Bor i ett hus met låglutande plattak med pappbeläggning. Har bott i huset (byggt -71) i 4 år, och har varje vinter haft något problem med läckage genom taket så att det droppat vatten i bostaden. Aldrig så att det runnit in några stora mängder vatten, utan mer att det droppat några dagar med totalt några dl. Efter första vintern tog vi hit en takfirma som fick lägga nytt papp på ett område där vi kunde identifiera en skada på pappen. Förra året tätade jag en misstänkt skada med tätningsmassa. Men att hitta småhål i pappen är ju som att leta efter en nål i en höstack, och trots mina åtgärder så här långt så har jag nytt läckage i år. Är därför inne på att till sommaren lägga om hela taket, även om det gamla bara är drygt 10 år och egentligen borde hålla flera år till.

Eftersom det bevisligen läkt in vatten de senaste åren (och förmodligen även tidigare) så funderar jag på att göra det grundligt och riva upp sponten, kolla status på isoleringen (vid behov byta/komplettera), lägga ny råspont och därefter papp.

Vad säger ni om detta? Skulle ni göra likadant i mitt ställe, eller är det att skjuta över målet? Räcker det med att lägga ny papp på den befintliga pappen och utgå från att eventuell fukt i isoleringen torkar ut ändå?

Och slutligen, är det någon som kan göra en uppskattning vad kalaset ovan skulle gå på (material + hantverkare för allt arbete) för en takyta på ca 140 kvm.
 
Jag kan rekommendera att bygga om taket och ha en annan lösning än papp. Antingen betong eller plåt.
 
Blir förmodligen svårt att få bygglov för brantare taklutning. Höjden på huset är rean i närheten av vad detaljplanen tillåter.
Dessutom låter det betydligt dyrare...
 
Det är nog billigare i längden.
 
Om taket läcker är det dags att göra något åt det. Om den sen beror på olämpligt materialval, felaktigt utförande eller något annat spelar ingen roll. Nästa gång det läcker så kanske det inte stannar vid några deciliter.

Taket bör göras om. Vid låg taklutning så borde det vara någon form av dubbelfalsad plåt som passar bäst. Jag hade inte rivit bort all råspont, utan tycker att det räcker med att ta upp några hål i råsponten efter att pappen tagits bort för att inspektera. Kan du sätta in en vindslucka från insidan så kanske du kan börja där?

Ett tak förväntas väl hålla i mer än 10 år? Fanns det några indikationer på takläckage när ni köpte huset? Om inte så kanske det här kan vara ett dolt fel. Isåfall kanske det går att förhandla sig till att säljaren bekostar en del av det nya taket.
 
Det finns system med flytande tätskikt/försegling som man rollar på papptak. Lite av en fusklösning men skall kunna hålla i 10 år.
 
Redigerat:
Är tanken att ni ska bo kvar i huset en längre tid skulle jag nog tänka över det hela en gång till....personligen skulle jag rivit av taket och isolerat i fullt....även sett över/kompletterat ventilationen.....på med ny råspont och sedan på med riktigt plåttak.....
 
Vi har bara 4 graders lutning på taket. Har hört någonstans att plåttak kräver minst 10 grader för att vattenavrinningen ska fungera tillfredsställande.
 
Bränn på ny papp se till att inte för mycket vatten står och att du har tillräckligt med brunnar så kommer det funka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.