Har idag en Bosch spis på 400v kopplat i ett perilexuttag med fem framdragna trådar. (Vit, svart, blå, brun och jord)
Detta är kopplat till tre säkringar i centralen.
Vill nu köpa en ny spis med induktion och ser då att den ska ha 230v.

Fattar inte mycket angående el så det enda jag vill veta är om jag bara kan plugga i den nya spisen och köra eller om jag måste ha hem en elektriker för någon justering??

MVH: Henrik
 
Om vi förutsätter att ditt perilexuttag är rätt kopplat, och ahr du 5 trådar frma så borde det vara rätt, men vill man vara riktigt säker så kontrollmäter man mellan faserna (400V AC) och mellan fas och nollan (bör vara den blå), där skall man mäta 230V.

Om du köper en spis som går att köra på 230V men 2 eller 3 faser så kommer det att fungera. Den tar i så fall ut effekt mellan faserna och nollan, det blir en rimlig balans på uttaget.

Om du däremot köper en spis som är avsedd för enfas 230V så kommer du ev. att få problem med att säkringar löser ut. Din nuvarande spis är troligen säkrad med 3 ggr 16A i centralen. Om du då bara nyttjar en av faserna så räcker antagligen inte 16A. Enfasinkopplade spisar brukar ha 20A säkring. Din nuvarande kabel från centralen har troligen 2,5 kvmm trådar, för att säkra upp till 20A måste man ha 4 kvmm tråd. och det är risk att du istället får problem med huvudsäkringarna till huset om spisen får dra 20A.

Numera tillverkas de flesta spisar med 230V elementspänning, och ofta (men inte på alla) så går det att koppla om spisen för drift på en, 2 eller 3 faser.

Ren tekniskt så är det alltså så att man får ut 400V genom att koppla in sig mellan 2 faser, och man får 230V genom att koppla in sig mellan fas och nolla. I äldre installationer när "alla" spisar var av 400V modell brydde man sig inte om att dra fram nollan till spisen, den var ju onödig. Om man kopplar in en spis med 230V elementspänning till ett uttag där nollan fattas så säger man att nollan "flyter", det innebär att spänningen över elementet då blir slumpartad mellan 0 och 400V, vilket förstör spisen, man bränner elementet och elektronik i spisen.
 
Tack för snabbt svar!

Spisen som ska införskaffas är följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=954178

Om jag inte minns fel så satt det en stickkontakt på denna med tre runda kontakter och en flat identisk med den jag har på min nuvarande fast ett runt bleck mindre.
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=38210&stc=1&d=1271861678

På min nuvarande 400v-spis har kontakten fyra runda bleck plus platt (Jord)
http://www.fam-oud.nl/~plugsocket/Obsolete/Perilex_16A_plug.jpg

Hoppas och tror att detta ska funka. Det enda säljarna raljerar om när man beskriver vad man har för el framdragen är vikten av att det ska vara 5 kablar. 5 kablar = nolla kopplat. 4 kablar = problem! :)
Ingen har ställt en enda fråga om ampere eller tjocklek på kablarna. Hur fanken ska man som konsument kunna sånt?

I övrigt stämmer det att spisen är säkrad med 3 x 16A och 2.5mm2 kablar.

Kan bara förutsätta att allt är korrekt kopplat då det är gjort av en elektriker.

Blir lite fundersam nu då det faktiskt står på produktbladet:
"Norwesco-kontakt" och "Säkring A 25"


//Henrik
 
Redigerat:
Du ska inte ha en spis med Norwescokontakt.... De flesta spisar finns i olika utföranden, 230 V 1,2,3 faser och 400 V tre faser. Titta noga när du beställer.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du ska inte ha en spis med Norwescokontakt.... De flesta spisar finns i olika utföranden, 230 V 1,2,3 faser och 400 V tre faser. Titta noga när du beställer.
Inser det, men uppenbarligen skeppas Bosch spisar med Norwescokontakter. Åtminståne till MM, vilket innebär antingen elektriker eller pilla själv! :/

Har iofs inte tänkt köpa hos dom så vi får se om det är annorlunda i andra butiker!?
 
Inte 100 på att det alltid går att koppla om en enfasspis till trefas då den kan ha en inbyggd effektbegränsning för att inte lösa säkringen. Kan finnas en bygel på plinten, eller inte...
 
Så som det äår skrivet om den spisen så tror jag att det är väldigt tveksamt om den går att koppla om till drift på mer än en fas. Välj en annan spis, eller se till att få det verifierat ordentligt.
 
Varit i butiken idag.
Spisen är defacto omkopplingsbar enl. klisterlappen på baksidan (och info av säljaren) mellan 1, 2, 3 fas.

Den har dessutom en Norwesco-kontakt monterad som jag befarade.
Uppmärksammade butiken på detta problem och fick till svar: -"Vi vet, inga problem, det fixar vi åt dig. Blir bättre så eftersom vi får ta smällen om något skulle gå fel!"

3x16A ska enl dom vara alldeles perfekt efter omkoppling till perilex.

Äntligen en butik med lite service-mind!

Så nu väntar jag bara på min nya spis! :)

Tack för råden här i tråden!
//Henrik
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Bosch induktions-spisar med perilex-kontakt är de som har ett "W" sist i modellbeteckningen, ex HCE748323W. De med Norwesco-kontakt har ett "U". Det fanns tidagare även modeller med ett "S" sist i modellbeteckningen och dessa var precis som U- och W-modellerna på 230V men jag är osäker på typ av anslutning. 400V modellerna som bara finns i glaskeramikutförande, alltså ej med induktion, har ett V sist i modellbeteckningen....

Hoppas detta kan vara nyttigt för någon...

Ciao
 
Det är ju lite lustigt att Bosch så totalt mörkar anslutningsmöjligheterna i all tillgänglig dokumentation.
 
  • Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
I Bosch induktionsspisar finns möjlighet att ställa in effektbegränsning för hällen-delen mellan 1000 till 9500W. Inställningen görs i hällens grundinställning. Jag som har enfas och 20A kommer titta närmare på dessa spisar när jag renoverar till hösten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.