Hej!

Har en gillestuga i källare i hus från 1950. Där har sedan vi flyttade in för tre år sedan legat ett laminatgolv med plastfilm under. Detta är nu utrivet och inga tecken på fukt finns. Vi tänkte lägga en heltäckningsmatta som andas men betonggolvet är ojämnt på sina ställen. Har läst en del om problem med flytspackel och fukt. Hur illa är det och med tanke på hur torrt och fint det är nu (nydränerat för två år sedan) är det något som ni tycker jag behöver oroa mig för?

Vad handlar det ungefär om för kostnad att ta in någon för att flytspackla ett rum som är knappa 20 kvm? Förstår att det även handlar om hur mycket flytspacklet behöver bygga men vi kan väl anta att det snittar på en centimeter över hela ytan.

Är det golvläggare man vänder sig till för hjälp med detta? Någon som har förslag på företag som är bra att jobba med för detta i (östra) Göteborg/Partille?
 
Jag flytspacklade precis vårt nya badrum på ca 8kvm. Visserligen inte 1cm i snitt.
Men ett tips är att låna en plan laser och så mäter du golvet där du ser med blotta ögat att det är ojämnt och kollar hur mycket det diffar.
Nu vet jag inte hur händig du är men det är faktiskt inte så jäkla svårt att flyta golvet.
Du kanske inte behöver lägga på så mycket...
 
Tack för ditt svar. Jag har tidigare flytspacklat i en liten hall och tror nog att jag skulle lösa även detta men jag känner att jag inte riktigt har den tiden att lägga som det ändå tar att fixa till. Och om det nu inte är så svårt borde ju en hantverkare kunna fixa det snabbt, dvs till en relativt låg kostnad.
 
Det finns flyspackel som tål fukt som man brukar använda i källare så det ska du inte behöva oroa dig för, var bara noga med att dom använder ett sådant spackel. Kolla pris med olika golv firmor.
 
Jag har förstått det som att den typen av spackel är betydligt mycket dyrare än vanligt spackel. Frågan är om det behövs när det trots allt är så torrt. Inte ett spår av fukt under plast som legat i tre år.
 
Jag gjorde det mindre än 1 timme.
Så locka en polare med middag och öl, en som blandar och en som spacklar så är det gjort på ett kick..
För säkerhetens skull så ställ nån öl vid blandnings stället också så medhjälparen inte smiter från sitt jobb..

Jag tror att ni lätt gör det på 4 timmar om ens så mycket.. Beroende på hur fort polaren blandar ;)
 
T
pezlin skrev:
Jag har förstått det som att den typen av spackel är betydligt mycket dyrare än vanligt spackel. Frågan är om det behövs när det trots allt är så torrt. Inte ett spår av fukt under plast som legat i tre år.
Korkat att vara dumsnål men visst flytspackel som tål fukt är 2-3 gånger så dyrt som vanligt spackel.
 
tank77 skrev:
Korkat att vara dumsnål men visst flytspackel som tål fukt är 2-3 gånger så dyrt som vanligt spackel.
Korkat om det blir fuktigt, smart om det går bra ändå ;)

Vad pratar vi om för ungerfärlig kostnad för att leja bort ett sådant jobb?
 
pezlin skrev:
Vad pratar vi om för ungerfärlig kostnad för att leja bort ett sådant jobb?
Ingen som har en uppfattning om vad ett sådant jobb kan tänkas gå på?
 
kamy skrev:
Bauhaus har ett flytspackel för inom- och utomhusbruk. Det borde väl funka på en oisolerad platta?
[länk]
Tack för tipset men jag kommer leja bort arbetet.
 
200kr säcken(25kg) x20 (1säck är 1cm per m2) = 4000kr + 8h arbete x 500/2(rot) = 2000kr.
Tot 6000kr efter rot. Sen kanske det inte tar 8h att göra jobbet men ja skulle nog räkna med att de flesta firmor kommer ta en arbetsdag för att göra jobbet. Sen kan även priset på flyspackel variera. Det där är inte räknat på fukt tåligt flytspackel.

Glömde lägga till primning. 1liter räcker, ingen aning vad en flaska kostar men kanske en hundring eller två :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.