Hejsan!

Är det någon som har koll på ungefär vad ett rimligt pris vore för att anlita någon att riva 50-60 kvm eternitfasad? Förutsätt att hela fasaden nås smidigt med en mindre stege.
 
Nej det kan vi inte, det kan nog endast de som sysslar med nedmontering av eternit.
men räkna med att det kan kosta, om allt skall gå lagligt till. Men 20-25.000 får du nog räkna med. Förmodar att man vill ta ned plattorna så hela som möjligt. En 3 arbetsdagar får du nog räkna med att det tar, så med container och deponeringsavgifter hamnar du nog på de pengarna jag nämnt.
 
saturnus2 skrev:
Nej det kan vi inte, det kan nog endast de som sysslar med nedmontering av eternit.
men räkna med att det kan kosta, om allt skall gå lagligt till. Men 20-25.000 får du nog räkna med. Förmodar att man vill ta ned plattorna så hela som möjligt. En 3 arbetsdagar får du nog räkna med att det tar, så med container och deponeringsavgifter hamnar du nog på de pengarna jag nämnt.
Tack så mycket!

Men hur ska du ha det? Du säger att du inte kan, men du lyckas ändå ;)

Jag har fått en offert på 18000 från en av Sveriges större firmor på området, och utifrån det du säger känns den då inte orimlig. Tack igen.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Skaffa ett lock öl och bjud hem kompisarana... koppla vatten slangen... dusch vägen och ta ner den så snyggt som möjligt... plasta in... märk "asbest" och kör den till tippen... som privatperson behöver du i vissa kommuner inte betala deponi...
Mycket roligare och massa pengar sparade ;D
 
Problemet LyckeKonsult är att (vad jag har hört) asbets inte binds av vatten. Du kan alltså blöta ner hur mycket du vill det hjälper inte. Däremot är risken vid enstaka exponering inte så stor som om du jobbar hela tiden med det. Alltså, du kommer förmodligen inte kola av lungcancer för att du river ner väggarna på ditt hus. Hade det varit så farligt hade det inte tagit 60-70 år att komma på det.

En liknade fråga? Jag har eternit i källaren. Det sitter över pannan och en annan tidigare eldstad. Vad tror ni ska man avlägsna eller låta sitta? När man river bildas ju en hel del damm i källare osv. Alternativ är alltså att måla in det och kanske limma ny ytbeläggning ovan på. Risken där är att någon längre fram kommer och borrar egenom hela grejen... Alltså måste varningsskyltar upp.

Om jag ska ta ner materialet i taket ska jag då göra jobbet själv eller leja ut det. Gör jag det själv vet jag att jag inte dammar mer än nödvändigt. Jag minskar alltså risken i källaren efteråt. Men jag utsätts för risken när jag gör det.
Låter jag istället en firma göra det så går det snabbare men kostar mer. Dessutom kanske de slarvar mer med städningen efteråt. Då utsätts jag i fler år för asbets...
Det här gäller inte lika myket på utsidan eftersom dammet inte ligger kvar där lika länge, det blåser ju bort.
 
:cool: Enstaka exponering av eternitdamm medför definitivt ingen fara. ;)
/ f.d. eternitarbetare

Lowet: Låt eterniten sitta. Varningsskyltar är overkill! ;)
 
riv ner det försiktigt själv eller regla bara på den nya klädseln eller vad du skall utanför eterniten. absolut ingen fara att göra det en gång och desutom utomhus.
Jag rev ner eternittaket i källaren med en kofot, gick i tusen bitar ,sopa upp skiten och körde till tippen. Vet att det inte är så nyttigt men jag tror inte jag dör för jag utsatt mig för det en gång. Finns betydligt farligare saker i världen som vi utsätts för varje dag. Men använd munskydd. ;)
 
Tack för alla tipsen!

Eftersom huset den satt på (borta nu) ska rivas är det inget alternativ att låta den sitta kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.