Vi började med Myresjöhus, men avbröt avtalet pga olika omständigheter just innan slutbeställning. Vi hade redan fått bygghandslovsritning och bygglov baserat på den. Ok, nu bygger jag i delad entrepenad.

- markfirma som gör grunden inkl golvvärme
- sen har jag en byggfirma som gör färdigställande utvändigt och invändigt på löpande räkning excl plåtarbeten, vvs, el, vent, plattsättning,
- jag gör ventilation och el tillsammans med min pappa
- vvs firma gör rördragning, bergvärme och installation av kommoder
- plattsättarna gör kök och badrums detaljarbeten
- plåtslagare som gör vattenavrinning och övriga plåtarbeten
- diverse andra små entrepenörer som gör lite smått och gott

Ok, nu till arbetsmiljön. Och denna j-vla förhandsanmälan till arbetsmiljöverket.

Jag har avtalat bort att byggentrepenören tar över arbetsmiljöansvaret via ABS09 tillägg i övrigt (Entrepenören har ansvar för arbetsmiljön i uppförandet av fastigheten), men jag är fortfarande ansvarig att göra förhandsanmälan som jag förstått det. ELLER???

Dessutom har jag satt över projektledningen till Byggentrepenören enligt vårt ABS09 tillägg.

5a) Uppdragstagare enligt AML 3 kap. 7 c för planering och projektering:

Ska byggentrepenören vara där? I anvisningarna står det att man kan lämna detta tomt om man inte har avtalat om det. Men har jag det? :)

5b) Uppdragstagare enlight AML 3 kap. 7 c för utförande:

Samma där, men där borde det ju vara min byggentrepenör?

6a) BAS-P (Byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering)

Byggentrepenören måste det ju vara. Har avtalat bort arbetsmiljön till dom, eller hur? Men mitt bekymmer där är att jag vet att byggentrepenören bara har BAS-U, inte BAS-P. Hur gör man nu?

6b) BAS-U (Byggarbetsmiljösamordnare för utförandet)

Denna punkt är klart :)


Det där med BAS-P är väl det största bekymret? För det måste jag ha, men har inte byggentrepenören det ansvaret nu!?


Usch!!!
 
Jag vet inte om detta hjälper så mycket eftersom min situation är något annorlunda men jag kan ju ändå dela med mig av hur jag tänkte kring detta.

Jag antar att du redan hittat till denna sidan: http://www.ampguiden.net men om inte finns där endel matnyttigt.

Själv håller jag på med ett större tillbygge som utförs av flera entrepenörer. En av entepenörerna är "samordnare och huvudentrepenör" utan att för den del formellt ha en totalentrepenad. Jag har skrivit avtal (ABS09) med "huvudentrepenören" och där även delegerat arbetsmiljöansvaret till denne. I AMP som jag själv skrivit har jag satt mig själv som BAS-P och "huvudentrepenören" som som BAS-U. Jag gjorde så eftersom det var jag som upprättade dokumentet och (i samråd med "huvudentrepenören") bedömde vilka riskfyllda arbeten som kunde tänkas utföras. Jag har uppfattat det som att "huvudentrepenören" nu har övertagit ansvaret när han skrivit under AMP som BAS-U och det ligger på denne att uppdatera dokumentet (eller i praktiken be mig uppdatera) om några tillägg behövs.

I någon av mallarna från ovanstående länk hittade jag att: "förhandsanmälan krävs om arbetet beräknas pågå under längre tid än 30 arbetsdagar och där mer än 20 personer vid något tillfälle sysselsätts samtidigt eller då det totala antalet persondagar beräknas överstiga 500. Detta skall normalt göras av byggherren eller av denna utsedd uppdragstagare."

Nuvarande bedömning är att vi inte kommer att överstiga 500 persondagar, max 7 personer kommer att sysselsättas samtidigt. Alltså klarar jag mig undan att göra en förhandsanmälan till AMV. Men handlar det om ett nybygge så blir det nog svårt att komma under 500 persondagar.

Jag kunde inte hitta något om att det finns några formella krav på BAS-P eller BAS-U utan angående ansvaret har jag gått på det som står här: http://www.ampguiden.net/sa/node.asp?node=162
 
Fick denna information from min KA, det ger mig lite hopp :)

#######

Du behöver inte skicka in anmälan till Arbetsmiljöverket som privatperson, det gäller bara om du som företagare har anställda och bygger om på en arbetsplats.

I och med avtalet med Håkan så tar han över ansvaret för arbetsmiljön och han är Bas-U, U som i utförandeskedet. Bas-P behövs ingen på plats, det är i samband med projekteringen som en Bas-P ska se till att man tar hänsyn till arbetsmiljön när man ritar huset och då detta är ett standardhus så är det inga konstigheter.

