Hej - jag har köpt en råvind av vår bostadsrättsförening för att bygga en övervåning till min lägenhet. I kontraktet som är skrivet mellan föreningen och mig så ansvarar föreningen att för att färdigställa råvinden till "Inredningsbar" vilket innebär att jag själv får ansvara för inneväggar, målning, spackling etc... Dock så visar det sig nu att golvet på råvinden lutar kraftigt vilket innebär att golvet måste reglas upp. Föreningen anser att jag ska stå för kostnaden men jag anser att "Inredningsbart" borde innebära ett rakt golv. Min fråga är således - vad ingår i "Inredningsbar" vind? Ingår det ett rakt golv eller kan golvet luta kraftigt och ändå anses som "Inredningsbart"? Om man ställer samma fråga om väggar och tak som jämförelse - så tycker jag det är självklart att de ska vara raka för att något skall kunna kallas inredningsbart - men frågan är om man kan ha samma resonemang om golvet? Jag har letat efter definitioner på "Inredningsbar" men hittar inte det. Tacksam för hjälp! Johan
 
Inte för att vara sådan, men jag skulle mätt samt vägt av golvet och väggar innan.

villet fall är det inte ett jättejobb att rikta ett golv.
 
Jo håller med men nu är det som det är - och eftersom jag inte har möjlighet att göra det själv så får jag anlita hantverkare vilka ska ha 50 000 kr för jobbet (måste riva upp befintligt golv). Den summan vill jag inte betala om det egentligen är förenings ansvar att ansvara för rakt golv.
 
luddigt avtal; "inredningsbar" ger utrymmer för tolkningar och någon defintion på "indredningsbar" lär du nog inte hitta...
 
Har ni redan slutfört köpet så är det ju inte mycket att göra. Men det känns väl som ett delat ansvar i så fall i en dåligt hanterad transaktion. Enda vettiga är väl att du står för hälften och föreningen står för hälften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.