Jag tänkte (låta) bygga ett vinställ under trappan som det här nedan. Hur gör man enklast glas/plexiglasdörrarna? Hur gör man enklast själva vinhållarna?

ICctK.jpg
 
Coolt :D
ang glasdörrarna skulle jag kolla med en lokal glasmästare efter lite förslag....
 
  • Gilla
mhz777
  • Laddar…
Snyggt :)
Jag vet inte om du tänkt göra vinställen i fanerade lådor i mdf eller i massiva bitar?
Beror lite på hur noga man tycker det är att man ser trästrukturen inne i "hålen" och det blir också en prisfråga då det lär gå en del virke för detta.
 
Blir nog budget ;) Dvs mdf.

Frågan är bara om det håller då man staplar en hel del vikt på varandra.
 
Ja det håller efter som det är en lådkonstruktion
Fast är det inte lite ont om flaskor på bilden
Skall inte vin lagras mörkt och kallare än under trappan

Mvh Pär H
 
Trappan är i en källare om det hjälper. Men avsaknaden av mörker och rätt temperatur bekämpas av hög omsättningshastighet i stället ;)
 
blob skrev:
Trappan är i en källare om det hjälper. Men avsaknaden av mörker och rätt temperatur bekämpas av hög omsättningshastighet i stället ;)
...eller med rökfärgat glas och AC :D
 
Kloka ord blob

Pär
 
Det är inte så kinkigt som endel påstår anser jag. De flesta orkar ändå inte lagra så längre. Det är när man blir mer hardcore och snackar 5 år eller mer som det börjar blir noga.

Räkna dock med att börjar samla flaskor så kommer det oftast dra i väg så överdimensionera gärna :)
 
2013-01-22 10.30.02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-22 10.30.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-27 13.29.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-27 13.29.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-29 21.35.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-29 21.36.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-01-29 21.36.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sent omsider har jag nu fått väggen riven. Var och tittade på massiva träbjälkar (osäker på term). De kostade rätt mycket och det verkar smidigast trots allt att bygga enligt lådprincipen.

Har spacklat och målat trappan, nu återstår väggarna. Vore häftigt att bygga enligt bild i trådstart, just för att se om jag kan ta det i mål. Glasdörrarna skippar jag så länge.

Hur fäster jag varje låda i väggen?

Frågan är dock om det finns andra mer yteffektiva lösningar/hyllor? Förslag? :)
 
Vinstället på bilden är ju av lådkonstruktion, vill du komma billigare undan kan du ju ta vanligt 22mm klädselbräda, vända den hyvlade sidan utåt. Kör upp en massa hål med en dosfräs. Sen bara att betsa i nån snygg bets.
 
Tack för svar!

I och med att det är i en källare vill jag inte lägga den första lådan på golvet (risk för fukt). Hur förankrar jag den första nivån?
 
Om du bygger det så självbärande som möjligt (en U-konstruktion tänker jag mig?) är ju låga sängben i metall bra att ställa det hela på, de håller för många kilon. Då är infästningen i väggen mer ett tippskydd.
 
Mikael_L
Ang dörr så kanske du kan ta en beg bastu dörr från blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.