Rev ett rum i källaren och under allt trä hade någon lagt asfalt som ytskikt. Har försökt att slipa bort skiten med diverse olika skivor men det bara smetas ut. Måste asfalten bort? i så fall hur?
 
Antar att det är kallasfalt. När jag skulle ta bort asfalten på mina källarväggar (i samband med omdränering) så provade jag alla tänkbara metoder som man kan klara själv men fick till slut ge upp och anlita en blästringsfirma. De kom dit med kompressor och blästringsaggregat modell större, försvann sedan i ett svart moln, packade sedan ihop och åkte iväg någon timme senare och då var hela husväggen kliniskt ren från asfalt runt hela huset.

Möjligen skulle du kunna prova en diamantfräs och ta bort asfalt plus några mm betong (om det är betong). Har inte provat detta på asfalt, men däremot renoverade jag balkongen på det sättet när det var stört omöjligt att slipa bort gammal seg färg/beläggning. Risken är att frässkivan kletar igen.

Pen
 
Redigerat:
  • Gilla
rugernisse
  • Laddar…
Hittat samma sak, enligt uppgift användes det som fuktspärr och vi lämnade det. Vi la ny ångspärr ovanpå efter noggrann rengöring. Men ren asfaltsbeläggning hade vi inte, utan tjock petroleumtjära eller bitumen... som Iofs är asfalt... men i vardagstal menar man oftast asfaltbetong...
 
  • Gilla
rugernisse
  • Laddar…
Ang diamantfräs så tror jag nog att den kommer att kleta i gen, tänkte lägga stålreglar i rummet måste asfalten bort?
 
Kanske är samma skit här! Min första gissning var asfalt, kan ju vara något annat skit. Kletar som fan gör det ändå!
 
Redigerat:
Tänk på att såna där gamla asfalt/tjärbeläggningar kan innehålla höga halter PAH:er så det kan bli en hel del otrevliga ämnen som sprids vid slipning och liknande. Säger inte att det är så i just ditt fall men ha det i åtanke. Den typen av beläggningar brukar lukta rätt kraftigt vid åverkan, jfr kreosot.
 
  • Gilla
rugernisse
  • Laddar…
luktar väldigt mycket här hemma just nu, om jag låter det vara är det farligt då?
 
Ingen som vet om jag kan låta "asfalten" ligga kvar?
 
Jag vågar inte råda dig om det utan att kolla upp det närmare och utan en analys av vad det faktiskt består av. PAH:er kan vara allt från lättflyktiga till väldigt "tröga". Man ska dock inte utföra en massa arbeten på materialet utan att veta vad det är och utan skyddsutrustning.
 
Blir nog till att ringa till en firma som får komma hit och blästra lite. Luktade om det innan jag började slipa och luktade inte mindre när jag hade retat upp det med diverse verktyg.
 
Tycker också att det är svårt att råda om ta bort / sitta kvar. Men eftersom asfalten är där den är så misstänker man att det är den enda fuktspärren mot marken. Tar du bort asfalten så skulle jag lägga en fuktspärr innan övergolvet och sedan ventilera spalten via golvlisterna. Jag skulle också förbereda för att kunna koppla på en fläkt från spalten med kanal ut om det senare skulle visa sig nödvändigt.

Om du tar bort den så lägg sedan ut en kvm plastfolie på golvet och se om det bildas kondens på den.
 
Pen skrev:
Tycker också att det är svårt att råda om ta bort / sitta kvar. Men eftersom asfalten är där den är så misstänker man att det är den enda fuktspärren mot marken. Tar du bort asfalten så skulle jag lägga en fuktspärr innan övergolvet och sedan ventilera spalten via golvlisterna. Jag skulle också förbereda för att kunna koppla på en fläkt från spalten med kanal ut om det senare skulle visa sig nödvändigt.

Om du tar bort den så lägg sedan ut en kvm plastfolie på golvet och se om det bildas kondens på den.
Ja det låter vettigt, ska fundera lite på om asfalten ska få vara kvar eller ej.
Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.