Hej,
jag är riktigt sugen på att bygga ett nytt matbord av ett massiv golv, exempelvis Dala Floda eller liknande.

Hur är det med ytbehandlingen på nya golv egentligen. De jag har tittat på är hårdvaxoljadeade. Hur onyttigt/hälsofarligt kan de vara? Någon som vågar gissa eller som rent ut av vet?


Johan
 
AnneFi
Hårdvaxolja ska vara en helt naturlig produkt och finns till bänkskiva så giftigt hoppas jag inte att det är
 
Går inte att generellt säga att alla hårdvaxoljor är naturliga produkter utan det beror på tillverkaren. T.ex är Herdins hårdvaxolja uretan-förstärkt och ej klassad som säker i kontakt med livsmedel.

Köp ett obehandlat golv istället och gör ytbehandlingen själv. Använd Osmos hårdvaxolja för bordsskivor, den är livsmedelssäker:
http://www.welinoco.com/ytbehandlin...ds-och-bankskivor--c-513-1.aspx?pagesize=1000

Tänk på att limma ihop golvplanken samt att även olja in undersidan för att minska risken att bordet slår sig.
 
Osmos hårdvaxolja är "livsmedelsgodkänd". Vill även minnas att den är godkänd för användning på barnleksaker enligt någon standard/direktiv som jag absolut inte minns benämningen på.

Det finns med all säkerhet andra hv-oljor som uppfyller dylika krav, men jag vågar inte generalisera det till att gälla alla hv-oljor.

EDIT: Långsam med tangenterna... Helios hann före...
 
Tack för all input. Det stämmer som ni sa att Osmos hårdvaxolja skulle fungera. Dock insåg jag att det golv jag sett ju var oljade med pigment så om man skulle slipa det så försvinner den fina färgen. Jag får antingen hitta något annat jag tycker är snyggt eller så får jag försöka hitta obehandlat (dock verkar det inte vara helt lätt) och sen behandla själv.
 
Tyvärr är jag ute efter ek eller något exklusivt träslag...
 
Det där är vi oxå sugna.på :0)
 
Jag vet att billigt och bra knappt existerar, men 1150kr/kvm var lite dyrare än jag siktat på. Jag tycker att dalaflodas golv för 400-500kr/kvm är ok, dessutom är de behandlade och man borde kunna få samma planka obehandlad för en billigare peng, rent teoretiskt i alla fall.

Sökandet går vidare, får kanske försöka prata direkt med leverantören för att få det jag vill ha...
 
Jag blir väldigt nyfiken på varför det just är golv du vill bygga bord av?

Pär
 
Är det Dala-golvet för 400-500 kr/kvm plank eller stavar? Generellt sett är det billigare med tex 3-stav än plank. Personligen hade jag velat ha plank till ett bord, men det är jag det... Sen skall det väl vara ett massivt golv? Med lamellparkett får du en massa kanter att fixa (bygga en ram runt bordet/kantlista).

Det dyker som sagt upp en del om du googlar. Här är ett annat exempel (massiva ekplank) för 620-740 kr/kvm (beroende på bredd): http://www.bytgolv.se/Ek-Classic-slipad-obehandlad.htm. Man kan kanske hitta billigare om man letar vidare?

Egentligen har jag samma undran som Pär, men jag antar att det handlar om att ta en genväg? Det behöver inte vara fel...
 
Jag vill ha plank och inte 3-stav då jag tycker det är snyggare. Har googlat en del på planhyvlad ek men i tex 21x120 mm bli det ruggigt dyrt. Då började jag titta lite på massiva golv istället som ett alternativ. Bänkskiva skulle ju fungera också med de brukar vara 3-stav.

Kriterierna är egentligen att det ska vara massivt och plank/stora stavar...
 
Har samma tanke själv faktiskt, sen som list runt tänkte jag sätta kakel i lämplig storlek.
 
Nä fel är det inte.

Tänkte mest på att massiva golv har lite urfräsningar på undersidan. På ovansidan så är kanterna lite brutna vilket gör att ytan blir lite svårare att torka av. Och spånten brukar inte vara helt hundra tajta så på ändorna av bordet blir dom synliga.

Men det kanske finns en anledning till att tillverka med golv som jag inte känner till där av min undran.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.