Är nu ägare till en källare (med medföljande hus). Källaren är som de brukar vara, grå, dyster och sval.
Om man vill isolera väggarna, vad brukar vara det gängse sättet. Om man vill måla väggarna, någon särskild färg?
 
Vi isolerade med Isodrän på utsidan och målade väggarna på insidan med silikatfärg.
 
Utsidan är under jord, kommer man inte åt, det måste vara på insidan. Väggmålningen var på de "kalla" källarväggarna.
 
  • Gilla
Maddur
  • Laddar…
Ned Newman skrev:
Utsidan är under jord, kommer man inte åt, det måste vara på insidan. Väggmålningen var på de "kalla" källarväggarna.
Då får du låta bli att isolera, bara måla. Att isolera insidan är att be om problem. Finns massvis med trådar om det.
 
Problem jaså! Ett av källarrummen är tänkt som bastu av tidigare ägare. Träpanel och jag förutsätter att det blivit isolerat bakom. Jag har sökt trådar, men de handlar om att isolera från utsidan.
 
Det är så man bör göra. Om du inte vill gräva så låt hellre bli att isolera. Stenväggen blir kallare bakom isoleringen om man isolerar inifrån, sedan kondenserar fukt där och ställer till problem. Mycket vanligt problem med äldre inredda källare.
 
Uppenbarligen är det svårt med invändigisolering i källare. Det föreslås luftspalt mellan isolering och källarvägg som ska vädra ut ev fukt. gärna med fläkt. Men då blir det ju ingen särskilt bra isolering om man blåser luft som kyls av ytterväggen.....................eller har jag missförstått var luftspalten ska vara`?
 
Hej
Jag har nyligen köpt hus där det är isolerat inifrån. Nog inget att rekommendera. Skall nog börja riva i det. Termograferade nyligen lite hemma, mest för att hitta radiatorrören. Kunde konstatera att källarvägg utan isolering var lika kall som en med isolering. Vet dock inte hur tjock isolering jag har. Däremot är det kallare på väggarna där det inte är jord utanför, dvs högst upp och vid utekällartrapp.

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Med andra: man får bygga ett litet fristående hus i källaren...........men det gör man ju inte......om man inte har en jättekällare vill säga.
 
Det finns ju system som ventilerar bakom isolerade innerväggar. Sen finns det ju gillestugor från 70 talet som står kvar än idag, vissa trots >18% fukthalt och ett stort nono över kontruktionen.
 
.eqerqtqrt
 
Redigerat:
Mackan1935 skrev:
Det finns ju system som ventilerar bakom isolerade innerväggar. Sen finns det ju gillestugor från 70 talet som står kvar än idag, vissa trots >18% fukthalt och ett stort nono över kontruktionen.
Ja, hur kommer det sig??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.