Hej!

Vi ska bygga hus och frågade leverantören av huset om det gick att få isolerade innerväggar, för att minska lyhördheten. Då fick vi svaret att det var bortkastade pengar eftersom det är en springa mellan dörrblad och golv och att dörren är oisolerad.

Vad har ni för åsikter om detta?
 
Stämmmer mycket bra det som ni har blivit informarade om.. Springan under dörren är för ventilationen och den läcker grymt mycket ljud.... Och lägger du mycket krut för att få en högre "ljudklass" på väggen säg att du har 44 dB ljudisolering i väggen medans dörren är klassad till 25dB. Då får du på väggen totalt inkl dörren ca 30 dB dämpning.. 44 dB är dubbelgips på båda sidor...40dB är gips + osb/plywood. i det senare fallet får du 44 dB med isolering och med dubbel gips får du kanske 46dB. Medans dörren fortfarande är 25 så uppnår du ingen större förändring som helhet på kosntruktionen då dörren trots allt "läcker" extrema mängder ljud...

Man kan dock byta dörr och sätta in överlufts don istället för att öka på ljudklassen på "hela" byggdelen dvs vägg inkl dörr....
 
Ok, tack för svaret! Skönt att det finns ett forum där man kan kolla upp sådana här grejer.
 
Vill göra ett tillägg dock: oavsett om ljudläckage går in under/genom dörren slipper man med innerväggsisolering att ha en vägg som fungerar som en "tomlåda". Har själv haft hus där vi vid renoveringsarbete la in 70 mm isolering i innerväggarna på ett par ställen och jag kan lova dig att den förändringen inte gick spårlöst förbi när man sedan vistades i rummen! Ibland kanske inte teori och praktik är helt överrens, har inget att invända mot de faktiska beräkningsgrunderna etc - men detta är min erfarenhet och det var inte direkt försumbar skillnad....utan helt klart övertygande om att vi inte kommer att ha oisolerat i fortsättningen.
 
Klart isoleringen hjälper men man måste ta hänsyn till allt när man skall ta hand om problemet. Det ena löser inte det andra så att säga. Det viktigaste är att få en lufttät konstruktion det är prioritet 1. Prio 2 är att ta hand om inre resonanser detta är isoleringen bra till. Man skall då komma ihåg att ju tyngre konstruktion du har desto mindre hjälper isoleringen. Har du en lätt konstruktion så hjälper isoleringen mycket mer då egenfrekvensen blir högre i väggen.

 
I vårt hus som byggs just nu är det egentligen oisolerade innerväggar, men när jag tog upp detta med snickaren så tyckte han att vi absolut borde isolera dessa väggar.
Anledningen till detta var just akustiken/tomlådeljudet. Han sade att själva ljudisoleringen inte skulle bli bättre med med ett dovare ljud skulle örat uppfatta det som en lägre ljudnivå.

Jag har nu isolation i mina innerväggar. Hur det skulle ha varit utan vet jag dock ej.
 
Han har så rätt... Iom att örat har sin bästa hörbarhet inom talfrekvenserna så hjälper det att få ner dessa i konstruktion för att åstakomma illusionen av ljudisolering. Vid hörsel tröskeln vid 2000 Hz dvs 2 dB krävs ca 70 dB i 50 Hz för att upplevas som lika högt...Men men örat lämnar vi för detta är ett byggforum:)
 
Det finns en sak till att tänka på och det är mellan vilka rum man vill stoppa ljudet.
Det är ju vanligt med två sovrum vägg i vägg med var sin dörr ut mot hallen.
Troligen vill man stoppa ljud mellan sovrummen.
Då kommer ljudisoleringen av väggen att spela större roll. Hur dörrarna påverkar styrs i det fallet till viss del av efterklangstiden i hallen.

Mr Z som kan det här kanske vet hur stor inverkan dörrarna brukar ha i ett sådant fall?
 
Ett av de billigare sätten att få lite kvalitetskänsla är just att isolera innerväggarna, väldigt stor skillnad på upplevd ljudnivå, speciellt om ni har barn som kan tänkas röra vid väggarna. Sen tycker jag att det är bättre att fästa i dubbel gips än i enkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.