Detaljplan och bygglov.

Jag och min sambo har köpt ett hus med carport men med mitt stora motorintresse vill jag gärna ha ett dubbelgarage.
Är detaljplanen skrivet i sten? För jag tycker den är ganska luddig och ospecifikt. (Bifogar detaljplan).

Det nyköpta huset är ett enplanshus från 2000 på 102kvm, en carport med 6-8kvm förråd, en tomt på ca1800kvm.
Planen är att omgående bygga dubbelgarage och inom en snart framtid (inom 5 år, för ett bygglov räcker väl bara 5 år?) bygga till en våning på huset.

Enligt detaljplan får jag bygga ett uthus med högst 50kvm sammanlagd byggnadsarea och under utformning står det en högsta höjd av 2,5m.
Är det detta vad jag kan bygga utan bygglov? För carporten är betydligt högre.

Jag har fått detaljplanen från kommunen men vem förutom er kan man bolla ideer och tänja på reglerna med ;) Eller kan man ansöka om iprincip vad som helst? Och skall det då godkkännas av grannar och kommunen?

Det jag skulle vilja ha är 60 kvm(eller större ;) ) dubbel garage med uppåt 3.30 vägg liv så att jag kan få in en tvåpelar lyft. Och sedan en våning till på huset så det blir 2 fulla våningar inte 1½ plans. Gärna ha kvar carporten om det går. Är detta möjligt enligt den bifogade detaljplanen?

Tacksam för råd och tips!
 
Du får bara bygga en friggebod på 15 m2, 4,5 meter från tomtgräns utan bygglov. Detaljplan kan alltid ändras, om den politiska viljan finns, även möjligheten att göra avsteg från detaljplanen. Hur tror du grannarna ser på ditt tänkta bygge? Är de positiva blir det lättare att försöka övertyga byggnadskontoret. Så ansöka kan du alltid göra :)
 
Du har rätt att bygga 150 kvm bostadshus (med två våningar) och 50 kvm uthus (garage eller liknande med byggnadshöjd (ej nockhöjd) på 2,5 m.
Du har idag alltså 102 kvm bostadshus och ca 8+10? kvm uthus (förråd+carport).

Att få bygga på en våning på huset är alltså inga problem, värre är det med 60 kvm dubbelgarage då du bara får bygga ett uthus på 50 kvm enligt planbestämmelserna (och du har redan utnyttjat 18 eller nåt sånt). Möjligen kan byggnadsnämnden godta en liten överyta, kanske 10%, så att du kan få bygga totalt 55 kvm.
Men du kan också bolla tanken med bygglovshandläggaren att bygga ett vidbyggt garage till huset (eftersom huset bara är 102 kvm har du ju 48 kvm kvar där att leka med, och där kanske det även kan funka att få ett väggliv på 3,3 m (vilket inte tillåts på ett fristående garage enligt planen). Inte säkert att de går med på det, men kolla.

Allt det jag nämnt kräver givetvis bygglov, men notera vad som står på planen; "bygglov krävs inte för uthus som uppfyller planbestämmelserna...". Dvs, skulle du få för dig att riva din carport/förråd och istället bygga ett 50 kvm garage med höjd på max 2,5 m, kan du göra det utan att söka bygglov.

Att ändra planen går som sagt om det finns en politisk vilja, men du får då räkna med att du får betala kostnaden att ta fram en ny plan, något som lätt kan dra iväg till 100 000 kr eller mer.
 
Tack för ett utförligt svar. Det ska bli kul att bli husägare och bygga lite.

Att ändra planen till såna kostnader blir inte aktuellt då det är så små förändringar.
Mina grannar har jag inte ens träffat än då jag flyttar in i Mars, så jag får göra ett bra intryck innan planerna kommer fram ;) Men jag tror inte detta kommer vara ett problem.

Att jag kan bygga 50kvm garage med en max höjd på väggen av 2,5 m utan bygglov är kanon, men då åker carporten med tillhörande förråd. Det finns en liten skjul på tomet på ca4kvm som gräsklipparen står i. Räknas detta också till uthus?

För gransämjan är det förståligt att man lägger fram planen för garage bygget. Är det bra att lägga fram underlag och få godkänande påskrift av grannarna? Att ingen ångrar sig efter grunden är lagt eller liknande, eller har de inget att säga till om man följer planritningen. Även om det inte krävs bygglov skall man medela någon instans att man kommer resa ett garage?
 
Är nog alltid bra att ringa kommunen och höra vad som gäller, och förmodligen inte fel att vara frågande/undrande i största allmänhet, dvs inte vara så specifik om vem/var man är el vad man tänker göra. Även om det finns detaljerade planer och juridiska dokument så kan man få olika svar beroende på vem man talar med, och beroende på hur man frågar, el presenterar ett ärende. Så mumla lite i skägget och använd öppna frågor.

