Bara en eftertanke. Det finns ingen möbel i ett hem som har så rigorösa säkerhetskrav som en spjälsäng. Även om man kan tycka att konstruktionen kan låta enkel skulle jag personligen aldrig våga bygga en sådan själv. Lika lite som jag skulle vilja sy min egen fallskärm.
 
Absolut sant. Men om man följer de regler som finns, tror jag att man får en klart säkrare möbel än om man åker och köper en av de rangliga sorter som finns tex på Ikea..
 
sinuslinus skrev:
Min erfarenhet är att vanliga borrar av metalltyp funkar bra i en långhålsborr. Det som inte brukar funka mer än hjälpligt och brist på bättre är träspiralborrar. Stigningen är inte gjord för det höga varvtalet.
Nu när jag tänker till kan det faktiskt vara så att den snurrade åt fel håll för min borr.. Min långhålsborr snurrar medsols och en borrmaskin normalt motsols, eller? Får testa någon ggr när jag har möjlighet att vända på fasen..
 
Det beror på från vilket håll du tittar. Men dom snurrar åt två olika hål. Jag tror att långhålsborren snurrar motsols och borrmaskinen snurrar medsols eller är det tvärt om ?.

Men prova du att kasta om faserna så skall du se att det funkar.
Ett tips är att köpa en trefas handske som kan vända på faserna ett snabbt och billigt sätt.


Pär
 
Helt klart så kommer du få en spjälsäng som är säker.
Har man bara koll på tex avstånd mellan spjälorna (går säkerligen att hitta på nätet) så tycker jag definitivt att man skall bygga själv.

Pär
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
pär h skrev:
Helt klart så kommer du få en spjälsäng som är säker.
Har man bara koll på tex avstånd mellan spjälorna (går säkerligen att hitta på nätet) så tycker jag definitivt att man skall bygga själv.

Pär
Säkerheten regleras av EN716 och finns att köpa på nätet, brukar vara dyrt typ 500kr för ett 15-20 sidors dokument och ibland behöver man komplettera med separata dokument för testmetoder.
Finns liknande dokument för massa saker men bygger man ett soffbord själv så känns det ju inte lika viktigt att det följer alla normer som en barnsäng.:)
 
Daniel_N skrev:
Har du handöverfräs i bord så kan du tillverka egen rundstav i valfri tjocklek.
Hur går det till?
 
Stefan Bengtsson skrev:
Till exempel [länk]
ok, tack. lite meck innan resultat
 
Ja, det finns måhända lättare sätt. Detta var vad jag hittade vid en snabb googling.
 
S
Enklaste är att beställa från något legosnickeri eller leverantör av rundstav och välja en standardprodukt. De håller högre kvalité än bygghandelns icke-runda rundstav.

Vill du göra själv, vilket jag tycker verkar onödigt meckigt, så kan du med fräsen fast satt i bord och en radiefräs fräsa egna. Du behöver då planhyvlat material med ca 0,5-1 mm övermått och kapmån på längden. Med en vanlig avrundningsfräs blir det fyra fräsningar där du fräser bort stödytan.

En annan variant är ju att ta planhyvlade fyrkantiga bitar och sätta en eller två centrumtappar i ändarna.
 
Jag tillverkar egen rundstav då och då. Speciellt när jag behöver rundstav i andra träslag än vad som finns att köpa eller i andra dimensioner. Jag använder fräsbord, ett notstål med helt plan botten+bottenskär ( de är rätt ovanliga, det funkar dock rätt bra m vanliga notstål m bottenskär också) samt en jigg för varje diameter, efter ritning av Bill hylton. Principen är väldigt lik den som visas i videon ovan. Jiggen är lätt att tillverka med en pelarborr. Finishen blir helt perfekt. Dock kvarstår givetvis problemet m att rundstav vill torka sig oval i tvärsnitt.

Försökte lägga in en bild här, men det verkar ej funka från telefonen, återkommer.

Att fräsa rundstav m radiefräs kräver mycket övning, är rätt vanskligt och för en hel spjälsäng är det garanterat långsammare än nyss nämnda jigg. Själva jiggen tar ett litet tag att tillverka, men fräsningen går fort.
 
Fick upp en bild, kommer fler. 12mm ekrundstav, verkade helt omöjlig att få tag på, men rätt enkel att göra själv. IMG_0822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.