Skall precis lägga tryckt trall på min nya altan och jag undrar hur jag underhåller träet bäst? Halva ligger under tak och halva under bar himmel. Skall man olja den t.ex.? Finns det någon vits med att täcka över den med presenning vintertid för att bevara fräschheten eller blir det problem när man stänger in fukten kanske?

/H
 
  • Gilla
Flyktsoda
  • Laddar…
Har själv precis lagt nytryckt tralldäck. Tänker inte börja med att olja det eller liknade. Tvätta och skura det med handkraft och Grumme grönsåpa och sedan låta det blekna.

Är det ordentligt virke så påverkas inte hållbarheten sägs det, det är enbart kosmetika med oljor och liknande, dvs du skapar en nyans för ögat. Sedan kanske inoljning minskar sprickor till viss del.

Visst kan du lägga en pressening över men då bör du nog se till att det kan cirkulera luft mellan trall och pressening. Snötäcket skyddar annars bra mot väder och vind.

När våren kommer är det annars bara att skura av det enligt ovan.

Satsa på ett 28 tjockt virke så får du ett mer hållbart.

Lycka till!
 
Outbacker skrev:
Skall precis lägga tryckt trall på min nya altan och jag undrar hur jag underhåller träet bäst? Halva ligger under tak och halva under bar himmel. Skall man olja den t.ex.? Finns det någon vits med att täcka över den med presenning vintertid för att bevara fräschheten eller blir det problem när man stänger in fukten kanske?

/H
Min erfarenhet (åtta år) är att det är solen som sliter mer än regn och rusk och att det därför är sommaren som är "problemet". Ser därför ingen vits med pressening vintertid. Jag *tror* att inoljning med bra olja är det enda som fungerar med vanlig trall, men jag har ingen erfarenhet av något annat förutom att jag skippade att behandla trappan och teakmöblerna ett år och det fick jag verkligen äta upp året efter.  ;)

Numera gör jag alltid iordning altanen inför sässongen med rejäl tvätt och inoljning och teakmöblerna oljar jag flera gånger per år (med teakolja).

Den del som ligger under tak oljade jag in efter ca ett år och har inte behövt olja in den mer (ser ut som ny...).
 
Kom på att ibland kan det faktiskt vara motiverat med pressening på vintern. Om man bor nära folk som eldar med ved eller olja (eller gör det själv) brukar nedfallet bli rätt trist på just vintern.
 
Hej

Har hör att det ska finnas något som man kan behandla tryckimpregnerat med så att det får den här äldre grå färgen, någon som vet vad det kan vara? och är det bra eller dåligt för träet?
 
Tackar!
 
Jag fick förklarat för mig att man inte ska göra något första säsongen utan låte träet suga till sig imprgenringen ordentligt innan man oljar eller målar.
 
Hm?

Tänkte oxå lägga trall på altan men efter att läst denna tråd undrar jag:

Vad ska det vara för "klass/beteckning" för att det verkligen ska fungera som det gjorde förr (med arsenik)? Vad ska jag fråga efter på brädgården? Eller är det nya bara skräp? Kan man få tag i den gamla sorten fortfarande?

Pen
 
koho11 skrev:
Jag fick förklarat för mig att man inte ska göra något första säsongen utan låte träet suga till sig imprgenringen ordentligt innan man oljar eller målar.
Helt rätt koho11, om du målar direkt på tryckt virke när dt är färskt så kommer färgen att flagna. Har själv fått uppleva dt. Ang. att stryka olja, beror ju på hur färsk trallen är skulle jag vilja säga. Endel bitar "blöder" rätt så kraftigt har jag sett när man skruvat in det.. varför vräka på med mer olja då ? Virket är väll redan mättat?
 