Du behöver inte känna dig orolig för detta då du som privatperson är väldigt skyddat från detta ansvar. Ring mig så kan vi snacka igenom detta om du har några funderingar.
 
jac skrev:
Nuvarande bedömning är att vi inte kommer att överstiga 500 persondagar, max 7 personer kommer att sysselsättas samtidigt. Alltså klarar jag mig undan att göra en förhandsanmälan till AMV. Men handlar det om ett nybygge så blir det nog svårt att komma under 500 persondagar.
Jag har räknat på 5 månader, 20 dagar per månad, 3 personer per dag (max): 300 persondagar

Jag antar att jag INTE behöver räkna in de persondagar som har gjorts av vägg/takstolstillverkarna. Jag har också ignorerat markarbetet, men även med det så kommer jag inte upp i 300 persondagar :)
 
Det låter ju bra. Rimligtvis är det bara arbetet som utförs på den plats som AMP avser som skall räknas in i antalet persondagar. Annars skulle man ju behöva ta med arbetet som utförs på sågverket och färgfabriken också. ;)

Lycka till med bygget!
 
Jag i min arbetsroll har väldigt (läs alltid) Bas-U på de projekt jag är arbetsledare på. Dock så skall man ha utbildning för både bas-p och bas-u vilket trädde i kraft redan 2011 ( http://www.av.se/teman/bygg/ansvar/bas.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1).

Förhandsanmälning till amv behövs inte som redan nämnts om det inte överstiger 500 arbetsdagar och detta gäller bara när det är företag, alltså står du som privatperson som byggherre gäller det inte.

Har du några frågor angående bas-p/bas-u så fråga gärna. Kan en hel del då jag jobbat med det sen det kom och p & u skiljer sig inte nämnvärt.
 
Hoppas TS ursäktar, det är inte meningen att försöka kapa din tråd. Men det verkar som om våra frågeställningar är ungefär desamma så jag hoppas det är OK att jag också skriver här.

_coffe_: Då blev det kanske lite jobbigare igen...

I mitt fall så gäller det som sagt en tillbyggnad där jag anlitar några enmansföretagare till att utföra arbetet. Tveksamt då om jag kan stå som BAS-P även om jag kanske kan komma undan det formella utbildningskravet:
"... För en BAS-P kan en kortare erfarenhet räcka, men någon form av byggpraktik behövs alltid..."
Tja, "någon form av byggpraktik" kan ju tolkas lite hursom.

Sedan står det vidare:
"...Ibland måste en ensamföretagare vara byggarbetsmiljösamordnare i ett mindre projekt. Då kan det vara tillräckligt att denne själv styrker sin utbildning i ett intyg om det är så att han eller hon på egen hand har tillgodogjort sig ovanstående kunskaper. I intyget behöver det anges vilka kunskaper som ingår..."

Det tolkar jag som att om någon skulle fråga så får min "huvudsnickare" själv intyga att han vet vad han håller på med.

Nu var det min KA som påpekade att en AMP skulle finnas vilket var anledningen att jag började rota med detta överhuvudtaget. Formellt så har jag ju egentligen skrivit över ansvaret i ABS09 avtalet. Nu inbillar jag mig att det faktum att vi faktiskt skrivit en AMP och därigenom visat att vi åtminstonde har försökt tänka igenom det hela skall vara något ganska positivt. Skulle det mot förmodan vara någon som frågar efter detta så har vi antagligen gjort mer än vad som är vanligt vid denna typen av byggen. Eller?
 
Själva bas-uppgifterna är egentligen inte speciellt konstiga. Gentemot tidigare så har det bara blivit mer formellt med tydligt utpekade uppgifter än vad det var tidigare.

En arbetsmiljöplan behövs alltid vid ett bygge oavsett storlek, ska man även hårddra det hela behöver varje underentreprenör sin egen amp som berör deras arbetsområde. En amp ska således innehålla alla risker för arbetet (klassificerad efter av's afsar med sannolikhet att det dyker upp under arbetets förfarande och åtgärder för dessa).

För att förenkla det hela så har bas-p det övergripande ansvaret i ett bygge, med andra ord se till att bas-u har koll på alla ue samt har all dokumentation i ordning samt tar bas-p fram den övergripande amp. Bas-u är den som har störst ansvar på ett bygge. Man får INTE dela upp bas-u på flera entreprenörer utan det är alltid huvudentreprenören som tar den pucken. Med andra ord är det en bas-u (förslagsvis kvalitetsansvarig/platschefen) som har till uppgift att alla ue på plats uppfyller kraven i amp samt ser till att varje ue har sin egen amp och riskinventeringar på plats. Bas-u har även en skyldighet när det kommer till kemikalier, dels att dom förvaras enligt kemikaliernas datablad samt även ser till att alla datablad och dylikt finns på plats.

Det är en hel del att tänka på om man aldrig har haft med uppgifterna att göra förut, men sätter man sig in i det lite så är det inte så knepigt som det låter.

Jag kan gärna lägga upp lite dokument, förslag på amp och riskinventeringar som vi använder oss av så ser ni hur det ser ut. Nu är våra lite mer omfattande än små företag då jag jobbar i ett stort internationellt företag med mångmiljonsprojekt med många ue på plats. Men principen är densamma.

Fråga gärna om det är frågetecken. Jag svarar så gott jag kan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.