Håller på att måla om väggarna hemma i mitt 70-tals hus och undrar om underarbetet som ju alltid är viktigt.

Vi har idag glasfiberväv på väggarna (rutmönstrat). Vi vill ha släta väggar som skall målas vita och funderar nu på vad man skall göra för underarbete för att det skall bli snyggt. Jag har en målare som jag tänkte anlita för att få hjälp att spackla väggarna. Han är grymt bra på detta och jag är kass... :confused:

Men sen funderar jag på om det räcker att spackla väggarna två ggr och slipa dem och sen måla direkt där på. Eller skall man slänga upp en väv utanpå typ microlit? Tack vare att glasfiberväven sitter kvar så borde det väl inte bli några sprickor i väggen. Och i så fall vad är poängen med att skicka upp en microlitväv på väggarna? Det kanske bara är onödigt arbete? Klart är väl att väggarna givetvis blir ännu starkare, men är det värt mödan? Har en sådan väv några andra bra egenskaper förutom att förhindra sprickor?

Om man bara målar direkt på spacklet, finns det risk att ytan blir bubblig eller liknande och att man måste fylla igen bubblorna med spackel en gång till innan man färdigmålar väggytan?

Hmmm, lite lätt fundersam på vad som är "rätt" att göra.

/Mattias
 
Spackla och måla som du är inne på fungerar i de flesta fall men man kan aldrig veta om väven sitter ordentligt överallt så då skyddar microliten så v. sprickor eller små lösa bitar syns... Microliten är för att säkra så att inget sådan ställer till det.
Vi har lite blandat i vårt hus från -77 där vissa av väggarna utan microlit fått lite "mikrosprickor" och framförallt fula hörn...
 
Finns ingen anledning till att sätta fiberduk på väggarna, fiberduk armerar endast putsade väggar och inte gipsväggar. Den räcker att bredspackla väggarna.
 
vad blir effekten om man inte sätter väv? om vi bara bredspacklar utanpå glasfiberväven och sen målar direkt på, blir det småbubblor på väggen då när man har grundat som måste spacklas igen?i så fall sparar vi ju inget arbetsmoment, bara kostnaden för väven.
 
Du menar att det blir luftblåser i spacklingen, Pröva med att använda rullspackel eller fluggers spackel. De flesta spackelfabrikaten har dessa problem. Ett sätt att minimera blåser på är att lägga på lite mera spackel första gången för att sedan vid andra bredspacklingen endast skrap-spackla, gör gärna en lättare avslipning imeelan spacklingarna. Gör man så här så blir det betydligt mindre att slippa innan målning. Finns det ev. blåser kvar efter grundning av väggar så sätt i dem med lite spackel och sedan bara bättra väggen där ni har spacklat (se till så att grängen-strukturen på färgen blir ungeför lika grov eller fin som övriga väggen. Därefter färdigmåla väggen men snåla ej på färgen - Bättre är att lägg på flödigt med färg på ett par meter vägg för att sedan efter-rulla väggen

Lycka till
Målaren
 
  • Gilla
mattiaswennberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.