Flyttade kaminen. Tycker den passar bättre vid soff-delen än vid köksdelen.

fjallstuga_plan_flyttad_kamin.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag köper inte ditt resonemango m att inte ha altandörr för att det blir snöigt på vintern. Hösten och våren då? Sportlovet brukar bjuda på många härliga solstunder och att då kunna tassa ut i sockorna på den snöfria altanen och sätta sig med tekopp och tidning och sola, elelr bäta ut lunchen är väldigt trevligt. Att då behöva gå runt till entrén på "baksidan" (i förhålalnde till altanen) känns meckigt. Är det något jag saknat i alla fjällstugor så är det just altandörr, jag tycker det känns instängt att inte ens ha möjligheten att öppna.

Sedan ska man tänka på att många faktsikt använder stugan även på sommaren.

Och så hålelr jag med om att trappan måste vridas bort från entrén, man måste kunna tassa på toa från loftet utan att bli blöt och smutsig om fötterna. Golvvärme i entrén är visserligen självklart i en fjällstuga, men gärna plats för en liten bänk också, där man kan sitta och böka med pjäxorna.

Den här sista ritningen är MYCKET bättre.
 
Man kan ju göra en extra toa på loftet om man inte vill offra golvyta på nedervåningen. Annars är de sista planlösningarna riktigt bra.
 
Hemmakatten
Finns det inte benställningar med hjul till teven längre? Det vore den smidigaste lösningen. I annat fall en smal tevebänk med hjul.
 
tlundberg skrev:
Flyttade kaminen. Tycker den passar bättre vid soff-delen än vid köksdelen.

[bild]
Är den ellipsformade saken mellan soffan och trappan kaminen? Den placeringen och möbleringen kommer inte att fungera med tanke på säkerhetsavståndet från kamin till brännbart material. Enda naturliga placeringen för kaminen med nuvarande planlösning är mitt på fönsterväggen där du ställt TV-bänken.
 
Hemmakatten
Om placerar kaminen vid fönsterväggen så kan man njuta av både kamin och utsikt samtidigt. Kaminen blir också mer synlig i stugan.
 
Anthill: Ja, det är kaminen och du har rätt. Den är för nära soffan. Finns ju lite olika lösningar på det. Men för att veta exakt var den går att placera måste man ju ha exakta mått, vilket inte jag har. Men antingen kan man ställa den mot väggen i köksdelen. Eller tar man en mindre soffa, och då kan man ställa den antingen där den står, eller i nedre vänstra hörnet av huset.

Problemet med att ställa kaminen där TVn står är att jag då inte kan komma på något bra stället att göra av TVn. Kanske går det att vrida soffan 90 grader åt vänster så att den står mot väggen till höger och har några platser som sticker ut i rummet uppe vid trappen (den blir alltså vriden precis som trappen). Man skulle då kanske kunna placera kaminen där TVn står nu och TVn nere vänstra hörnet av stugan.
 
Problemet med att ställa kaminen där TVn står är att jag då inte kan komma på något bra stället att göra av TVn. Kanske går det att vrida soffan 90 grader åt vänster så att den står mot väggen till höger och har några platser som sticker ut i rummet uppe vid trappen (den blir alltså vriden precis som trappen). Man skulle då kanske kunna placera kaminen där TVn står nu och TVn nere vänstra hörnet av stugan.
Jag tror detta är en bra lösning, du skulle kunna ha en bred divan del som sticker ut i rummet, Den tar inte upp så mycket visuellt utrymme och det går att ha lösa kuddar som ryggstöd.

Alternativt om du offrar tvbänken och sätter tv:n på en lång arm i hörnet borde den kunna nå ut framför närmaste fönstret och därmed gå fri från soffan. När jag tänker tycker jag nog att det är en ännu bättre lösning. Då kan du dessutom fälla undan den mot väggen för att slippa se den.
 
Drawing1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett skissat förslag för lite annat perspektiv. Minimerade ytor i sovrum. Maximerade i samvaroutrymmen. Kanske en spiraltrappa istället? Hur ser loftet ut?
 
Har du vridit hela stugan? Din skiss ser högre ut än vad den är bred, medan orginalritningen är mycket bredare än vad den är hög.

Hur går dina funderingar när det gäller soffans och TVns placeringar?
 
Inte tänkt att vara vriden:). Visste inte måtten eller låsning till vissa mått så jag tog mig vissa friheter... Skissen är 8x8 m. TVn placeras förslagsvis under trappan i det här förslaget. Lågt stående vintersol och stora fönster gör att det borde bli en fördel få in TVn en del - bort från fönstren. Soffa med ryggen mot fönsterfri yttervägg och en divandel längs med sovrumsvägg.
 
Nytt försök med mer bibehållna yttermåttsproportioner. 8,4x7,6 m. Läste om garderobsönskemål och har adderat garderober. Tog även med en förändring av trappans läge om loftet inte är över hela ytan. TV förslagsvis som rumsavdelare, gärna på rullbänk för att ge möjlighet till stort långbord vid påsk :) Fjällstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Fjällstuga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sjostuga2 skrev:
TVn placeras förslagsvis under trappan i det här förslaget. Lågt stående vintersol och stora fönster gör att det borde bli en fördel få in TVn en del - bort från fönstren.
Smart att använda utrymmet under trappen! (Eller korkat att inte göra det, hur man nu ser på det ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.