Hej!
Det finns några gamla trådar med liknande frågor, men jag hittar inga riktigt bra svar, så varför inte prova igen och se om det finns nya erfarenheter i forumet? :)

Vi har dränderat vårt hus (byggt -46, med källare) med motsv. Isodrän. Nu vill vi ha varmare i källaren och vill isolera även sockeln ovan mark. Fasaden på huset är puts med mexisten ovanpå, vilket gör att fasaden ör ca 1 dm utanför sockeln. Så det finns utrymme för en del isolering. :)

Man skulle kunna tänka sig att lägga platonmatta närmast väggen och bygg-cellplast (minst 5 cm) utanpå det, därefter någon form av armeringsnät för att hålla ihop konstruktionen, och sedan ev. hönsnät och puts, för valfri utformning av ytskiktet.

Man skulle också kunna tänka sig att lägga cellplasten direkt mot källarväggen, men är det inte säkrare att ha en luftspalt för fuktvandring? Eller finns annat material som skulle kunna vara bättre än cellplast? Isodrän är väldigt poröst och smular sönder lätt, verkar inte hålla.

Någon som har andra förslag, gärna som har provat hur det funkar i praktiken? :cool:
 
Detta har jag också funderat på... Vi har lättbetongväggar med puts utvändigt. När jag hade hit en byggare rekommenderade han luftspalt och sen någon skiva med frigolit och färdig betongplatta på. Kommer inte ihåg vad de hette dock...

//Anders
 
Hej !

Blir det inte lite konstigt om man skall ha en luftspalt mellan sockeln och isoleringen?
Motverkar inte det sitt syfte?
Isoleringen dikt an sockeln och möjligen luftspalt mellan isoleringen och ytskiktet känns mer logiskt.

Några av isoleringstillverkarna uppger att man kan använda deras I-element för tilläggsisolering av befintlig sockel, bla Isover, Paroc, Jackon.
Och jag kan inte se pågon luftspalt i deras anvisningar.
 
  • Gilla
Antondjurberg
  • Laddar…
Det vandrar ganska mycket fukt inifrån en varm källare ut genom betongväggen, åtminstone så länge källaren är varmare än det är ute. Om man har tät cellplast dikt an mot väggen så stannar fukten kvar. Jag föreställer mig att det inte blir någon särskilt bra miljö med betong, gammal färg och cellplast som aldrig torkar, även om det inte finns så mkt organiskt material som kan mögla etc. Det brukar aldrig vara bra att bygga in stillastående fukt. Så någon fuktvandring vill jag se till att det blir, även om luftspalten nog kan vara ganska liten och ändå fungera. Träreglar tror jag absolut man ska undvika i sådana konstruktioner (just p g a fukten), så därfär undrar jag om platonmatta kan vara ett alternativ.

Det finns flera moderna men ganska oprövade metoder som har visat sig fungera dåligt i praktiken, trots att byggfirmorna använder det i stor skala - t ex enstegstätade fasader som har visat sig vara riskkonstruktioner. Att tillverkarna rekommenderar en konstruktion betyder inte att den är optimal - tyvärr! Man ska alltid akta sig för att stänga in fukt. Om man vill ha sunda hus får man nog tänka lite själv också. ;-)
 
  • Gilla
Alexander Viksten och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte gjort detta själv, eller övervägt, men när vi isolerade under mark så noterade jag i häftet från pordrän att där fann anvisningar för hur man putsar på Pordränskivan om man ville ha den ovan mark. Så googla pordrän montering puts så får du se hur de har tänkt sig.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Bra! Det var ju en detaljerad beskrivning. Vi råkar ha en del dränskivor kvar efter dränering, så det kanske kan vara värt att prova. Jag är dock fundersam på om det håller. Dränskivor är väldigt porösa och smulas lätt sönder. Är det någon här i forumet som provat att använda dränskivor ovan mark och putsat på dem? Annars kan jag säkert ringa och fråga hos Pordrän. :)
"Puts på Pordrän
Punktklistra Pordränskivan med fästmassa enligt detalj 1. Pordrän på sockel ovan mark skall alltid fästas mekaniskt med isolerhållare 5-6 st/m2 väl förankras i bakomvarande vägg. Längd på isolerhållare anpassas efter Pordränskivans tjocklek. Pordränskivan monteras på plastlisten och avslutas med plåtbeslag i anslutning till väggfasaden. Före putsning monteras sprickarmering av putsnät. Fäst putsnätet med 2 snäppspännen/isolerhållare samt 10 nätklammer/m2. Vid sockelhöjd över 750 mm monteras avlastningsregel som förankras i bakomvarande vägg med expanderbult."
 
