Hej. Ventilationen är väl ok, gillar att ha det kallt/svalt i rummet när jag sover. Det viktigaste när det gäller larmet är att det ska avskräcka tjuven när man inte är hemma. Kommer han/hon på natten så säger jag bara lycka till och så får han/hon hoppas att jag inte vaknar. :mad:
Satsar nog på magnetkontakter, rörelsedetektorer, rökdetektorer/brandlarm och en jädrans utomhussiren.
//W
 
Hej: Jag har kikat på följande:
1 st. Visonic PowerMax Complete Starter som innehåller följande: (1 x Control Panel, "Powermax Complete",with built in power supply. 2 x Key fob's MCT-234, 5 x Non Pet PIR's NEXT K985, 2 x Door contact MCT-320, 1 x Wireless external siren MCS-730, 1 x User Manual, 1 x Engineering / Programming Manual, 2 x Chicklets / Proximity Arming Tags).
Resten är det jag har tänkt att komplettera med.
1 st. MCS-720 Internal Sounder
2 st. Visonic MCM-140 Universal Remote Commander for PowerMax and PowerCode Wireless Systems
4 st. Visonic MCT-302 (868) Wireless Door Contact White
4 st. Visonic MCT 426 (868) Wireless Smoke Detector
2 st. Visonic MCT-234 (868) WIRELESS KEYFOB

Något jag har missat?
Hela paketet går på cirka 9 000:-
//W
 
Rökdeckare slösar man med = man kan inte ha för många. :)
 
En ssak att tänka på om man har öppnat upp till nock (och öht generellt) är att rökdetektorn skall sitta högst upp. Sitter den på en takstols tvärbjälke måste rummet rökfyllas till kanske hälften innan larmet löser ut.
 
Jobbar som brandman eller? :)
//W
 
Långt ifrån, snarare brukar jag släppa ut röken ur mina elektronikkonstruktioner hemma, men i samband med att jag installerade de larmanslutna rökdetektorerna passade jag på att fråga en brandman var de skulle sitta.
 
hcb skrev:
Långt ifrån, snarare brukar jag släppa ut röken ur mina elektronikkonstruktioner hemma, men i samband med att jag installerade de larmanslutna rökdetektorerna passade jag på att fråga en brandman var de skulle sitta.
Tack för tipset hcb.
Vad tror du om det paketet jag plockade ihop, plus några fler rökdetektorer?
//W
 
Det ser väl OK ut, men jag är långt ifrån någon expert på området. Vi köpte larmet av Svenska Alarm som installerade och programmerade. Så här i efterhand hade det varit (som du ju själv upptäckte) bra mycket billigare att köpa delar själv från England, men å andra sidan är ju tid också pengar.

Visonics manualer (om du inte hittar dem kan jag skicka) är inte de bästa jag läst. Allting står där, men den som skrev dem har nog inte så många poäng i pedagogik ...

"1 x Wireless external siren MCS-730": jag tror att denna endast har ett inbyggt icke-laddningsbart Li-batteri. Jag själv köpte en MCS-730-AC som kommer med en väggvårta (med engelsk stickpropp) för normaldriften och ett Li-batteri för drift vid strömbortfall. Om väggvårtan är den enda skillnaden vågar jag inte säga, men du kan ju kika efter en ingång för AC (PM:a mig om du vill se bilder hur det ser ut hos mig).

I övrigt tycker jag att du har fått goda råd. Det du skulle kunna överväga är en "Remote Keypad MKP-151 (868MHz)" för att kunna gömma undan centralenheten där den inte är så lättsaboterad.
 
BigR
Wetown varför inte välja ett larm som kan hantera kameradetektorer när du ändå köper nytt?
 
hcb skrev:
Det ser väl OK ut, men jag är långt ifrån någon expert på området. Vi köpte larmet av Svenska Alarm som installerade och programmerade. Så här i efterhand hade det varit (som du ju själv upptäckte) bra mycket billigare att köpa delar själv från England, men å andra sidan är ju tid också pengar.
Visonics manualer (om du inte hittar dem kan jag skicka) är inte de bästa jag läst. Allting står där, men den som skrev dem har nog inte så många poäng i pedagogik ...
"1 x Wireless external siren MCS-730": jag tror att denna endast har ett inbyggt icke-laddningsbart Li-batteri. Jag själv köpte en MCS-730-AC som kommer med en väggvårta (med engelsk stickpropp) för normaldriften och ett Li-batteri för drift vid strömbortfall. Om väggvårtan är den enda skillnaden vågar jag inte säga, men du kan ju kika efter en ingång för AC (PM:a mig om du vill se bilder hur det ser ut hos mig).
I övrigt tycker jag att du har fått goda råd. Det du skulle kunna överväga är en "Remote Keypad MKP-151 (868MHz)" för att kunna gömma undan centralenheten där den inte är så lättsaboterad.
Oki hcb. Men om jag lägger till en Remote Keypad MKP-151, behöver jag då två stycken Visonic MCM-140 Universal Remote Commander, eller vad ska de vara bra för?
//W
 
Wetown skrev:
Jobbar som brandman eller? :)
//W
Nej, men jobbar som anläggningsskötare med ansvar över 16 brandlarmsanläggningar med 1-2 centraler i varje anläggning, totalt ca 6000 larmpunkter.
 
BigR skrev:
Wetown varför inte välja ett larm som kan hantera kameradetektorer när du ändå köper nytt?
Hej BigR.
Tror du att det är mer avskräckande med kameradetektorer? Förslag på annat larm?
//W
 
Demmpa skrev:
Nej, men jobbar som anläggningsskötare med ansvar över 16 brandlarmsanläggningar med 1-2 centraler i varje anläggning, totalt ca 6000 larmpunkter.
Ok. Ja det är konstigt att man inte tänker mer på brandfaran än man gör. Självklart ska man ha brandvarnare. Borde nästan vara ett krav från försäkringsbolagen, eller?
//W
 
BigR
Wetown skrev:
Hej BigR.
Tror du att det är mer avskräckande med kameradetektorer? Förslag på annat larm?
//W
Nej, men man kan ju lättare avgöra larmets karaktär med bild. Själv velar jag mellan Powermax och det nyare Powermaster som också stödjer pircam.
 
Wetown skrev:
Ok. Ja det är konstigt att man inte tänker mer på brandfaran än man gör. Självklart ska man ha brandvarnare. Borde nästan vara ett krav från försäkringsbolagen, eller?
//W
Sverige ligger långt efter flera anra euperiska länder gällande brandskydd i hemmen. Kravet här är en batteridriven brandvarnare/100m2/våning. Det är MSB som ställer kravet (om jag inte missminner mig).
I en del andra länder är kravet en nätdriven brandvarnare med batteribackup/60m2/våning.
Endel länder/delstater kräver boendesprinkler vid nybyggnation av bostäder, i sverige är det bara rekomendation vid byggnation av äldreboenden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.