Jag byggde vårt hus 2005 med platta på mark och ingjuten golvvärme (REHAU) som jag lagt själv. Har inte haft någor problem med det ända tills nu, Varje vecka får jag fylla på ca 1-2 lit. vatten för att hålla trycket på ca 1,5 kg. Detta kan jag väl övervintra med och i sommar ta i tu med någon form av provtryckning av slingorna. Så långt allt under kontroll. Om man nu kommer fram till att en eller flera slingor läcker, finns det medel att tillsätta för att täta eller måste man in med kamera och filma? för att sedan bila upp stället? Någon som har erfarenhet? Som tur är har jag tagit flera hundtra foton av golvvärmen innan vi gjöt plattan så om jag bara kommer på var problemet sitter så kan jag ganska precist bila fram stället.
Stol
 
Blir det inte blött någonstans?
 
Det är inte säkerhetsventilen på värmen som har börjat droppa igenom? Ev läckage på pannan innanför plåtkarossen?Annars får du börja leta efter konstigheter längs innerväggar ev. missfärgningar på golv, listverk, de gånger jag råkat ut för detta med skadade gv slingor är vid innerväggar samt trösklar.

mvh
 
Hör med en röris,har för mig att man kan använda värmekamera.
 
Nej, jag har inre sett några skador någon stans. Bara att trycket sjunker över en dag. I våras hörde jag en riktig stor smäll typ sättningsljud i kåken. Kan det ha orsakat en dilatation som röret inte klarade av?
 
Värmekamera, ....utveckla det!
 
Om det rör sig om en dilatationsskada är det ett försäkringsfall?
 
Glömde tillägga att du kan stänga bort slinga för slinga och lokalisera om trycket står kvar efter ett dygn, hittar du slingan som ev läcker så får du ju ett hum var i kåken det är.

mvh
 
Det kan nog vara bra att ringa försäkringsbolaget med en gång. Nu spekulerar jag visserligen bara, men försäkringsbolaget skickar nog gärna en expert för att titta på det så fort som möjligt (dvs innan den eventuella skadan blir ännu dyrare att åtgärda).

Läckage från värmesystemet är normalt ett försäkringsfall.
 
Ringde försäkringsbolaget och visst kan man få ersättning men först måste JAG ta reda på exakt var eventuella läckan finns. Det är ju det som är problematiskt. Slingorna är ju mellan 60 - 100 m långa. Det finns heller inga synliga fuktställen utmed golvet.Jag tror att jag längre fram i vår tar slinga för slinga och provtrcker till jag hittar den som läcker. Sen får jag väl hitta på ngt.
Stol
 
Varför inte testa något av de bra förslagen ovan?
Att stänga slinga för skinga under vars ett dygn samt att kolla läckagepunkter kring pannan så som ventiler, anslutningar tryckkärl etc är ju ganska okomplicerat och kan påbörjas genast.
Om det mot skulle röra sig om ett läckage i golvkonstruktionen verkar det ytterst onödigt att vänta med att lokalisera källan.

Mvh
David
 
Dena tråd borde sparas en tid så att kunskapen förmedlas, Problemet är inte enkelt och för de som inte har ingenjörskunskaper kan ett liknande problem få öderstigra och kostnadsintensiva efterverkningar.
Stol
Civ Ing


Jag började med att stänga av vardagsrummets slinga i går! Tryckfall: inget;
Ringde REHAU (Golvvärmeproducenten), NIBE, (Bergvärmepumpen tillverkare), En Ingenieursbyro som håller på med analytiska mätningar med instrument.
REHAU sa att det inte kan vara fel på slingorna, de har alldrig haft ett sådant problem. Problemet måste ligga i kopplingar, pannan etz.
NIBE sa att deras panna är så enkelt inkopplad att om det läcker så ser ma det på engång! Har inte sett läckor, det är ju det jag spanat efter!
SEN KOM INGENJÖRERNA, tänte till och ville prova trycket i mitt expansionskärl! Man tryckte på luftskruven och det kom bara vatten, ingen luft!....inget fungerande tryckkär alltsål!! Det är ju klart att om det inte finns ett fungerande expansionskärl så fyller du på 1 dl så stiger trycket till 6 kg omedelbart.
Det var felet!! Inte lätt att hitta.
Efterrsom tryckventilen för golvvärmesystemet är ställd på 1,5 kg slår den ut någpon dl och den torkar snabbt ut. Desutom ser jag inte vad övertrycksventilen spotter i från sig eftersom den går direkt till avloppet!!
Stol
 
Säkerhetsventilen skall helst ha ett luft gap på skvalleröret innan brunn så husägaren märker att något är knas.

Skönt att det inte var något med slingorna och dilatationsskada.

mvh
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.