OK, är det något mer man behöver tänka på när det gäller strömförsörjningen? Det skiljer ändå 500 SEK mellan så om det bara är effektivitet som skiljer så kanske jag kan leva med det, är inte så mycket effekt vi pratar om här ändå i slutändan. En fördel med den "gamla" tekniken borde väl vara att den är mer feltolerant eftersom det är mindre elektronik inblandat, och då kanske det är värt den sämre effektiviteten.
 
RilleRock
SIR 500 och liknande skall drivas på batteribackuppen i sirenen och endast få laddningsström från central.
Då utöver larmsektion och styrning.
 
B
RilleRock skrev:
SIR 500 och liknande skall drivas på batteribackuppen i sirenen och endast få laddningsström från central.
Då utöver larmsektion och styrning.
Siemens själva säger att det inte går, laddströmen räcker inte till...
 
RilleRock
Boan skrev:
Siemens själva säger att det inte går, laddströmen räcker inte till...
Har användt liknande siren/blixt/batteri utan problem till SPC:n ett flertal gånger.
Bra att veta att SIR 500 inte längre är ett alternativ om man inte sätter separat backup till den.
Skall ringa och prata med dem imorgon helt enkelt.
 
B
Ja, gör det. Däremot tror jag Teletec har en som verkar dra mindre. TX30 tror jag den heter
 
RilleRock
Boan skrev:
Ja, gör det. Däremot tror jag Teletec har en som verkar dra mindre. TX30 tror jag den heter
Den som frågat har missförstått eller har personen på Siemens gjort det.
Är ute på en av våra anläggningar nu.
En stor ridklubb med 4 olika byggnader, 4 map ca 300m kabel som drivs från en 4320.
inkl 2 st SIR 500 i varsin ända av anläggningen.
SPC skall endast underhållsladda batteriena som sedan driver SIR 500.
 
B
What?!?! Detta är underligt! Vi hade mycket diskussioner med siemens och det gick minsan Inte sätta direkt utan extern strömmatning...
 
RilleRock
Boan skrev:
What?!?! Detta är underligt! Vi hade mycket diskussioner med siemens och det gick minsan Inte sätta direkt utan extern strömmatning...
OM den skall driva sirenen UTAN batterier Ja då klarar inte SPC eller någon annan normal central på marknaden av den då den är rejält strömkrävande i sammanhanget.
Därför man har batteriet på 1-2A som driver sirenen vid larm.
SPC underhållsladdar och styr batteriet.
 
B
De menade på att den krävde mer i laddström än vad centralenheten kunde ge...
 
Såhär står det i databladet till SIR 500:

Drivspänning: 13,5 - 14,1 V DC
Strömförbrukning(Siren): Kontrollström: 1 mA, I vila 70 uA, Vid larm från ACK - 0,9 A
Strömförbrukning(Ljusfyr): Från centralapparat - 300 mA
 
B
Jag vet...men de säger ändå att det inte går...
 
RilleRock
Boan skrev:
Jag vet...men de säger ändå att det inte går...
Men det går så....:D
 
B
ok får nog ta och väcka detta igen, RilleRock, du råkar inte ha någon bild på hur "dina" SIR-500 är kopplade mot 4320 på ett sätt som funkar? vill verkligen få till en SAB, och utan extra strömaggregat.

står mellan SIR-500 och TL-30X från Teletec.
 
Redigerat:
RilleRock
Boan skrev:
ok får nog ta och väcka detta igen, RilleRock, du råkar inte ha någon bild på hur "dina" SIR-500 är kopplade mot 4320 på ett sätt som funkar? vill verkligen få till en SAB, och utan extra strömaggregat.

står mellan SIR-500 och TL-30X från Teletec.
Tyvärr inte och vill inte ha en sån best hemma i villakvartertet :D
Men de brukar faktiskt bara vara att följa inkopplingsanvisningen.
Får du problem så hojta.
Viktigt är som sagt batteriet som driver den vid larm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.