Hur gör jag för att hänga rören under trappan?
Skall dra från taket ner på väggen sen under trappan fram till ytterväggen där kommer jag sen gå upp med stigare till övervåningen.

Men skenorna jag har i taket blir ju inte helt bra att hänga 45grader då kommer det rida på muttrarna och kommer inte bli helt bra.. Här skulle man behöva brickor som är 45graders...

Hur brukar man göra här??
DSCN7712b.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trappan är kanske inte bredare än att det räcker med att fästa i lodräta väggar (yttervägg och trappans sidovägg mitt i bild)?
 
Precis som MathiasS skriver så passera trappan utan hängen, följ trappans lutning med rörstråket.Eller essa stråket förbi trappan mot den hängande gummikabeln ev fär man krympa bredden på stråket om plats saknas.

mvh
 
Jag kommer gå över till plaströr i stigaren så det blir lite skruvkopplingar men det är kanske ok och låta rören hänga i dom.

Där gummikabeln hänger kommer det komma 4st 200mm spirorör så det finns inte plats där.
Men trappans bredd är ca 1m så som ni föreslår ingen upphängning... Ja jag får nog överväga den lösningen.
Jo jag kommer dra ihop stråket så pass att jag just får plats med isolering.
Och så drar jag det lite åt sidan så jag får höjd och slipper slå huvudet i rören.
 
P
Kom ihåg luftare på tilloppet innan du går ner.
 
DSCN7715.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade lite plast klämmor i arbetsväskan det får bli sådana. Så får jag även lite avlastning vid klämkopplingarna. Får försöka komma ihåg och plocka bort dom innan jag löder bara...

Luftare... hum.. nu går andra ändan uppåt och där sitter element respektive golvvärme med avluftning.
Men det kan kanske vara bra o sätta luftare även i pannrummet..
Måste ta en titt i på det... Tack för påpekandet Pherra!
 
P
Nu e ja int helt inne hur dragningen är gjord men är de som jag tror så sätt en på tilloppet innan trappen och en på return innan de går ner till pannan. Mvh
 
Staffans2000
Det här är ingen större konst. Klamma rören bäst du kan. Luftare kanske kan undvikas ifall du har en kraftig cirkulationspump som trycker ut/ner luften förbi mindre fickor. Luften vill av naturliga skäl upp. Använd din logik för att lista ut var eventuella luftare bör placeras. Av estetiska själ kan/bör du sätta de ev. luftarna parallellt/bredvid varandra. När du stänger av cirkulationspumpen kommer luften att evakueras likväl.

Staffan
 
P
Varför sätta luftare bredvid varann av estetiska själ? Nä sätt där det behövs å inte pga av estetiska själ så att du lik förbannat får fickor, iof kan man trycka bakvägen genom returen men men.
 
Staffans2000
Det är ju som bekant inte så noga var man sätter luftarna på ett horisontellt rör.Men ur fysisk synpunkt är den optimala placeringen strax innan en nedåtgående böj/knä/vinkel i flödesriktningen. Men när systemet väl är avluftat, bildas det fortsättningsvis ytterst lite avluftningsbara gaser.
Inspekterar du anläggningar utförda av rörmokare finner du att teknisk armatur oftast är "parallellmonterad".
Snits och stilkommiten har vunnit.

Staffan
 
P
Jag är rörmokare :)
 
Staffans2000
Och jag "en före detting". :rolleyes:
 
P
Haha, ok ja som sagt de finns tusen sätt att lösa ett problem på alla kan vara rätt men tillvägagångssättet olika.
 
Staffans2000
Precis min mening. Därför gav jag tips på en alternativ lösning. Vad ger du förresten för förslaget att låta pumpen trycka luften förbi trapputsprånget?
Det är väl 22mm cu:rör.

Staffan
 
Andra änden gick ju upp till både element och en golvvärmefördelare så där kommer luften ut per automatik. Varför sätta en luftare som kommer/kan läcka?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.