Planerar att göra ett projekt med rundstav som skall boras ner i en "regel".

Funderade på att borra med 16mm och sätta en 15mm rundstav i hålet med lim. Är det för mycket "glapp" tror ni? Har inte skaffat mig något mtrl än, men kan anta att rundstaven inte är exakt 15mm, så frågan är hur mycket extra mån brukar man använda? Rundstaven kommer sitta fast både uppe och nere.

Skärmavbild 2013-01-31 kl. 16.10.14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är för mycket glapp. 16 stav 16 hål eller 15 på båda. Är det tight så ta ett sandpapper runt och "vässa".

Får man fråga vad det ska bli för något snyggt?
 
  • Gilla
Baggatorp
  • Laddar…
Ok. Tack!

Då vet jag, får planera efter det..
 
En barnsäng var tanken.. :)

Och, jag har 16mm långhålsborr men hittade bara 15mm rundstav.. Därav undran.. :)
 
Redigerat:
Jag testade lite själv nyligen när jag byggde trappräcke. Till slut struntade jag i rundstav för det var omöjligt att hitta tillräckligt raka och köpte rostfria rör i stället. Lycka till
 
Ok. Får fundera ett varv till..
 
Använd ett fogfyllade lim så är det lugnt. Enklaste är ett montaglim typ pl400/pl600 eller epoxilim. Polyuretanlim går också bra till detta om du fuktar limytorna innan så det bubblar lite mer, trots att limmet i sig inte räknas som fogfyllande.
 
Kan du inte hitta ett vanligt träborr i 15mm?

Pl400 kommer att bli hårt och säkert släppa ett par själor om ett par år. Pl600 kommer att hålla sig mjukare men inte hålla fast spjälorna lika hårt, luktar dock mindre apa än pl400. Pl400 had ejag för övrigt inte haft nära någon barnsäng. Epoxy håller säkert, men du kommer inte att sätta spjälorna i en exakt rak rad, eftersom de inte kommer att fixeras i hålet. En del epoxy lär tryckas ut, och det kommer att vara svårt att slipa bort, dels för att det är hårt, dels för att det är svårt att komma åt. Med för kraftiga metoder är det risk att du tar mycket på träet och lite på epoxyn....
PU-lim kommer säkert också att hålla fast spjälorna, men bubblorna är inte så snygga och inte värst starka. Och du har återigen problemet med raka rader.

Jag hade mycket hellre slipat ner/bankat ner en 16mm rundstav i ett 15mm hål än tvärtom.

Har du handöverfräs i bord så kan du tillverka egen rundstav i valfri tjocklek.
 
Precis som föregående talare så bör det vara samma diameter på rundstav och hål. För att rundstaven verkligen skall nypa i hålen så finns det ett finurligt sätt. Såga ett spår i rundstaven och sätt i en liten kil som expanderar när du slår ner rundstaven. Spåret får inte av estetiska själ vara djupare i staven än vad hålet är djupt. Och kilen skall vara precis lika lång som det sågade spåret i runstaven.
Ett anat bra alternativ är att både hål och rundstav är koniska men då måste du köpa lite verktyg och det kanske inte är fel :).

Pär
 
Köpa rätt storlek på borr är inga problem, har dock inga bra borr möjligheter. Därav tanken att använda långhålsborren.

Tack för all info om lim. Mycket nyttig info för en som bara har använt Casco trälim tidigare..

Pär H, får fundera lite till på dina tankar, verktyg är alltid roligt att köpa, annars får jag väl svänga förbi dig så får du visa hur man gör.. ;)
 
Daniel_N skrev:
Har du handöverfräs i bord så kan du tillverka egen rundstav i valfri tjocklek.
Detta satte igång lite tankar i huvudet.. :)
 
Oj missade helt att det var en barnsäng det handlade om, ber om ursäkt! Använd inga av de limmerna jag rekommenderade då ingen av dem kan anses som säkra för ett spädbarn. Försök bygga sängen helt utan lim istället och förlita dig på mekanisk fasthållning som beskrivs ovan.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Det går bra att borra för hand med lite styrning.
Men det går väll att montera en borr i långhålsborren. Fast den kommer att snurra som bara den så det blir till att mata fort så man inte bränner borr eller hål.
Men det funkar har själv gjort det fast det var nog bara 10 eller 12mm kommer ej i håg.

Du är alltid välkommen

Pär
 
Min handborrmaskin är en grön Bosch från tiden då gröna Bosch maskiner var vad de blåa är idag. Och den har fastnat i slagborrläge så den är icke lämplig att borra fina hål i trä med.. :)

Testade faktiskt att köra en vanlig borr i långhålsborren när jag fick den, okunnig som man var.. Trodde att, eftersom det snurrar, så borde den borra, men kom inte långt in i trät innan det började lukta och det var dags att sluta.. Så det gör jag inte om.. :D

Tack!
 
Redigerat:
S
jackt skrev:
Testade faktiskt att köra en vanlig borr i långhålsborren när jag fick den, okunnig som man var.. Trodde att, eftersom det snurrar, så borde den borra, men kom inte långt in i trät innan det började lukta och det var dags att sluta.. Så det gör jag inte om.. :D
Min erfarenhet är att vanliga borrar av metalltyp funkar bra i en långhålsborr. Det som inte brukar funka mer än hjälpligt och brist på bättre är träspiralborrar. Stigningen är inte gjord för det höga varvtalet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.