Hej,
Jag har ett gäng gamla element med många olika lager gammal färg. Jag har med skrapa och sandpapper lyckats få ett av dem metallrent men det var ett sjuhelvetes jobb. Tänkte försöka avluta de andra med en blandning av lut och potatismjöl som man gör med gamla trämöbler. Elementen och rören är i järn så luten bör inte fräta på metallen. Är det någon som gjort nåt liknande? Jag har sökt både på forumet och på google men inte hittat nåt om att avluta metall? Finns det några risker jag inte tänker på?
Tacksam för svar!

Mvh
Olle
 
Hej ... Gör ett försök på ett element ...lyckas du är det bra ...
Jag skulle använda varmlufts pistolen och en vass kniv och skrapa bort färgen
värmen lyfter upp färgen så att den bubblar sig...sedan är det lätt att få bort färgen med kniven..
Eti..
 
Hej etiol,
tack för ditt svar. Tyvärr skulle det aldrig fungera med varmluftspistolen då elementet, som ju är konstruerat för att sprida värme, skulle leda iväg värmen direkt. Temperaturen i färgen skulle alltså inte bli tillräckligt hög....
Jag testar nog med lut så får vi se hur det går..
Mvh Olle
 
Tror nog att det fungerar finfint med varmluftspistolen, det är ju frågan om några hundra grader mer än normalt.
 
Lämna in dem på blästring....
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
Blästring hade ju vart det bästa men tyvärr bor jag i en lägenhet och då blir det lite problem att plocka ner elementen utan att få in luft i systemet vilket inte skulle vara så populärt... Sen kostar det en hel del att få dem blästrade också... Bra mycket billigare och smidigare om det funkar med lut. Det funkar garanterat inte med varmluftspistolen, värmen skulle spridas till hela elementet och försvinna ut i luften igen..
 
Är rören och elementen verkligen av järn? Eller menar du stål? I så fall kan kaustiksoda och tapetklister funka fint. Men spola inte ned kaustiksoda i avloppet om du inte säkert vet att det är plaströr hela vägen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.