Trä som fått torka i 92 år brinner upp väldigt fort :) Men varmt och gott blir det. Själv delar jag på trävirket med antingen en tigersåg eller med en sticksåg med väldigt grovt blad. Visst det tar lite tid, men det gör det att bära ut allt också.
 
Motorsåg, eller elmotorsåg samt tigersåg där det är mycket spik samt en yxa så har du maskinparken klar.

variera beroende på mängd spik.

Är ju inte vara massivt med spik utan man får titta och köra vid sidan av.
finns även kedjor som man kan automatslipa på några sekunder, men då måste man byta svärdet
 
Joggernought skrev:
Äsch. Inte fick man nån uppmuntran här. ;)

Var tveksam angående det målade virket men de obehandlade såg jag fram mot att elda upp. Får väl bli att köra fyrtio släp till tippen då.
Finns ju inget som säger att du inte kan sortera lite grann när du ändå kapar upp skiten i hanterbara delar. Gör en hög för slänges på tippen och en hög för eldas i kamin under rituella former! (y) Då blir du varm när du kapar och sorterar, varm när du slänger grejer på tippen, varm när du eldar och varm inombords när du är snäll mot miljö och grannar. Vem vet, dina grannar kanske blir extra varma och goa också! :p
För övrigt; om det är sådana mängder som skall till tippen så kanske det lönar sig - framförallt tidsmässigt - att hyra dit en container över en helg....?
 
AXS
Vad tror ni om att hyra en vedklipp? Borde inte bry sig om spikar allt för mycket.

Större grejer, som garderober, får kanske sågas isär först.
 
zeus_axel skrev:
Vad tror ni om att hyra en vedklipp? Borde inte bry sig om spikar allt för mycket.

Större grejer, som garderober, får kanske sågas isär först.
Hm. Det hade jag inte tänkt på. Var hyr man en sån? Motorsåg går bort. Billig lösning sade jag. Tänkte man gör ved av lämpliga delar och resten kör man till tippen. Ju mer jag kan elda upp desto färre lass blir det. :)
 
AXS
Hittade ingen på google, men du kanske har bättre skills än jag.

Kan du inte bara slänga allt i tunna och elda? Eller var det så du tänkte?
Fick för mig att det skulle in i kaminen inne.
 
zeus_axel skrev:
Hittade ingen på google, men du kanske har bättre skills än jag.

Kan du inte bara slänga allt i tunna och elda? Eller var det så du tänkte?
Fick för mig att det skulle in i kaminen inne.
Kaminen var tanken. Nu fick vi ju tyvärr ösregn idag. Hade hoppats kunna såga upp skiten innan dess men blev sjuk så nu är det ganska vått får man anta.
 
Tips om det blir vått (och om du är frisk nog att röra dig ute över huvud taget) är att ta några skivor om du har det i högen och lägg de överst. Behöver inte vara så noga med perfekt täckning men skyddar du bara den stora massan så kanske du kan leva med att några skivor blir genomsura och tunga... Får det sen stå några dagar utan regn så torkar det upp rätt fort under skivorna så länge det bara har blivit vått på ytan.
 
Kör iväg rivningsmaterialet till återvinningen så att det kan tas om hand på bästa sätt. Det brännbara kommer att på så sätt förbrännas i förbränningsanläggningar med avancerad rökgasrening. Så minskar du utsläppen av dioxin och andra otrevligheter.
 
Lägg allt i en stor hög och sätt eld på skiten.
 
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
Med risk för att bli uppäten av miljöpartister så hävdar jag att det är bättre miljövinning att elda upp skiten hemma än att kosta utsläpp för att först köra det till tippen och sedan ska det ju transporteras därifrån till förbränning också.
Att elda annat virke än rent trä i kakelugn går fetbort, man ska inte få tillräcklig förbränningstemperatur där.
Men i vedpanna eller en bra kamin kan man elda det mesta.
Spånskiva skulle jag däremot rekomendera att du inte eldar, det luktar f-n rent utsagt.
Bor man ute på landet så skulle jag sortera materialet i tre högar.
*Sågas till ved. Sådant som har tillräckligt brännvärde för att motivera uppsågning.
*Brännas på hög. Lägg det som du vågar elda i en hög på tomten tillräckligt långt bort från byggnader och tänd på. Blir en fin hög med jordförbättringsmedel när det har brunnit igenom. (Gipsspill blir ett fint pulver när det har brunnit en extra gång)
*Köras till tippen. Det som du inte vågar elda.

Jag körde det mesta av mitt rivningsvirke i kapsågen, det tog ett tag men så har jag haft ved för hela vintern i princip.
 
Imponerande av TS att kunna riva o få 40-50m3 avfall utan att ens ha använt tigersåg i jobbet.
 
Jag använder en billig cirkelsåg när jag kapar spillvirke.
Funkar bra och går snabbt.
 
Och jag lade upp en förfrågan på ServiceFinder.se och tre dagar senare (och 4000kr fattigare) var allt reonoveringsbråte borta... Jag hade dock en hel del betong, lättbetong och isolering också.

Kräv dock att få se avtal med en tipp först så du vet att det inte hamnar i skogen!

Mvh,
Anders
 
Jag har med viss framgång kapat upp sånt spikbemängt skrot med billig kapgersåg, lätt att kontrollera både klinga och kapstycke, och lätt att undvika värsta spikarna. Och skiter det sig och man spikkör ordentligt är det inte så dyrt med en ny klinga från tex biltema, jula eller motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.