R
Hej,

Enligt säljaren till huset vi ska köpa så återvinner inte luft/vattensystemet som de installerade 2007 värmen från såkallade "varma rum". Jag tyckte det lät märkligt då frånluftsvärmepumpar gör detta. Pratade med en på Nibe och han sa att det var på de sättet. Pumpen vi har är från Sanyo. Va säger ni.
 
Mig veterligen så har aldrig Sanyo tillverkat några frånluftsvärmepumpar. Mer troligt så är det en luft/vatten värmepump du har, och den har ingenting med ventilationen att göra.
 
Om det är en ren luft/vatten VP så står det fäl ett aggregat utomhus som tar värme ur uteluften. Att återvinna värme ur ventillationen kräver att ventillationssystemet är byggt för det.
 
R
Ja det är ett luft/vattensystem från Sanyo. Jag blev bara konfundersam när de sa att de var på de sättet ni sa men då vet jag =)
Däremot har de lyckats koppla bort ventilationen i huset när den installerades (satt frånluftsvärmepump från början). Idag sitter mekanisk ventilation och nu varken suger eller blåser de in luft i ventilerna i de olika rummen. En från Nibe kallade systemet för "TA" ventilation?
 
Om det sitter mekanisk ventilation och det inte suger i ventilerna så är den mekaniska ventilationen antingen trasig eller avstängd. Det bör du nog åtgärda!
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
R
mm, tekniker beställd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.