Hej!

Jag har beslutsångest eftersom jag är osäker vilken färg vi ska ha på våra markiser.

Vi har ett 1,5 plans hus målat i slamfärg Falu ljusröd (En ngt varmare nyans än den traditionella Falu röd) med vita knutar och tegelröda enkupiga betongpannor.

På framsidan av huset har vi ett burspråk som ska ha markiser. Kan tillägga att vi på den sidan även har en stödmur i ljusgrått längsmed hela husbredden och grus (ärtsingel)

På den södra gavelsidan har vi 2 fönster på övervåningen som också ska ha markiser. På denna sida har vi även uteplats med utemöbler i teak/rostfritt samt svarta dynor och ett stort parasoll i naturvit/teak

Vi har gått igenom en tjock katalog med olika färger och har valt 3 olika alternativ som vi kan tänka oss:

klassisk röd/vit randig (bredrandig)
vit/ljusgrå randig (bredrandig)
enfärgad naturvit

Jag är inne på den röd/vita då jag tycker den är lite glad och fräsch. Min man vill hellre ha enfärgad alt vit/ljusgrå randig. Tycker kanske att det känns lite tråkigt och stelt med enfärgade men det är säkert praktiskt!

Jag vore mycket tacksam för era synpunkter på detta


:) Roseanna
 
Skulle nog gå på din mans linje. Rött mot rött kan ju skära sig rejält om man har otur!!
 
Hej Roseanna.

Faktum är att det är den randiga markisen som är mer 'praktisk' (mtp. smutstålighet) än den enfärgade, iaf. om man pratar röd/vit randig (50% av väven blir ju i det fallet mörkare) kontra naturvit enfärgad, vilken dessvärre är den mest opraktiska av alla, ur smutshänseende ;), men också den allra vackraste :-*.

Vilka vackra färgval ni gjort till ert hus samt på mark/altantillbehör :) ;), vårt hus är målat med oljefärg bruten i samma NCS-kod som 'Falu Ljus' (dvs. närmast lika), snickerierna är målade i en bruten varmvit nyans med en del gult i. Vi monterade våra fönstermarkiser samt en terassmarkis i maj i år och vi valde enfärgad, naturvit väv med rak kappa :) ;).
Vi har alla våra markiser i syd-väst läge vilket medför att de är nerfällda hela dagarna när det är sådant väder som nu, de är dessutom monterade framför alla samvarorum kök, v-rum, allrum och det härligaste av allt är att det blir mycket svalare inomhus utan att ljuset inne förändras nämnvärt, det känns som ett 'filtrerat, solfärgat' ljus i alla de rummen inomhus, underbart..........
I vårt förra hus hade vi enfärgade engelskt mörkröda markiser vilket var ursnyggt, men ack så mörkt det blev inomhus :'(

Så jag håller def. med din man, dessutom tycker jag att till de trädgårdsmöbler, samt de val som ni gjort när det gäller markarbetena, så passar den enfärgade naturvita helt perfekt.
Nog för att du säkert kan få en röd färg i den randiga som överensstämmer bra med huset (den randiga gör det inte alls mörkt inomhus då 50% av väven är vit), MEN jag tycker nog den enfärgade känns betydligt mer stilren :).

Men det är ju som vanligt enbart en smaksak. Lycka till.

MVH//Christina.
 
Hej!

Tackar så mycket för de synpunkter jag fått på denna fråga!

Har i e.m suttit på uteplatsen samt gått runt kring huset för att "se och känna in" de 3 färgval som vi funderat över och har nu helt uteslutit den röd/vit randiga. Nu är vi i valet och kvalet när det gäller den enfärgade naturvita eller den grå/vit randiga.

