En kommentar. Ser ut som det befintliga avloppet ligger i ovankant av reglarna. Om du skall såga 110mm hål skall du göra det i mitten av regeln, och limskruvad plywood ovan och under.

Vart tar avloppsröret vägen? Det går inte att gå rakt ned och i taket våningen under (typ i ngn garderob eller ngt)? Jag hade samma problem som dig, men mitt 110 rör skulle gå igenom alla golvreglar, och det kändes inte bra speciellt som jag har badkar. Slutade med att jag gick ned genom golvet och byggde en låda i taket på undervåningen (utmed en vägg).
 
Tack Robinvvs. Det är värdefulla tips du ger.

Jag är lite av "old school" och ha lagt nya rör i några kök/badrum under en 20 års period men aldrig kommit i kontakt med rör-i-rör- mer än sett det på bilder. Det som avskräckt mig lite är de "instruktionsvideor" man ser på YouTube och specialverktygen som behövs. Snål som man är så har jag dragit åt Prisol-hållet bara för det. Men det har säkert skett en del i utvecklingen på RiR och Pex så jag ger det en chans.
 
Larsa:
Så här ser det ut på baksidan av väggen där det befintliga WC-avloppet går in i "duschrummet". Röret på bild är lite ca 1 meter långt. Och under själva förgreningen ligger det en bit av en 45x90 som höjer röret. Det ligger alltså 45mm upp på en meters sträcka så jag kan nog sänka det till hälften och få bättre lutning inne i toan?

Här ser man också var jag har stängt av vattnet. Rören var lödade så jag kapade dem och satte på avstängare. Röret som går upp är ett avluftningsrör. Det gick från början in två element i väggen, ett till toan och ett till hallen. Eftersom jag byggde ut toan till den dubbla ytan för att få plats med dusch så tog jag bort elementrören och pluggade stammen. Kanske sätter upp en handdukstork i framtiden. Hade först tänkt att köra vattenburen golvvärme men efterom jag har kinkiga tonårsdöttrar och värmen är avstängd på sommaren, samt att det inte kommer att finnas något element i rummet så har jag valt elgolvvärme trots att bygghöjden är begränsad.

IMG_2498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer troligtvis att använda ett 111mm hålsåg och gå igenom de två reglarna efter det att jag limmat och skruvat plyfa. Saken är den att där 110mm ska placeras är i princip mitten på rummet nedanför. Reglarna är förankrade i en tvärregel med järnbeslag mot skorstensväggen. Jag kommer att stärka upp golvet med kortlingar eftersom det är 50cc mellan reglarna.

De två gröna kannorna på första bilden är den i mitten och den vänstra på denna bild. Så själva toaröreret kommer att gå precis vid sidan om mittenkannan. Rummet spänner ca 3.4 meter.

IMG_2502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men skall du inte gå igenom väggen då? Blir ju enkelt att koppla på vid luftningen. Sen behöver du bara borra för handfatets 75mm avlopp.
Handfatets rör kan gå från regeltopp och igenom mitt i regeln nära anslutningen (som du släpper ned). 1cm per meter är bäst, men det funkar för det mesta med minimal lutning så länge det inte är motlut.
Tänk på att stora börjar är bättre än tvära, kör gärna 2st 45graders istf en 90graders (om du inte får tag på de med stor radie)
 
Menar du att lägga 110mm röret på golvet i sidovinden och hål i väggen in i rummet och ansluta en toalett med bakåtpip?

Det känns mer som att göra det enkelt för sig att ha ett rör liggandes ovanpå polvet bakom väggen. Vi använder utrymmet i sidovinden till förvaring.

Eller har jag missat något i det du menar?
 
Jag hade samma bekymmer i ett hus, jag tillverkade 4mm plåtar med 120mm hål i som jag skruvlimmade på var sida om bjälken. Plåten gjorde jag ca 600mm lång och nästan lika hög som bjälken för att kunna sätta plåtarna med "fall" ImageUploadedByByggahus.se1359737009.265137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se snabbskissen :)
 
Tack för skissen. Det är ju också ett alternativ. Frågan är vilket som ger mest styvhet 22mm plywood eller 4mm plåt? Frågan kommer upp eftersom jag vet var jag handlar plyfa men inte var jag får tag på 4mm plåt till ett drägligt pris.
 
Metamatik skrev:
Menar du att lägga 110mm röret på golvet i sidovinden och hål i väggen in i rummet och ansluta en toalett med bakåtpip?

Det känns mer som att göra det enkelt för sig att ha ett rör liggandes ovanpå polvet bakom väggen. Vi använder utrymmet i sidovinden till förvaring.

Eller har jag missat något i det du menar?
Jo det var så jag menade. Bygga en "låda" med isolering för röret. Att borra ett 75mm hål istället för ett 110mm har en ganska stor skillnad i hållfasthet. Det är svårt att avgöra på bilder vilken last denna bjälke skall ta upp, men om du skall ha klinkers på golvet måste det vara stumt.

