Hennke85 skrev:
Med risk för att bli uppäten av miljöpartister så hävdar jag att det är bättre miljövinning att elda upp skiten hemma än att kosta utsläpp för att först köra det till tippen och sedan ska det ju transporteras därifrån till förbränning också.
Att elda annat virke än rent trä i kakelugn går fetbort, man ska inte få tillräcklig förbränningstemperatur där.
Men i vedpanna eller en bra kamin kan man elda det mesta.
Spånskiva skulle jag däremot rekomendera att du inte eldar, det luktar f-n rent utsagt.
Bor man ute på landet så skulle jag sortera materialet i tre högar.
*Sågas till ved. Sådant som har tillräckligt brännvärde för att motivera uppsågning.
*Brännas på hög. Lägg det som du vågar elda i en hög på tomten tillräckligt långt bort från byggnader och tänd på. Blir en fin hög med jordförbättringsmedel när det har brunnit igenom. (Gipsspill blir ett fint pulver när det har brunnit en extra gång)
*Köras till tippen. Det som du inte vågar elda.

Jag körde det mesta av mitt rivningsvirke i kapsågen, det tog ett tag men så har jag haft ved för hela vintern i princip.
Så du menar seriöst att du försöker att elda gips? Om du googlar på gips och förbränning så blir du snabbt upplyst om varför de inte ens vill ha in sådan skit i avfallsförbränningsanläggningar. :rolleyes:
 
Jo mina små gipsbitar har försurat hela södra sverige, bäst att jag köper en säck kalk och häller ut i nån sjö för att kompensera lite.
Det svavel som frigorts är inte i närheten av vad kolkraften i europa släpper ut på en microsekund, så jag är inte speciellt orolig.
 
  • Gilla
1337
  • Laddar…
Hennke85 skrev:
Jo mina små gipsbitar har försurat hela södra sverige, bäst att jag köper en säck kalk och häller ut i nån sjö för att kompensera lite.
Det svavel som frigorts är inte i närheten av vad kolkraften i europa släpper ut på en microsekund, så jag är inte speciellt orolig.
Energibolagen som använder kol som bränsle står knappast och eldar en hög med bråte okontrollerat på någon baksida och försöker rättfärdiga det med sandlådementalitet genom att skylla på att någon annan gör si och så. Utan de eldar för att de vill leverera fjärrvärme, ånga och el till sina kunder för att tjäna pengar och inte för att elda för kråkorna utan att ta reda på restprodukterna. De följer de direktiv kring förbränning, rening och utsläpp som finns och är garanterat inte intresserade av att ligga över de tillåtna utsläppsvärdena med de konsekvenser och kostnader som det tillför, då de brukar vara väldigt vinstinriktade. Sedan är ju inte kol något bra bränsle, men det lär nog de flesta hålla med om och det är en av anledningarna till att det håller på att fasas ut för att ersättas av andra bränslen.
 
Hennke85 skrev:
Jo mina små gipsbitar har försurat hela södra sverige, bäst att jag köper en säck kalk och häller ut i nån sjö för att kompensera lite.
Det svavel som frigorts är inte i närheten av vad kolkraften i europa släpper ut på en microsekund, så jag är inte speciellt orolig.
Tur att inte många resonerar på det viset, tänk om alla totalt struntade i att bry sig om miljön bara för att det någonstans på jorden finns någon som gör något som överskrider dina egna miljöförstörande aktiviteter.:thumbdown:
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 skrev:
Jo mina små gipsbitar har försurat hela södra sverige, bäst att jag köper en säck kalk och häller ut i nån sjö för att kompensera lite.
Det svavel som frigorts är inte i närheten av vad kolkraften i europa släpper ut på en microsekund, så jag är inte speciellt orolig.
Att elda rent trä i uppvärmningssyfte har jag inget problem med men allt annat bör man ta hand om på därför anvisat sätt.
Både i mitt yrkesutövande och i mitt privatliv brukar jag försöka tänka på "sustainability" i betydelsen ekologisk, social och ekonomisk uthållighet och utveckling. Där passar det inte in att elda spån eller gips-skivor på bakgården.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jag har aldrig övervägt att elda på tomten. Tanken var att värma upp huset med det som gick. Är obehandlat spån och masonit olämplig att elda? Kan tänka mig att det brinner dåligt, fullt med lim?
 
Joggernought skrev:
Jag har aldrig övervägt att elda på tomten. Tanken var att värma upp huset med det som gick. Är obehandlat spån och masonit olämplig att elda? Kan tänka mig att det brinner dåligt, fullt med lim?
Hittade en lathund längst ned på den här sidan. Nu handlade sidan om utomhusbrasor, men kan kanske vara till hjälp ändå.
 
Spån och Masonite både luktar illa, brinner väldigt varmt (farligt varmt) och skitar ned skorstegen och skapar onödiga risker i eldningen.

Vanlig råspont och regelvirke är lämpligare att elda i kaminen isf, givetsvis omålat virke.
 
Tackar! :)
 
När värmeverken eldar svavelhaltigt material så renas rökgaserna med kalk och det bildas just gips. Jag antar att det hamnar i våra väggar i form av gipskartongskivor. Att elda med gips (som inte brinner) för att rena rökgaserna med kalk, så att det bildas gips, känns inte så genomtänkt.
 
mattiasp skrev:
När värmeverken eldar svavelhaltigt material så renas rökgaserna med kalk och det bildas just gips. Jag antar att det hamnar i våra väggar i form av gipskartongskivor. Att elda med gips (som inte brinner) för att rena rökgaserna med kalk, så att det bildas gips, känns inte så genomtänkt.
Jag har inte fått intrycket att det är så vanligt med gipsseparation/produktion, men det har säkert att göra med att olika leverantörer av torr- och våtrökgasrening föredrar olika reningsalternativ. Av de anläggningarna som jag har kommit i kontakt med så minns jag bara ett avfallsförbränningsblock som hade gipsproduktion som gick ned i en container, men jag minns inte om den gick till deponi eller såldes till någon industri. I övrigt så har flyg/rökgasaskorna med den tillsatta kalken exporterats till Langøya för igenfyllning eller till Högbytorp.
 
Eldriven motorsåg blir mitt förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.