Hej
Har idag en Focus eko-20 oljepanna med pelletsbrännare och funderar kring möjligheterna att komplettera med en billigluftvattenvärmepump (typ JULAs 6200) att värma med under de tider på året då COP är relativt bra och sedan bränna pellets under årets kallaste delar.
Huset på 120kvm från -49 värms med vattenburen golvvärme.
Tanken är att ha ~45grader i pannan och montera en vvb efter denna för värmning av tappvatten till en högre temperatur.
Vore detta en möjlig lösning?
Lönsamt?
Hur gör man det praktiskt, dvs vad kopplas på var?
Blir det för mycket start/stopp på vp'n om man kör utan acktank, även med en inverterpump?
 
Jag tycker du kollar på de olika systemlösningar och principscheman som flera företag lämnar ut gratis på sina hemsidor. Där finns alla kopplingsscheman och allting. Du ska även emaila dem frågorna du har. Mycket kan gå fel och det sparar dig tid att ta dessa råd från folk som producerar och konstruerar både brännarna och ritningarna.

Min erfarenhet är att du får snabbt svar från dessa med ritningar och allting.
 
A
jag tycker att lösningen är klockren
och vem vet hur långt ner i utetemperatur som jula pumpen orkar hålla 45C i pannan?
lönsamt, ja om julapumpen håller längre än garantitiden, de redovisar inte vilka COP de har vid +20C ute.
men vid +7 och man slipper avfrostningar har du i stort sätt 4 ggr tillbaka dvs en 1/4 dels kostnad sen tillkommer varmvatten beredarens elkostnad för ökning av temperaturen från 45 till 70C.
inkopplingen kan variera men om man bara vill ha varmvatten under de varma månaderna bör man koppla JULA direkt på pannan vi lämpliga anslutningar.
 
Vad är anledningen att köpa luft/vatten i stället för pellets det lär inte skilja mycket i driftkostnad.
 
Anledningen är ffa bekvämlighet. Sen får man mer betalt för sin egenproducerade el om man kan använda den själv. Inget jag gör idag men planerna finns där.
 
Det blir mycket förluster i oljepannan samt att köra fast kondensering på 45 grader ger dåligt cop när man har golvvärme som klarar sig med lägre temp. Om du har pengar över till solpaneler är det troligtvis bättre att lägga dom pengarna på ett komplett vp system det ger så pass mycket lägre driftkostnad och livs längd jag skulle kolla efter jordvärme om du har möjlighet 2 hand bergvärme 3 hand luft/vatten beroende på vart huset står men visst din lösning funkar den med. Men i så fall kanske det är bättre att köra invertern direkt mot golvet utan oljepanna och värma vv med el beroende på hur mycket vv som förbrukas.
 
Har nu köpt en pump och en mindre VVB men inte installerat dem än. Är inte övertygad om vilken setup jag skall köra på. Har kollat lite principscheman och i stora drag stämmer de överens. Man sätter VP på returen från golvvärmen och låter den stå för uppvärmningen. Men jag skulle gärna även förvärma varmvatten med den och det är där jag velar. Det finns vad jag vet ingen intelligens i VP som kan mata golvvärmen med den värmen den behöver och sedan skicka en högre temp till pannan.
Ser tre scenarior:
1: Svinkallt. Eldar pellets och låter VP vila.
2. Vår/höst, VP direkt mot GV-kretsar. VV genom VVB. (Skulle här vilja förvärma VV mha VP)
3. Sommar.(Skulle även här vilja förvärma VV mha VP)

Den enda lösningen jag kan komma på som funkar för både förvärmning av VV och GV är ifall man kör flytande kondensering mot pannan men då får man en 180 liters buffert så det blir inga snabba regleringar.

Är det med min setup ens möjligt att få någon lönsamhet i att förvärma vatten mha VP eller ska den endast sköta uppvärmning när det är hyggligt milt ute? VV-kostnaden kanske inte är så hög när allt kommer omkring...

Vill i dagsläget inte lägga pengar på ett helt nytt system eller extra tank utan söker något som är tillräckligt bra.
 
Beroende på vilken vp du har kan man montera en växelventil som växlar mellan flytande kondensering mot golven samt fast kondensering mot en vv beredare men du måste troligtvis komplettera med en bättre styr den som följer med brukar inte klara att styra växelventilen.
 
VP är den numera klassiska budget-6kWaren som heter både FOMA, Anslut, Pioneer etc.
Finns det risk att förlusterna i att värma oljepannan äter upp VVBs minskade elförbrukning? Isf finns det ju ingen anledning att krångla till det. Jag har inte bott i kåken så jag har ingen koll på förbrukningen.
 
Redigerat:
Ja värma oljepannan låter inte som en bra ide en stor del av värmen åker ut i skorsten. På en sån billig vp skulle inte jag kosta på att köpa till en massa grejer utan köra den enbart för värmen.
 
A
Jag tycker att man dockar vp på pannan
kör fast kondensering
värmegolvet tar det som det behöver via ordinarie shunt.
därefter tar man och kopplar in vvb mellan panna och ordinarie tappvarmvatten ut.
Då får man en förvärmning av tappvarmvattnet från 12C till 45C.
det är 33C som man värmer till mindre än halva priset än om man tar bara elpanna
. Dessutom ökar du utnyttjbar mängd varmvatten avsevärt.
tappvarmvattnet utgör en betydande del av husets energiförbrukning.
om pannan är otät kommer en del värme gå ut via skorstenen.
om man inte eldar kan man välja att plugga rökgången med isolering eller att ha ett litet naturligt drag som ventilerar pipan och förhoppningsvis håller borta kondens och skador därmed
 
Och på köpet får man sämre cop på värmen för antar att inte golvvärmen kräver 45 grader och sen om det är beredare bör den ligga på lite högre temp för att undvika legionella.
 
Intressanta synpunkter. Elektroluxarens lösning var den jag hade initialt men blev lite osäker på effektiviteten för den. Jag kanske helt enkelt får testa lite olika sätt för att hitta det bästa.
Pannan har bara genomströmningsvärmare, 55l VVB därefter.
Flytande kondensering mot pannan strax över gv-tempen kanske?
 
A
Det räcker med 65C i VV beredare för att legionella inte skall trivas, så har man 70C...

Ska man dra nytta av flytande kondensering skall man låta effektbehovet styra dvs. avkännare i bo utrymmet. då styr den VP´s effekt. då bör man heller inte köra mot tank eller större pannvolym enär eftersläpningen /trögheten i regleringen blir för stor och ger ojämn temp inne.

vill man sen inte förvärma tappvarmvattnet med billig energi så vill man inte.
 
Inga problem att köra vp mot tank och ofta den enda rätta lösningen vid full effekt dimensionering men nu tror jag det är en liten inverter vi diskuterar och då finns inget behov av tanklösning. Förvärmning av vv är toppen kör så själv men man bör ha slinga i nånting utan skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.