Sen är ju en vägghängd toalett väldigt nice. Speciellt då man skall städa. Det behöver ju inte vara en med inbyggd cistern....
http://www.hemfint.se/badrumsproduk...er/ifo-sign-vagghangd-wc-stol-6894-rot-modell
 
Står också inför håltagningsproblem i mellanbjälklaget...
Jag har möjligheten att göra hålen rakt ovanpå en bärande vägg. Där kanske det spelar mindre roll?
 
empame skrev:
Står också inför håltagningsproblem i mellanbjälklaget...
Jag har möjligheten att göra hålen rakt ovanpå en bärande vägg. Där kanske det spelar mindre roll?
Ja då skall det inte vara några problem.
 
Jag har samma problem nu med.

Jag har runt 8-9 reglar som är ca 200x60 som jag behöver gå igenom med 110 rör.
Det är rätt så många reglar, ca 4-4,5m som det handlar om.

Tittar på det med plåtarna och det är ett alternativ. Men vet någon hur det är med hållfastheten om man gör dem 60mm långa, 4-5mm tjocka och 190-200 höga?
Plåtar på båda sidorna?

Ankarskruv gissar jag, hur många isf?

Är det någon som kan räkna på sånt här eller vet direkt om det går eller inte.

Det hade löst stora problem för mig....
 
M Metamatik skrev:
Nytt projekt på gång. Ska öka på med en dusch i ett toautrymme på ovanvåningen.

Jag har rivit inredning och tagit upp det spontade golvet för genomsyn hur man drar nya rör. Rummet är placerat vid sidan om ett litet "kallvindsutrymme" i ett hus byggt 1968. Golvreglarna går från tegelyttervägg fram till en skorsten och är 220x50mm och ca 3 meter långa.

Som en liten surprise när jag rykte golv och isolering så tittade mina ljuskannor för downlights upp i trossen. Kanske inte helt optimalt men bör väl inte orsaka några problem hoppas jag? De är inte i vägen för avlopp och vattenrörsdragning. Men det ligger ju en del elrör. Skapar det problem?

Reglarna är 220x50 och frågan är om man kan borra för 110mm och 70mm avloppsrör som visas på bild? Jag tänker på att försöka dra nytta av det befintiga 110mm röret och helt enkelt vända ner pipen och koppla på en förlängning. Hur mycket lutning behövs på ca 1,5 meter rör från toa till "stam"?

I annat fall får jag installera en toalett med bakåtutlopp och lägga röret på baksidan av väggen ovanför golvet i "vindsutrymmet, men då måste jag ha tänka om med anslutningar då det befintliga röret som syns på bild har ett avluftningsrör på andra sidan av väggen och fortsätter horisontellt mellan reglarna ca 2 meter till insidan av ytterväggen och ner.

Den gröna ramen är ytan som var innan jag dubblerade rummets storlek i samband med renovering av ovanvåning. Det är nu tänkt som duschområde. Förr fanns det ett handfat på kortväggen och det befintliga avloppsröret för toaletten ser ni på bild. Det ska installeras elslingor och klinkers på golvet.

Jag är öppen för alla tips och idéer.

[bild]
Du kan absolut inte borra igenom bjälklaget,det är en avväxling antagligen runt murstocken.
Du kan lägga en till 45x220 c24 bredvid den som växlar av resten och sen borra ett 80 hål igenom båda me då behöver du ha ett plattstål (räcker med 4-6mm med genomföring i som du skruvar med ankarskruv i bjälklaget ca 120x220.
Om du dessutom vill ha 110 pipan igenomså får du gå upp ca 45mm i dimension och regla på bjälklaget 45mm och sen förstärka med plattjärn med genomföring 6mm och skruva med 60mm ankarskruv längden bör vara 900mm och höjd 265mm samt centrerat hål för avlopp exkl fall 0,5-1cm per meter.
Eller regla upp hela golvet eller bygg på väggar å dra avlopp i vägg.
Du kan inte krascha avväxling då blir det problem.
 
G globalnorrort skrev:
Du kan absolut inte borra igenom bjälklaget,det är en avväxling antagligen runt murstocken.
Du kan lägga en till 45x220 c24 bredvid den som växlar av resten och sen borra ett 80 hål igenom båda me då behöver du ha ett plattstål (räcker med 4-6mm med genomföring i som du skruvar med ankarskruv i bjälklaget ca 120x220.
Om du dessutom vill ha 110 pipan igenomså får du gå upp ca 45mm i dimension och regla på bjälklaget 45mm och sen förstärka med plattjärn med genomföring 6mm och skruva med 60mm ankarskruv längden bör vara 900mm och höjd 265mm samt centrerat hål för avlopp exkl fall 0,5-1cm per meter.
Eller regla upp hela golvet eller bygg på väggar å dra avlopp i vägg.
Du kan inte krascha avväxling då blir det problem.
10 års trådbump...
nog överspelat nu
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.