Hej!

Vi är intresserad av ett hus med byggår 1968 som har uppmätta radonvärden ifrån en korttidsmätning. Souterängplan/bottenplan ca 950bq/m3
Entréplan ca 400bq/m3

Gammastrålningen är som värst uppmätt 0,17mikrosivers/h.

Jag blir inte klok på detta. Att radonvärdet halveras en våning upp borde ju tyda på att markradonet är det jobbiga i det hela. Men hur får jag reda på hur mycket bidrag det är ifrån väggarna? Innebär den låga gammastrålningen att det är blåbetong i väggarna? Eller är detta värdet så pass lågt att man kan bortse ifrån det problemet och bara fokuser på markradonet?

Rent spontant så verkar det som att man ska skapa ett undertryck under platta och då lämpligast med en radonsug. Brukar det räcka med en radonsug i ett hörn någonstans eller bör denna placeras mitt i kåken?

Finns det några riktlinjer kring hur en korttidsmätning förhåller sig till en långtidsmätning?

Det verkar som att säljaren själv har lagt ut dosorna "enligt instruktion", men vad är det som säger att säljaren medvetet inte har vädrat extra mycket under mätperioden? Dvs hur kan jag styrka att uppmätta värden är korrekta och inte alldeles för låga?

Tacksam för diverse vägledning.

MVH
KaliZ
 
Kaliz skrev:
Rent spontant så verkar det som att man ska skapa ett undertryck under platta och då lämpligast med en radonsug. Brukar det räcka med en radonsug i ett hörn någonstans eller bör denna placeras mitt i kåken?
Jag har radonsugen nästan i hörnet av huset och det fungerar bra. Då har jag heller inte gjuten platta utan gjutna voter under varje bärande vägg vilket gör det ganska "svårsuget". Använder en rätt kraftig fläkt till detta, en Östbergs IRE 125. Sänkte mitt årsmedel från ca 3000 till 100.
 
Har mätt upp dubbla nivån i källaren jämfört med boendeplanet i hus från -63. Långtidsmätning gav relativt sett låga 240bq/m3 i källaren och 80 bq/m3 i bostadsvåningen. Huset värmdes då med elpanna och ventilationen/självdraget var sämre än ursprungliga med oljeeldning och varm skorsten. Källarmurarna var murade av grå betonghålsten och större delen av källarplattan ovanpå berg med bara lite makadam emellan.

Ta reda på om höga radonhalter i området via t.ex. SGU radonkartor samt vilka byggmaterial det är i huset.
 
Kaliz skrev:
Hej!



Finns det några riktlinjer kring hur en korttidsmätning förhåller sig till en långtidsmätning?

Det verkar som att säljaren själv har lagt ut dosorna "enligt instruktion", men vad är det som säger att säljaren medvetet inte har vädrat extra mycket under mätperioden? Dvs hur kan jag styrka att uppmätta värden är korrekta och inte alldeles för låga?

Tacksam för diverse vägledning.

MVH
KaliZ
Det finns inga riktlinjer för hur korttidsmätning ser ut jämfört med långtidsmätning, mer än att det kan bli stora variationer åt båda håll. Vet inte exakt varför, men gissar att det beror just på saker som hur mycket det ventilleras i samband med mätningen.

Jga tror inte heller att någon kan vara säker på att en radonmätning går rätt till. I princip kan ju en säljare lägga dosorma i vedbon under mätperioden.
 
Tack för alla era svar! Vi blev så pass sålda av huset så vi slog till på det. Nu återstår att se så vi får ordning på radonet bara!!!
 
Kaliz skrev:
Tack för alla era svar! Vi blev så pass sålda av huset så vi slog till på det. Nu återstår att se så vi får ordning på radonet bara!!!
Hur gick det med radonet?
Har själv ett hus med ca 800 bq/m3 i suterrängplan och är fundersam på och om/hur vi ska åtgärda det. Vi är inte rökare.

Anlitade ni någon som gjorde radonbesiktning?
 
rosangen skrev:
Hur gick det med radonet?
Har själv ett hus med ca 800 bq/m3 i suterrängplan och är fundersam på och om/hur vi ska åtgärda det. Vi är inte rökare.

Anlitade ni någon som gjorde radonbesiktning?
Hej!

Jag läste på mycket själv och funderade på att göra installationen själv, men säljaren tog på sig den kostnaden så en firma anlitades (jag var själv med och hjälpte till under arbetet dock).
Radonet kommer ifrån marken under huset. En lös innervägg har lite blåbetong men inte så det ger nämnvärt tillskott (river den när jag renoverar badrummet om något år eller två).
För att bli av med läckaget av markradon in i huset så borrades ett hål upp i plattan på ett strategiskt ställe. Materialet under plattan visade sig vara tillräckligtventilerat så det räckte med ett hål. En pump installerades som skapa ett undertryck under huset och på så vis så orkar inte radonet upp i huset.

Pumpen måste gå hela tiden dock (radovac heter den). Vid 100% fläkt så kom vi ner på ett dygnssnitt av 21bq otroligt bra med andraord. Sommartid kör jag den nu på ca 60% med ambition att dra upp dennu under vinter till 90-95%. Utblåset ville jag inte ha på husväggen utan grävde ett rör en bit ut från väggen och låter luften gå upp genom ett brunnslock. Därav att jag vill ha mera hastighetpå luften så det intesamlas snö locket sedan. Klippt gräs orkar inte ner i nuläget iaf så såhär långt går allt enligt plan.

Se skissen jag gjorde i denna tråden:
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/210618-installation-av-radonsug.html#post170523

mvh
kaliz
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.