Har försökt att söka, men hittar inte riktigt svar på alla mina funderingar...=)

Jag ska i hallen lägga nytt värmegolv, det är spårade golvspån med 17mm slang i.
Jag kommer att lägga skivorna på ett befintligt underlag av spontade plank (ca 30mm tjocka), så underlaget är stabilt.

På spånskivorna kommer det att läggas parkett, men precis innanför dörren ca 1x2m vill jag ha klinker.
Om jag limmar en golvgips så kommer den totala höjden med klinker att bli lite väl hög mot parketten och det vill jag försöka att undvika.

Jag har då funderat på om det är möjligt att flyta endast 2-3mm på spånskivorna och sedan lägga klinker.

Kan jag göra detta? Eller kommer det att spricka och klinkern släppa?

Någon som har synpunkter eller andra idéer?

//Niklas
 
Nej, det kommer inte att fungera med så lite tyvärr... Jag tror de fiberförstärka kan läggas rätt tunt, 4-5 mm men inte så lite som 2-3...

Om spånskivorna är stadiga tillräckligt så kan du ju lägga klinker direkt på skivan. Köp flexifix och fog för att vara på säkra sidan. Slabba på rejält med fix så du kommer upp i rätt höjd... Sviktar spånskivorna ens det minsta så måste du på med flyt eller gips dock, och då räcker det nog inte med bara 4-5mm flyt...

//Anders
 
Hmm, spackla på spånet är ju helt klart ett alternativ som kan vara intressant, men hur blir det med golvvärmeslingan?
Och isåfall borde jag väl inte lägga fördelningsplåtarna där. Sprider sig värmen ändå?
 
Fäst slangen på befintligt plankgolv (istället för spårad spånskiva), flytspackla in slangen och upp till lämplig nivå, lägg klinker.
 
Det kommer ju fortfarande bara bli ett par mm flytspackel över slangen, eftersom att de spårade skivorna är rätt tunna när slangen ligger.
Men flytet kanske håller ihop bättre om man flyter in allt i en större kaka?
 
Mikael_L
Trevligt med denna tråd, ty igår funderade jag på nästan samma sak.

anders07 skrev:
Nej, det kommer inte att fungera med så lite tyvärr... Jag tror de fiberförstärka kan läggas rätt tunt, 4-5 mm men inte så lite som 2-3...

... Sviktar spånskivorna ens det minsta så måste du på med flyt eller gips dock, och då räcker det nog inte med bara 4-5mm flyt...
Om jag fräser ner 12mm gv-slang 12mm ner i 22mm golvspån som är skruvlimmat på cc600 bjälklag. Tror du det skulle gå att flyta ca 5-6mm tjockt ovanpå spånet och de nedfrästa slingorna och både få spackelkakan att hålla och återfå golvspånets ursprungliga styrka (som försvann en del av vid fräsningen.)
 
Redigerat:
Mikael_L
Campar skrev:
Det kommer ju fortfarande bara bli ett par mm flytspackel över slangen, eftersom att de spårade skivorna är rätt tunna när slangen ligger.
Men flytet kanske håller ihop bättre om man flyter in allt i en större kaka?
Vad är det för dimension på slangen du tänker dig?
Tänk på att det finns 12mm slang, och t.o.m 8mm.
http://www.thermotech.se/download/18.3fbf4663123ea8b2e26800013003/IA207-Minifloor_8.pdf
 
Jag har redan 17mm slang och det är ju tanken att köra det i resten av hallen oxå, utan att ha 2st slingor...
Så jag behåller gärna 17mm slang. =)
 
Från golvplanken så har du till ditt nya golv 22 + 15 = 37mm (om det nu är 15mm parkett du ska ha...).

Från golvplanken till överkant rör har du 17mm (17mm slang i spårade spånskivor, eller 16 om du kör lk).
Klinker kanske man kan räkna 15mm inkl fix (beroende på vad du väljer så klart...).

37 - 17 -15 = 5mm.

Då är ju frågan hur mycket man måste ligga över rörhjässan på flytspacklet och funktionen på det.
Om det är enbart för värmespridning så kan man lösa det genom att lägga golvvärmeplåtar upp och ner, dvs över slangen och fästa dessa i plankgolvet, därefter flytspackla.

Om det är för sprickbenägenheten i flytspacklet så blir det värre.
Då får du väl försänka ner slangen 10 mm i plankgolvet, då får du 15mm flytspackel över rörhjässan.

Och duger inte det så får du gå ner i slangdimension, vilket innebär två skarvar på golvvärmen eller en unik slinga under klinkret. (Så skulle jag personligen inte lösa det).
 
JOW>
Det där var ett bra uppställt sätt. =)
Jag har ju inga problem med att klinkern hamnar någon mm eller 2 över parketten (som är 15mm), men helst inte cm över.

Om man gör som du beskriver att man skruvar ner slangen direkt på golvplanken, kan man då kanske armera flytspacklet med ett 2,5mm armeringsnät över slangen?

Sprider sig värmen tillräckligt i plattan/klinkern på den lilla ytan utan värmeplåtarna?
 
Ok, så...

Golvvärmeslang och gips (15): 17 mm
Avjämningsmassa: 5 mm (+ runt slangen).
Fix: 5 mm
Klinker: 10 mm

Det blir 37 mm

Fördel, det går åt mindre flyt.
Du hamnar i samma nivå som parketten, dock osäker på klinkertjocklek och fixtjocklek, det får du googla fram eller så....
 
Ok, det kör vi på, förhoppningen är att göra det i helgen, så får återkomma med resultat! =)
 
Hur långt har du mellan bjälkarna under golvplanken?
 
Faktiskt ingen aning, men jag har vid en tröskel kunnat se att planken är ca 3cm tjocka.
Den delen av huset är byggd ca 1929, och allt annat från den tiden här i huset verkar vara väl dimensionerat! =)

Kan ska man lägga i en armeringsmatta över slangen för att vara extra säker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.