Jag har plåtfasad på huset (putsat sedan tilläggsisolerat med plåt på). Plåten är svår att få tag på då den är 34 år gammal. Jag ska bygga ett förråd under en balkong på huset så då tänkte jag plocka loss plåten som sitter på väggen under balkongen (det blivande förrådet) och flytta den till den nya ytterväggen. Plåten är spikad med bläckspik, sådan där med gummibricka. Hur får jag loss den utan att skada plåten?
tänker mig en smal ändavbitare som jag klipper/drar ut spiken med. Men var hittar jag en smal sådan, det är 12mm brett där spiken sitter. Andra idéer? Har tidigare huggit av spiken med skruvmejsel och hammare med det ger skador på plåten.
 
Har du någon som kan svetsa i närheten som kan hjälpa dig, så kan du själv göra ett verktyg som klarar detta utan att det blir några märken i plåten.
Du tar en 2 - 3 mm bricka som är något större än skallen på spiket , gör ett hak i brickan , så att spiket går i ..
gör en distans något högre än skallen på spiket , svetsa sedan detta på en stång som är ca . 60 till 80 cm långt, sågs till ett rör ca. 20 cm ( handtaget )som stången passar i ..svetsa sedan dit ett stopp i änden på stången.. Detta skall fungera så här......se till att brickan, kommer via haket , bakom spiket på väggen..
drag i handtaget mot stoppet , upprepade gånger fram och tillbaka mot stoppet, på så vis slår du ut spiken från väggen , utan att skada plåten..
Hoppas du förstår hur jag menar....
Jag gjorde själv ett sådant verktyg då jag skulle byta taket. därför vet jag att det fungerar..
Lycka till
Eti..
 
Redigerat:
etiol skrev:
Har du någon som kan svetsa i närheten som kan hjälpa dig, så kan du själv göra ett verktyg som klarar detta utan att det blir några märken i plåten.
Du tar en 2 - 3 mm bricka som är något större än skallen på spiket , gör ett hak i brickan , så att spiket går i ..
gör en distans något högre än skallen på spiket , svetsa sedan detta på en stång som är ca . 60 till 80 cm långt, sågs till ett rör ca. 20 cm ( handtaget )som stången passar i ..svetsa sedan dit ett stopp i änden på stången.. Detta skall fungera så här......se till att brickan, kommer via haket , bakom spiket på väggen..
drag i handtaget mot stoppet , upprepade gånger fram och tillbaka mot stoppet, på så vis slår du ut spiken från väggen , utan att skada plåten..
Hoppas du förstår hur jag menar....
Jag gjorde själv ett sådant verktyg då jag skulle byta taket. därför vet jag att det fungerar..
Lycka till
Eti..
Byggde du en egen glidhammare alltså? :cool:
Ett passande ändstycke till denna borde funka.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Glidhammare-19906/
 
Hej ...
Ja.. detta var för 35 år sedan..
helt prefekt .. du kan använda det som finns ..
I vinkeln slipar du ett spår för spiket sedan svetsar du på en förstärkning på sidorna ...
så har du dit verktyg klart för att använda...
Lycka till
Eti..
 
Oj, har visst glömt svara.... Jag köpte mig en najtång på biltema som jag slipade smal, funkar bra att nypa av.dem med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.