Jag har problem med värmen i min lägenhet och får inte gehör hos hyresvärden.
Bor i en ytterlägenhet, en enrummare med kök,badrum och hall på 52 kvm.

Förra vintern var min första vinter i denna lägenhet och då hade jag mellan 17,9 och 19 grader varmt i rummet (mot ytterväggen) medan det var ca 2 grader varmare i kök och hall.

På sin hemsida skriver värden att det ska ingå MINST 21 grader.

Jag klagade men allt jag fick höra var "det är ett gammalt hus" etc och man skyllde på mina gardiner (som INTE hängde för elementet. Långa gardiner ja - men uppsatta på sidorna med "omtag".

Jag menade om nu huset är så dåligt isolerat (drar både från fönster och längs med nästan hela ytterväggen nere vid golvet) så får man väl "brassa" på med mer värme om man inte vill/kan isolera?

Dock sa fastighetsskötaren att man kunde kanske behöva komplettera med ytterliggare ett element.

1) På motsatt sida av rummets fönster/element så finns en tom vägg som har badrummet bakom. Där borde man väl ganska lätt kunna borra ett hål och dra rör från badrummet och sätta upp en extra värmekälla eller?

Ingenting hände med detta och jag orkade inte tjata dessutom blev det snart varmare ute.

Nu är det dock likadant denna vinter och jag har haft en ny fastighetsskötare här. Han började med samma sak om gammalt hus etc men den här gången ger jag mig INTE.

Jag sa till dem att de får brassa på med mer värme från pannan i källaren men då säger de att det går inte för värmen styrs av en utegivare.

Jag förstår hur en utegivare fungerar men det måste väl ändå gå att öka värmestyrkan eller hur jag ska förklara? Från själva pannan alltså?

Sedan undrar jag en sak till nu som har inträffat - idag har vi -3 grader ute men helt plötsligt är det nästan 22 grader inne i mitt rum och 23,5 i kök och hall!!??

Tidigare när det var 5 + ute hade jag 19 grader i rummet och 21 i kök och hall.

2) Är det kanske fel på utegivaren eller kan det vara så att de ändå nu ökat värmen på själva pannan eftersom både jag och flera andra har klagat och en har till och med kontaktat milökontoret i kommunen.
 
Hej ...Ja , så kan det nog vara ,, är det flera som klagat så måste dom göra något , annars får dom ju dåligt rykte om sig..
Någon måste ställa in värmen, sedan styrs allt av utegivaren.. så är det..
kolla termostaten på elementet. Dom brukar vara manipulerade så man tror att dom är fullt öppna
men i verkligheten, öppnar dom bara till hälften..
Eti..
 
Hur kollar jag termostaten - hur kan den vara manipulerad? Jag har fått nya när han var här - innan dess hade jag tagit av de gamla för jag trodde de var trasiga. Även fast jag inte hade några fick jag inte varmare....

Ska bli kul att se nu om det blir kallare igen om värmen jag har nu i rummet håller i sig (ca 22 grader) för då är det säkert så att de ändå ökat nere på pannan :)
 
Du skall mäta minst en meter in och en meter upp och inte mot vägg. Vad har du för temp då?
 
Om du tar bort termostaten från elementet, så sitter den fäst på en ventil ,,,på ventilen sitter en liten pigg
den skall du trycka in med en mejsel eller liknande ,, tills den går i botten... sen skall den komma ut igen lika fort.
och gör den inte det så fungerar inte ventilen och då får du ingen värme på elementet...
oftast är det ventilen som måste bytas.
Eti..
 
Socialstyrelsen har allmänna råd angående operativ temperatur i bostäder.
 
#4

Jo jag vet. Det lät nog som att jag mätte mot ytterväggen men det gör jag inte. Menade att det var ca 17,9-19 grader i rummet som vetter mot ytterväggen.

Jag har en mätare som står ungefär där jag brukar sitta i soffan och ca en meter ut från väggen :)

Just nu har jag 22, 2 grader och det är ändå 5 minus ute. Jag misstänker starkt att de faktiskt HAR ökat värmen som går ut från pannan.
Tidigare har det varit som sagt mellan 17,9 - ca 19 grader.
 
#5

Ja de där piggarna har jag "trimmat" till några gånger men de åker ut igen lika snabbt.
Det är värme på elementet med det känns som om värmen inte riktigt räcker till för detta dragiga ytterväggs-rum.
 
Funderar på en sak: Ett element ska ju vara i en viss storlek för att kunna värma upp ett rum av viss yta eller hur.
Hur räknar man ut om det är stort nog?

Detta är ett gammalt hus från början på 1900-talet någon gång och från början var det stora pampiga våningar.
Men någon gång har man byggt om och delat av lägenheterna till mindre. Min är en 1:a men den har varit del av en större våning men man har delat av genom att sätta nya väggar här och där och tagit bort någon vägg.

Mitt rum är 6 meter långt och ca 3,10 brett. Det är väl ca 18 kvadratmeter?
Dessutom är det högt i tak - ca 2,60.

Min tanke är att rummet från början varit ett mindre rum - man kan skönja i taket en svag "linje" där det antagligen varit en vägg tidigare. I så fall kanske man inte tänkt på att rummet nu är större och behöver ett till element eller ett större?
 
Det går alltid att ändra vilken framledningstemperatur som ska skickas ut vid en viss ute-temperatur, så det är fullt möjligt att fastighetsskötaren har ökat värmen.

Det finns även system som går att koppla in på befintliga anläggningar och som mäter temperaturen inne i lägenheterna, och justerar värmen efter inne-temperaturen, detta går att installera på i stort sätt alla befintliga värme-system, är billigt att installera, och dessutom sparar det mängder med pengar till fastighetsägaren.
 
Känns alla elementen lika varma .??
Finns det värme över hela elementet ?? även nere i botten ...
Men hur stort är ditt element ??
Så kanske någon här kan räkna ut det ..
 
Redigerat:
P
Räkna med 75w/m2 så i ditt läge en radd på runt 1400w ska räcka beroende på rätt framledningstemp.
 
#10
Är det en s k "innegivare" du menar?
Ja i så fall skulle ju det vara bra - för en utegivare tar ju ingen hänsyn till hur det är inne i lägenheterna med extra värme från lampor, apparater etc eller hur mycket det drar från otäta fönster,väggar och sånt.
Om det blir kallt igen ska jag prata med dem om det. Tack

#11
Elementen i mina varmaste rum (kök och hall) är värmen lika både uppe och i botten känns det som.
Elementet i rummet däremot är det lite kallare i botten. Dock ingen jättestor skillnad
 
#12
1400w - ursäkta en gröngöling nu men vad innebär det? Är det el-element du menar? Mina är vattenfyllda..
 
P
Helt normalt att en radd är svalare i botten!

Nej vattenburna jag menar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.