Jag lät farsan ringa och höra lite om vad som gällde. Farsan bor i annan del av landet, så om de har nummerpresentatör, el lyssnar på dialekten, så anar de inte att det kan finnas en koppling till bygden. (Lite paranoid överkurs kanske, men farsan tycker sådant är kul så varför inte.)
 
b8q skrev:
Du
Allt det jag nämnt kräver givetvis bygglov, men notera vad som står på planen; "bygglov krävs inte för uthus som uppfyller planbestämmelserna...". Dvs, skulle du få för dig att riva din carport/förråd och istället bygga ett 50 kvm garage med höjd på max 2,5 m, kan du göra det utan att söka bygglov.
Var står det? Jag hittar inte den texten. (Och heller inte vad a1 och m1 är för nåt.)

Cirs: Vilket område är det du har hus i?
 
Texten och teckenförklaring för a1 och m1, i en ruta i övre högra hörnet.
 
Cirs skrev:
Att jag kan bygga 50kvm garage med en max höjd på väggen av 2,5 m utan bygglov är kanon, men då åker carporten med tillhörande förråd. Det finns en liten skjul på tomet på ca4kvm som gräsklipparen står i. Räknas detta också till uthus?

För gransämjan är det förståligt att man lägger fram planen för garage bygget. Är det bra att lägga fram underlag och få godkänande påskrift av grannarna? Att ingen ångrar sig efter grunden är lagt eller liknande, eller har de inget att säga till om man följer planritningen. Även om det inte krävs bygglov skall man medela någon instans att man kommer resa ett garage?
Så länge du håller dig helt inom bestämmelserna i planen så skall du inte behöva meddela grannarna, annat än av artighet. Men iom. att du inte behöver söka bygglov så skulle nog iallafall jag försöka få visa planerna för ngn. på kommunen. Så att du inte missupfattat något i planen.

Att bygga 50 kvm, och ha fel om bygglovsfrihet kan kosta typ 100 000 i böter plus rivning.

Finessen med detaljplaner är att du som skall bygga vet att du får bygglov nästan garanterat för sådant som uppfyller planen, grannar vet att inget som går utöver planen får byggas.

Så en detaljplan är "helig". Bygglovsmyndigheten får inte under några omständigheter gå med på byggen som strider mot planen. Skulle de göra det så är beslutet ogiltigt. Det finns ett litet undantag, och det är att de får bevilja en s.k liten avvikelse. Exakt vad det är vet ingen, men praxis är att man kan få bygga några enstaka procent större, eller man kan få bygga lite närmare gränsen till grannen (dock inte på s.k "prickad" mark). OM myndigheten beviljar en liten avvikelse så måste alla berörda grannar få möjlighet att yttra sig före beslutet. Om så inte sker så är bygglovet per defintion ogiltigt. Myndigheten kan dock köra över ev. klagomål från en granne.

Så vill man ha en avvikelse som är för stor för att gå som mindre avvikelse, så måste detaljplanen ändras. Det är dyrt och komplicerat. Och arbetet med ändringen som du alltså får betala, behöver inte alls komma fram till att den ändring du vill ha är lämplig. jag känner till ett fall där en villaägare behövde få en planändring för att kunna stycka av och sälja en del av sin villatomt, för en ny villa. Planen som kostade honom 100 000 föreskrev att hans hus skulle rivas och ersättas med höga flerfamiljshus. Snacka om att han blev populär bland sina villagrannar.
 
Aha, tack.
Jag zoomade nog och registrerade bara att jag tappade lite i höjden.
 
Jag kan nog tänka mig att även om det inte krävs bygglov för ett planenligt uthus, så kanske kommunen ändå vill ha in en s.k. bygganmälan. Jag skulle alla gånger ha ringt kommunens bygglovsavdelning och frågat.
 
Nu har jag en klar bild. Garaget får kanske byggas ihop med huset om man vill ha lite högre vägghöjd annars är det bara att hålla sig till sina 50kvm.

Detta får jag bolla med komunen eller smyga i för planerna om en ny våning.

Och man förstår att planritnignen är för allas bästa men tex modul garager är 45 eller 52 kvm. Då hade det varit tacksamt med en liten överskridning av ytan än att förlora över 5kvm i ett nybyggt garage.

Området heter Snåkered och ligger i Landvetter bredvid Chalmers golfclub.
 
Jo men 2 kvm kan du troligen få igenom som liten avvikelse, fast då måste du söka bygglov, och det skall genomföras ett grannehörande iom, att du inte följer planen.
 
Precis så har jag tolkat det också. Men fördelen med att söka bygglos är att man kan få med små avikelser ;)
 
Redigerat:
Att prata med kommunen och grannarna hade jag gjort i vilket fall som helst. Finns inget som är så bökigt som dålig grannsämja när man vill bygga. Inga överraskningar så går det mycket smidigare. Dock kan man ju göra klart att du egentligen inte behöver, så visar du ju din goda sida. Handläggarna på kommunen är ofta mycket behjälpliga.

2kvm kan inte vara några problem. Som hempularen skrev så finns det ingen definition på "liten avikelse", men 10% överyta är inget extremt. Att bygga lite högre, speciellt om det är byggnadshöjden som är angiven kan också gå. Eller för den delen att låta ett hörn komma in på prickmark. Etc.
 
Ska göra allt för att hålla god grannsämja och kontakt med kommunen m.m Men det ligger alltid den fina balancen när man "frågar om lov" och det man har rätt att bygga och vill hålla god grannsämja. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.