Christina:Har du möjligtvis ngn bild på ditt hus som jag kan få se?? Eftersom ni har en i det närmaste identisk färgsättning på erat hus och har valt enfärgade vita markiser, så vore det toppen om jag kunde få se hur det ser ut (det är ju säkert ursnyggt!). Vad jag har förstått i andra inlägg här på forumet så har även ni ett 1,5 plans hus ??Det kanske inte är helt olikt vårat? (Vi har byggt ett modifierat Ekonomen 96 från Ekeforshus)

Vi har alla våra markiser i syd-väst läge vilket medför att de är nerfällda hela dagarna när det är sådant väder som nu, de är dessutom monterade framför alla samvarorum kök, v-rum, allrum och det härligaste av allt är att det blir mycket svalare inomhus utan att ljuset inne förändras nämnvärt, det känns som ett 'filtrerat, solfärgat' ljus i alla de rummen inomhus, underbart..........
Detta låter ju helt perfekt i mina öron! Att ljuset inte förändras nämnvärt samt att det blir mycket svalare! Vårt hus ligger mycket soligt beläget och vi har sol från tidig morgon till solen går ner! Även om det inte är så här varmt hela tiden så har vi ändå (speciellt i köket samt allrum och 2 sovrum på ö.v) väldigt varmt inne sommartid!

Jag lutar ju helt klart mer och mer åt de enfärgade vita än de randiga som min man mer är inne på. Han tänker att de grå/vita passar bra mot muren och gruset, samtidigt som han vill ha en sober och en ej för iögonfallande markis. Jag var mest "rädd" för att så vita enfärgade markiser inte skulle hjälpa mot solinstrålning, men det kanske jag inte behöver vara?! 8)

Vi har även 3 stora takfönster (1.20*80) på övervåningen som släpper in - förutom mycket ljus - även otroligt mycket solvärme! Detta trots att vi har monterat rullgardiner i dem - får nog skaffa markiser även här ::)Synd bara att Velux inte har direkt ngt utbud på färger (endast gul/brun randig, brun, ljusgrå och mörkgrå) men det får man väl leva med :)

:)Roseanna

 
Hej igen Roseanna.

Jag tror personligen också att du gör klokt i att skippa den röd/vit randiga väven, känns för mig väldigt 'vanlig' om man nu törs uttrycka sig så, men vad jag menar är att du har möjlighet att göra ditt hus lite mer personligt om du inte använder dig av den där blockrandiga väven i basfärger (rött,mörkgrönt,marinblått,gult).

Vi har också tre takfönster från Velux på ö-våningen (100x140), två av dem är placerade i österläge och där har jag inte satt in något solskydd än, då jag inbillade mig att det inte behövdes pga. enb. morgonsol ;), men hela övervåningen fullkomligt badar i ljus direkt solen går upp så där kommer jag att sätta samma lösning som jag satt i det mot söder, nämligen en metallpersienn, det är Velux originalpersienn med olika sidor, Alubeklädd på den ena sidan som (vit på andra), 'alut' vänt utåt, ska (och faktiskt gör) reflektera solvärmen på sommaren, vänt inåt på vintern så ska den, enl. beskrivningen, behålla värmen inomhus (vilket jag väl inte märkt nåt särskilt av, men den årstiden är det ju inget man direkt tänker på ;)).
Dessa persienner är lätta och smidiga att hissa upp/ner, diskreta och syns, i upphissat läge, nästan inte alls. Den vi har mot söder sitter i badrummet och iom. aktuellt material så är den tålig för fukt, men också lätt avtorkbar (tacksamt spec. efter sommarens alla insekter).
Med denna persiennlösning, som nu ska monteras i allrummets två takfönster, har åtminstone jag aldrig upplevt något behov av markiser över våra takfönster :).

Visst Roseanna, skicka din mailadress i ett PM så ska jag se vad jag kan åstadkomma ang. bilder ;) :)

MVH//Christina.
 
Hej igen Christina,

Tack för dina bra råd! Vi har nu - efter mycket velande hit och dit - äntligen bestämt oss för de bredrandiga vita/ljusgrå markiserna! Dessa är nu beställda och levereras om 3-4 veckor :) Jag hoppas att vi inte kommer att ångra oss! ;)

Ang takfönstrena på övervåningen: Vi har även beställt markiser till dessa, det blev ljusgrå!

:) Roseanna


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.