Hej!

Hur gör man för att reda ut hur mycket ett golv tål, ett golv som är på mellanplanet, dvs det finns en våning under. Jag har lite funderingar att ställa in ett större akvarium men inser samtidigt att ett golv inte klarar hur mycket vikt som helst.
Jag fårstår att frågan kanske är helt omöjlig att svara på men hur skulle man bära sig åt för att närma sig ett svar?
Bryter man upp golvet och kollar hur regelverket ser ut under eller hur skulle man bära sig åt? Är hållfastheten bättre längs en vägg, längs en bärande vägg? Finns det normer?
 
Hur stort är ett större akvarium?
 
650 l + gods så jag skulle tippa på 800-900 kg i totalvikt.
 
Man tittar på ritningar på hur huset är byggt. Men 800-900 kg motsvarar 10 personer, om dom ställer sig då tätt dom kan får ju inte dom braka genom ett normalt golv...
 
Jag har ju lite ritningar som jag fått när jag köpte huset, men det ser mer ut som planritningar, dvs inte så mycket om hur det är byggt egentligen. Finns dessa möjligtvis på kommunen?
 
900kg borde ju inte vara några problem... gissar att det är en ganska bred/lång historia? Placera akvariet på tvären mot hur bjälklagen går. Då fördelas vikten ut över 2-4 av golvbjälkarna.
 
Japp kommunen har ritningar på allt dom kräver bygglov dvs nästan allt.
 
800-900 kg placerat i ett olyckligt läge kan mycket väl ge upphov till brott. Lägg därtill lasten från möbler och människor som rör sig på golvet. Du måste ta reda på hur golvet är uppbyggt. Det bästa är om du har konstruktionsritningar vilket borde finnas om huset inte är äldre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.