Nån som vet var man kan få tag på såna gamla runda "kopplingsdosor"? Locken har försvunnit på ett av våra. De är vita och runda och ser ut att vara lite porslinsaktiga. För inomhusbruk alltså.
Inuti sitter 4 skruvar med hål igenom, och en liten mutter som man skruvar till för att låsa fast ledningen.
 
Ett annat tips är fyndlådor på auktioner, men då krävs det tid... Blir du riktigt desperat så kan jag tänka mig att Gysinge har begagnade dosor, men då får du betala...
http://www.gysinge.nu/
Klicka på Besök Gysinge - Butiken. Var det nåt liknande de dosorna som syns på bilden??
 
Exakt de som finns på Gysingesidan! Hittade inget (än så länge) på Byggfabriken.

Tusen tack! Jag trodde inte det skulle vara så pass lätt ;)
 
är dosan ytmonterad kan man ersätta den med en modern men det kanske inte passar in..
 
Mogge! Gå och ställ dig i skamvrån! ;)

Som prisexempel kan jag nämna att Gysinge tar nästan en femhundring för en nyproducerad strömbrytare i porslin. En begagnad kan nog vara värd nästan lika mycket, eftersom det blir "original". Det är ett dyrt nöje att knacka sönder såna med en hammare. :) Köpare finns säkert på blocket eller tradera. Gysinge köper in begagnat byggmaterial och säljer det vidare (dyrt skulle jag tro).
 
Jag byter i stort sett inget i mitt hus som fungerar eller går att få att fungera. Kåken är från 1908 och jag vill att det ska synas och kännas så långt det är praktiskt möjligt . Jag skulle t ex aldrig byta en gammal fin bakelitdosa om den funkade. De är ju snygg ju. Ok, jag har diskmaskin, micro, modern vedpanna och sånt, och farliga saker åker också upp på uthusvinden. Jag är inte fanatiker. ;)
 
Mogge!! Så kan du inte göra ju :)

Gysinge tar 200 spänn för en begagnad fick jag veta.
Och nej, det passar inte in med nya dosor, taklisterna har utskurna hål för de här gamla runda så det blir inte bra med nytt.

Nån som läser detta och har såna gamla, till övers : hör av er Innan Gysinge tar mina pengar....
 
Mogge, ska jag vara ärlig så har jag gjort liknande saker. Mycket ångrar jag nu. Senast när jag slängde ut min gamla gjutjärnspanna (anno 1958) och en hel del rör och en gammal sektionsradiator vid pannbytet för ett år sen. Redan ångrar jag att jag inte släpade iväg grejerna till uthuset istället för skroten. :-/ "Kan vara bra att ha nån gång", brukar hamstern i mig säga, men då höll den f*n tyst. När jag väl hade fått ut ett halvt ton gjutjärn så var jag rätt less på aset. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.