  • Gilla
Klåfingrig
  • Laddar…
Intressant tråd! Har liknande funderingar fast jag saknar källare. Har också mexitegel som bygger ut en del del. Idag sitter det 2 lager korkskivor som är 4-5cm tjocka har tänkt byta ut dom då dom är rätt slitna.
 
Kork? Låter ju spännande! Jag försökte hitta info om kork som isolering - bra lambda-värde, men jag hittade ingen info om att det säljs till privatpersoner. Och inga prisuppgifter heller, så det är väl dyrt antar jag. :D Jag ska kolla upp det!
 
På yttersta skivan är det någon form av asfaltbeläggning. Men skulle vilja ha något tåligare då gräsklippare och trimmer sliter på den. Dom är från -65, vill minnas att jag tom sett det på principritningen för grunden men det borde finnas någon modernare lösning tycker jag.
 
Ev fukt kondenserar mot cellplasten och rinner isf ner på insidan ner till din Isodrän........
 
  • Gilla
Anonymiserad 128745 och 1 till
  • Laddar…
Enk projektet, skall jag tolka dig som att du är en vän av att sätta cellplasten kloss an?

Malinka har bra synpunkter ang fukten, kanske man behöver plast på insidan för att min idé skall funka till 100%.

Det känns dock fel att ha en luftspalt mellan isolering och grund, jag har alltid trott att hela vitsen med isolering var att hindra luften från att röra sig.

Blir intressant att se vad vi kommer fram till.


/Kamo
 
Varför skulle det komma nämnvärda mängder fukt från källaren igenom sockeln?

Vi har lättbetongväggar med träreglar och glasull utvändigt, utanför sitter lockpanel. (Inte grund/källare utan bostadsplan.) Kan inte föreställa mig att det skulle vara en riskkonstruktion?

Förr i tiden när man reveterade/putsade träkåkar så satte man bl a upp ströläkt för putsen att fästa i. Dvs ströläkten var inputsad i fasaden. Fasaderna var som alltid utsatta för väder och vind utifrån samt fukt inifrån då man inte använde fuktspärr. Såvitt jag vet har det fungerat utmärkt i alla år.

Vidare pratar man om att det väsentliga är att fuktgenomgången på insidan är 3-5 ggr tätare än den på utsidan, för att fukt ska kunna vandra inifrån och ut. Om man tar exemplet sockel så har vi från insidan ca 20 cm betong sedan porös isodrän sedan tunn puts på någon cm. Nog kan man lugnt anta att 20 cm betong är 3-5 ggr fukttätare än 1 cm puts?

Alla kåkar med kallasfalt på utsidan av källarmuren? De verkar generellt trots allt ha klarat sig ganska bra så vitt jag vet. Det är väl först när man isolerar och gör bostadutrymmen och/el dusch/bad som det kan uppstå problem? Men då inte på utsidan utan på insidan, och oavsett om källarmuren är asfaltad el inte.

Utifrån dessa exempel så har jag svårt att inse att fuktvandring inifrån och ut skulle vara något problem?
 
I mitt förrförra hus hade jag källare med lecaväggar, slammade inneväggar med silikatfärg och cellplast med nät och puts på utsidan och huset är besiktat och fuktmätt 2 ggr och med mycket bra värden.....
 
Jag har sett att man använt stenullsskivor med putsnät utanpå. Detta borde väl bli mindre tätt än cellplast, om man nu är rädd att det blir för tätt. Är detta en vanligt/bra metod?
 
Vad jag fått höra, ifrån leverantörer, är att cellplats är lika diffusions tätt/otätt som betong, kan det stämma?

Tänkte själv isolera sockeln i sommar med byggmax svarta skiva, 50mm, fästa med klinkers och plugg.

Undrar hur man fäster armeringsnät i cellplasten? och vad för sorts bruk som fäster på cellplast med nät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.