Byggaren skrev:
I ett levande träd finns ett ämne som heter lignin. Det är ett skydd för trädet att kunna klara att hålla sig uppe när det blåser t.ex. Men även mot röta, torrsprickor och annat otyg. Det gör träfibrerna sega och hållfasta. När trädet avverkas och förvandlas till virke, upphör ligninproduktionen. Det är därför vi som utnyttjar det tvingas skydda träfibrerna på annat sätt.

Tryckimpregnering med salter enligt NTR finns i olika klasser: i luft, i mark, osv. Vilket kan man utläsa av bokstaven som brukar finnas stämplat i ändarna på det. Eller minst vara angivet på en påhäftad lapp på virkestraven. Om den saknas är det antingen ett gammalt tryckt virke (med arsenik --> miljöfara --> förbjudet) eller vad man nu kallar 'skyddat' virke. Det senare är ingen tryckimpregnering. Den ligger bara på ytan och gör grannarna gröna av avund när det är nytt och sen vållar dem skrattkramp efter några år när det är uppruttet. Vilket går att se i ändarna på virket. Är det grönt i ytan, men inte på tvärsnittet, så är det ingen tryckimpregnering. (Det är f.ö. bara furuvirke som går att tryckimpregnera.) Är det grönt en bit in, men inte helt, är det troligen rätt impregnerat. Det som inte går att impregnera är kärnan i virket. Den är tätare och har större hårdhet än ytveden ut till kambrium (som är det trådiga ämne, ibland lite tvåligt, som sitter precis innanför barken).

Vad du kan göra för att skydda det så att det ser snyggt ut och behåller sin fräschör en längre tid, är att skydda det mot uttorkning genom inoljning med en billig/vattnig träolja. Om du i den tillsätter 10-15% grön pigment, så får du den gröna tonen som det har vid nytt virke.

Oljan hindrar sprickbildning. Då kommer inte heller vatten in i veden. Om den gör det och ytan är horisontell (som på ett trallgolv) kommer vattnet att frysa till is vintertid och spränga upp sprickorna. Då går vattnet förbi tryckipregneringen och så kan röta uppstå längre in i veden.

Så det är bara att köpa en burk 30%-ig träolja och en flaska grön pigment, vispa ihop och stryka på. Det ska göras både vår och höst. Höststrykningen är viktigast innan det blir blött och kallt, så sent som möjligt på året.


:cool:

Var i h-lsike får man tag i pigment som är blandbar med färglös träolja?????

Fanns förr vet jag, letat som fanken men har inte fått tag i.
 
Impregneringen förr i tiden var grön, nuförtiden är den färglös och det tillsätts ett grönt pigment för att det skall få rätt 'look' :)

Att titta på ett tvärsnitt på en planka och inspektera hur 'djupt' det gröna trängt är inget mått på hur bra impregnerat det är.

Det gröna ligger ofta bara några mm in i träet, medans impregneringen kan ha sjunkit mycket djupare.

 
erito skrev:
Impregneringen förr i tiden var grön, nuförtiden är den färglös och det tillsätts ett grönt pigment för att det skall få rätt 'look' :)

Att titta på ett tvärsnitt på en planka och inspektera hur 'djupt' det gröna trängt är inget mått på hur bra impregnerat det är.

Det gröna ligger ofta bara några mm in i träet, medans impregneringen kan ha sjunkit mycket djupare.
Ej det som frågas. Utan var får man tag i pigment för att färga färglös trallolja???
Fanns tidigare, men har försvunnit från marknaden verkar det som. Men kan det finnas någon leverantör eller företag som fortfarande säljer?

Det är min fråga.
 
Wibo färg i Göteborg använder sig av linolja blandat med kinesisk träolja så att linoljan orkar tränga in i träet. Hos dem kan du i stort sett välja vilket pigment du vill + att oljan håller en torrhalt på över 50%. Gå in till din närmaste färghandel och be dem kontakta dem.
 
Kinesisk träolja på Coop, 49% torrhalt och 99 SEK/liter. Borde väl gå att blanda i pigment i den eller?

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.