikael_L skrev:
Rätt och rätt ...?
Möjligen kanske tråden hade ett existensberättigande.

Men att starta trådar p.g.a att man hört lite rykten, men sen egentligen inte är intresserade av att ha med firman att göra ändå är ju lite märkligt. Låter som att det ligger nära illasinnad ryktesspridning eller att man bara vill att drevet ska gå.
Särskilt illa ser det ut när det kommer från en annan hantverkare verksam på samma ort.
Till ditt försvar så är du ju inte plattsättare och är dessutom bara anställd, så jag tror inte du hade något så ont uppsåt. Men du får nog lov att vara medveten om att såna tankar om dig kan vara nära att dra.

Nåja, tråden finns nu. Och jag tycker att alla som funderar på att anlita NBJ ska försöka kolla upp företaget lite innan. Som man givetvis alltid ska göra oavsett vem det är som man tänkt lägga bortåt 100tusen i händerna på.

Mickelrav kan kanske visa upp sitt badrum för ev spekulant i Uppsala?
Eftersom att många som jag jobbade med snackade om dom och att man hörde deras radioreklam nonstop (vilket den fortfarande görs, nu i en ny jingel) så blev man ju naturligtvis intresserad av att höra om dom var bra eller inte och om det gick att göra ett badrum på 10 dagar. Som hantverkare är man av naturlig natur intresserad av andra hantverkare, framförallt om det är någon som gör dåliga jobb.

Hade jag endast hört detta "ryktet" från en person så hade jag väl inte kunnat starta tråden, men när man hör det från flera elektriker, snickare och plattsättare så känns det ju som att det var tvunget att vara något. Som sagt, "ingen rök utan eld".

Edit: Kan tillägga att jag har en kompis som har gjort elen åt NBJ några ggr (han hoppade in för en kollega som alltid gjorde NBJ-jobben) och han bekräftade t.ex. ryktet att NBJs snickare själv gjorde elen på sina jobb i början, fast nu använde sig av denna elfirma. Dessutom sa han att ofta var vissa eljobb gjorde i alla fall. T.ex. kunde badrumsfläktar vara installerade redan när hans kollega kom för att komplettera i slutet.

//Patrik
 
Redigerat:
Fixochtrix skrev:
Det är mycket konstigt, men sedan artiklarna i Arbetarbladet har NBJ:s betyg på rejta förändrats. Många omdömen (uppåt tio) omdömen har försvunnit, och alla negativa. Mycket mycket konstigt. Innan artiklarna hade man 25 (tror jag) omdömen och ett snitt på cirka 2,3. Nu är det helt förändrat. Någon som vet hur detta är möjligt? Kan företag själva bestämma vilka omdömen som ska finnas på rejta?
Ja, sedan så är det en väldigt bergodalbana bland omdömena. Varannat omdöme så är dom antingen superbra eller klåpare.
 
Mikael_L
Dom har egen facebooksida:
http://www.facebook.com/pages/NBJ-Bygg-Kakel/353960344631214

Bolaget är passivt och avreggad F-skatt?
http://www.allabolag.se/660424OKID/NBJ_Bygg_och_Kakel

Bokslutet i slutet av 2011 tycker jag såg rätt bra ut. Men jag är inte rätt person att bedöma sånt.
http://www.allabolag.se/5564595758/NBJ_Bygg_och_Kakel_Invest_AB

Dom verkar nyanställa?
http://vakanser.se/jobb/vvs-montor+490/

Jag fick förövrigt för mig att det finns minst två bolag med (ungefär) samma namn, ett AB och en enskild firma.
Det kan förklara det där med f-skattesedeln.
Är det skumt att det finns två bolag? Kanske ... Eller så har dom helt enkelt växt och velat ombilda sig till AB.


Har jag för lite att göra just nu? ... hehe javisst ... ;)
 
Ja, där på facebooksidan fanns det en massa bilder! Alltid kul, dock kan man ju ifrågasätta hur relevanta bilder från en skidbacke, bilder på mat och kaffebröd är för en byggfirma... :rolleyes:

//Patrik
 
Mikael_L
Det är dessutom deras egna sida, så jag antar att det inte finns några bedrövliga bilder där.
 
Nej, precis. Dom verkar ju göra både många bra och många dåliga badrum. Visar dom endast bilder från alla lyckade badrum så kan det ju bli lite vinklat. Fast man vet ju aldrig.

Dock lite roligt att dom även visar bilder på en hantverkare som ligger och vilar på ett köksgolv och en som så lägligt knappar på mobilen när han håller på med rivning. Hehe Man måste ju inte lägga ut ALLA bilder man tar. :p

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.