Hej på er..
Har dränerat om mitt hus från 47 för ca: en månad sedan..
Bytte ut dom befintliga dräneringsrören (tegelrör)och och använde mig sedan av dräneringsrör (4m), podrän plattor på 100 mm och sedan fiberduk enligt leverantörens instruktioner..
Nu tycker jag att på vissa ställen i källaren så börjar putsen släppa längst ner vid golvet.
Min teori är att väggen har varit fuktig och nu börjar torka upp och därför börjar det släppa..
Men jag kollade ju aldrig hur den var innan dräneringen, det kan ju har varit så innan.
Jag tycker att det kan ju omöjligt vara sämre nu efter som det inte funnits nåt skydd eller isolering innan dräneringen.
Kan min teori stämma att den nu torkar upp och putsen släpper, eller är det nåt galet som jag gjort??

Mvh
Anders
 
apap skrev:
Nu tycker jag att på vissa ställen i källaren så börjar putsen släppa längst ner vid golvet.
Min teori är att väggen har varit fuktig och nu börjar torka upp och därför börjar det släppa..
Men jag kollade ju aldrig hur den var innan dräneringen, det kan ju har varit så innan.

Mvh
Anders
För att få en bild hur det var innan :-/ kan du undersöka innerväggar i källaren och se om också där släpper putsen längst golvet. Gör den det så kan man ju gissa att det är det gamla skador och att så såg det ut innan dräneringen.
Annars tycker jag att din teori kan stämma - den fuktskadade putsen torkar och smulas sönder. Det är ingen katastrof och rätt vanligt i gamla källare .... slå av allt löst puts och putsa med ny kalkputs (utan tillsats av cement). Ska du måla dina källarväggar så använd helst färg som andas! Tänk på att du har inte dränerat själva golvet och en viss fuktvandring från marken under golvet och under väggarna kommer att ske. Den fuktvandringen är minimal, ofarlig och osynlig i en uppvärmt källare med kalkputs och rätt färg på väggarna men om du lägger på cement och tätt färg så får du nya skador övanför cementlagringar och den täta färgen kommer att bubbla och släpa om några år.
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.