Om släpan är oförsäkrad så är det bilens trafikförsäkring som betalar skadorna , men släpvagnen får man inte ut ett öre för om den går sönder.
Det kan vara värt att betala försäkringen då släpvagnen oftast kostar ganska mycket i inköp och är värd sin vikt i guld när man behöver den.
Det är ju tråkigt att tex. låna ut släpan och få den tillbaka helt demolerad.
Själv betalar jag försäkring för min ....
 
I scenariot att ett träd (eller en flaggstång, eller annat föremål) av dunkel anledning faller/flyger och skadar mitt hus. Täcks skadan då ifall jag har "allrisk villabyggnad"? Spelar det någon roll ifall trädet (t.ex.) stod på den egna tomten eller grannens tomt?
Och hur är det förresten med "utifrån kommande vatten" eller vad takläckage etc. brukar kallas på försäkringsspråk – finns det någon försäkring som täcker sånt?
(Det här blev lite offtopic, sorry.)
 
Allrisk villabyggnad och liknande tilläggsförsäkringar kan täcka en sådan skada under avsnittet "plötslig oförutsedd händelse". Inga skillnader på vems mark trädet står på bara skadan är plötslig och oförutsedd.

Står trädet på annans mark kan man vara mer trygg då skadan antingen omfattas av tilläggsförsäkringen eller av skadestånd ifrån grannen. Är det på ens egna mark får man själv hålla koll för ett sjukt träd ansesoftast inte ha fallit oförursett.

Läckage utifrån genom taket omfattas sällan men kan finnas i villkoren för tilläggsförsäkringarna. Tex Trygg-Hansa har ersättning för detta i sin Husplus
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Tack! Du är en pärla i forumet:)
 
Modig skrev:
Tack! Du är en pärla i forumet:)
Kul att det är uppskattat trots att jag skrev slarvigt men får skylla på att jag svarade lite stressat från mobilen.

Kan tillägga en liten sak som ibland missas.

Brandrisk på släpvagnen i sig är väl nästintill obefintlig men om den står i ett garage som brinner ner, oavsett om det är eget eller hos kompis eller vingerförvaring tex, så är det släpvagnens eventuella brandförsäkring som ersätter. Eventuell villaförsäkring med tillägg för garaget ersätter byggnaden och ev lösöre men aldrig fordon som kan ha egen försäkring(åkgräsklippare är gränsfall) vilket släpvagnen kan.

En annan sak som vissa missförstår tom en del försäkringssäljare, släpvagnsförsäkring ersätter bara fordonet i sig och ingenting som fraktas. De enda släpvagnsförsäkringarna som kan ersätta fraktade varor är företagsförsäkringar som är anpassade för just detta syfte
 
Hemmakatten
Om åkgräsklippare är på gränsen, hur är det då med dyra snöslungor. De kan välknappast ingå i begreppet "fordon". Och följdfrågan blir då om det behövs någon tilläggsförsäkring för snöslungor som i vårt fall kostar +25'. Tänker på att vi har en småbåtsförsäkring för vår lilla eka (nyvärde 12').
 
Nej slöslunga går under vanligt lösöre och räknas inte som fordon överhuvudtaget.

Åkgräsklippare är på gränsen enligt vissa försäkringsbolag och de gör bedömningen lite lösaktigt beroende på policy, vissa har som policy att kräva trafikförsäkring om gräsklipparen kan dra släpvagn (och här skiljer de tom sig åt då en del endast räknar kula andra kräver så fort det finns dragstång med sprint) andra bolag anser att åkgräsklippare under 2000kg omfattas i lösöret och däremellan finns varianter på egna definitioner om åkgräsklipparen förs ut i trafik.

Problematiken här är att trafikskadelagen i mina ögon tydligt undantar de flesta från trafikförsäkringskrav genom att förtydliga att motorredskap på mindre än 2000kg i tjänstevikt och tillverkad huvudsakligen som arbetsredskap och som inte är eller bör vara registrerade omfattas ej av trafikförsäkringsplikt.

Om det då saknas en sådan plikt och dessutom är åkgräsklippare inte upptaget i fordonskungörelsen så jag har svårt att man egentligen kan få rätt i längden. Men det säljs traktor eller motorredskapsförsäkringar på en del kunder med åkgräsklippare bara.
 
Redigerat:
Lolle skrev:
...andra bolag anser att åkgräsklippare under 2000kg omfattas i lösöret...
Finns det åkgräsklippare som väger ÖVER 2000 kg??? De borde väl i så fall gå som skördetröskor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.