Antingen är jag dålig på söka eller så finns inget tydligt svar på forat.

Jag har flytspacklat ett litet rum, bara planspackling ca 2 m2 och inte tjockare än 10 mm. Det är betongplatta, men just här var plattan ovanligt ojämn (hemmagjord min första, andra blev mycket bättre :p ).

Rummet ligger i ett ytterhörn av huset. Just nu är det milt och jag kan klara mig utan värme någon dag, men slår det till med -35 in i februari vill jag inte ha ytterhörn utan värme. När törs jag slå på värmeslingorna?
 
Jag vet att jag frågar "hur långt är ett snöre", men hjälp mig uppskatta snöret!

Det är förresten Weber 644 som lagts ut. http://www.weber.se/golvavjaemning/...ssor/weberfloor-644-vaermegolvspackel-dr.html

Det enda jag hittar om torkning handlar mer om mängden fukt i spacklet inför ytskitksbeläggning inte om sprickbildning vid för snabb torkning pga golvvärme. "På torrt underlag är Floor 644 mattläggningsbar 1-3 dygn efter läggning enligt följande: 1 dygn upp till 15 mm tjocklek, 2 dygn upp till 30 mm tjocklek, 3 dygn upp till 50 mm. Den angivna torktiden förutsätter ett gott uttorkningsklimat på cirka +20°C, 50% RF och visst luftombyte."
 
Två veckor har jag hört (och har själv gått efter) att man skall vänta innan man drar igång el-golvvärmen. Men om man verkligen behöver vänta så länge eller inte vågar jag inte svara på.
 
Tack för svar!

I mitt fall är det vattenburen golvvärme i betongplattan ca 8 cm under den nygjorda gjutningen, så en bra värmespridning och förhållandevis låg temperatur kan garanteras. Dessutom är gjutningen tunn, ca 10 mm. Så jag tycker spontant att flera veckor låter väldigt långt.

Jag är helt enkelt rädd för att frysa vattenslingorna om jag låter värmen vara avslagen allt för länge. Kanske ska jag smyga igång väldigt lite värme till att börja med.
 
När man lägger elektrisk golvvärme så är det minimum en månad som gäller och detta inte bara för flytspacklet utan även för att tätskiktet ska hinna genomhärda...

Kan ju tycka det borde vara likvärdigt med vattenburen värme.
 
Ni ger mig ju inte de svar jag vill ha :p

Jag måste hantera frostrisken, det är en realitet i Norrbotten mitt i vintern. Så antingen ställer jag in en värmefläkt i rummet och får hög och snabb uttorkning eftersom jag måste gasa på denna för att värmen ska nå 10 cm ner i betongen. Eller så smyger jag igång ett litet flöde i golvvärmeslingan. Jag tror själv mer på det senare alternativet.
 
  • Gilla
Glasberga
  • Laddar…
Vi hade tre veckor för vårt vattenburna.
 
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
För att vrida på frågan, hur hade ni löst situationen jag står inför (balansera frostrisk och snabb uttorkning)?
 
  • Gilla
Ellie.
  • Laddar…
Minst 1 månad annars riskerar du att få sprickor i spacklet.
Ställ in en värmefläkt med stödvärme, inte full mutter alltså.

Tror att dom föreskriver 3månader på elvärneslingor...
 
Hela grejen med att vänta så länge tror jag är sjukt överdriven och som alltid med generella råd åt "pöbeln" överförsiktig!

Om du kör ut 20 - gradigt vatten i slingorna, vad kan det skada? Vad gör dom när man gjuter i Thailand? Kyler?

Oavsett så lär det vara mycket sämre att slingorna fryser!
 
Ingen expert men ditt resonemang med att slingorna ligger djupt (elektriska ligger väl oftast direkt i flytspacklet) = bra värmespridning i kombination med en låg temperatur (kanske inte ens 20 grader i systemet) så borde det vara riskfritt.
 
Kan du inte bara släppa på lite varmvatten då och då?
 
Och, kan nu knappt 3 veckor senare meddela att jag släppte på en liten mängd vatten i slingorna efter ca 5 dagar. Jag har granskat gjutningen noga och det finns inte en tillstymmelse till sprickor, varken små eller stora. Så försiktig värme verkar inte vara ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.