Jag hade nog försökt lägga en av stugans långsidor mot utsikten för att maximera denna, och sedan lagt kaminen i mitten på fönsterväggen så att man kan njuta av både kamin och eld samtigt. TV:n får vara lite mer undanskymd för att framhålla att man är i fjällen för att umgås. Något i den här stilen. Då får man också ihop V/A bättre.

Loftet får hamna ovanför kök/sovrum/bad som får lite lägre takhöjd, kanske 2,20 eller något.

Det kan vara en bra idé att låta taket täcka altanen så att man slipper takras där.
Drawing1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
helsod skrev:
Du har inte upplagt eran planlösning och bilder på bygget här i forumet någonstans? Alltid roligt och få se helt andra alternativ. Ska även kolla in det i Lindvallen :)
Har tyvärr bara en frimärksstor planlösning från ett snarlikt hus i samma område.
ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men principen borde framgå ganska tydligt. På entréplan finns en stor hall med gott om förvaring för pjäxor och kläder. Finns också ett litet badrum med WC direkt innanför ingången. Sedan finns ett sovrum med familjesäng (våningssäng med bredare underslaf). Därefter ett vanligt sovrum med dubbelsäng. Badrum med wc, dusch, tvättmaskin, torkskåp och bastu. Kök med viss avdelning men ändå god kontakt med vardagsrum. I vardagsrummet finns ett stort matbord med plats för 10 - 12 personer samt en stor hörnsoffa och kamin. Upptill är det ett litet allrum mellan två sovrum med dubbelsängar. Tack vare att man har offrat dubbeltakhöjd över vardagsrummet finns det ett fjärde sovrum. Finns många stugor i området som har öppet till nock och därmed bara 7-8 bäddar. Stora fönster mot fjället gör dock att det känns luftigt ändå.
 
Jag tycker att garderober är ganska onödiga i en fjällstuga. Tror inte det är många som packar upp kläderna på hyllor i garderoben. Jag skulle satsa på att ha rejält med krokar och sedan ha någon sorts förvaring för väskorna i typ sänglådor. Jag skulle göra sovrummen så små som möjligt. Två toaletter är ett krav om man räknar med att vara mer än 6 personer tycker jag. Högt i tak är superskönt men inte speciellt ekonomiskt ur uppvärmningssynpunkt, det kan vara något att tänka på ifall ni tänker hyra ut huset. Lycka till!
 
Personligen håller jag helt med ang. Garderober.
Jag är en ganska flitig fjällnjutare, och packar aldrig upp väskan även om jag stannar i mer än en vecka ibland.
Min mor, däremot, packar upp även om hon bara stannar en weekend.
Jag skulle nog inte planera för mer än en liten byrå i varje rum.
Dubbla toaletter är nästan ett krav för mig med, ska fem personer i rad duscha blir det lätt kissnödigt för den sjätte, speciellt efter afterskin.
När det gäller gemensamma utrymmen får man tänka på att hela sällskapet ofta är synkade tidsmässigt i fjällen.
 
På loftet sitter det fem dubbelkrokar per person i sovrummen. Sedan finns det hyllor som är anpassade att rymma trolleyväska. På entreplan finns byråer. Inredning och planlösning anpassar man lämpligtvis efter om man ska hyra ut eller inte.
 
Korvgubbe
Det beror så klart på huruvida man tänker hyra ut eller ej, men jag antog att det som var inritat på förslag två vara garderober.
Ska man inte hyra ut så är det nog klokt att ha garderober, blir en hel del prylar som man lika gärna kan lämna kvar istället för att släpa fram och tillbaks och dessa kräver förvaring. Sängkläder för 8 personer, 4 tunnare sommartäcken, 8 handdukar och badlakan, av det sistnämnda kanske man vill ha dubbelt iom bastun. Det blir snabbt mycket prylar som lämnas kvar om man inte hyr ut.

Men väskförvaring var smart att nämna, även om man kanske inte alltid packar upp sina kläder behöver man någonstans i sovrummet att ställa undan väskan på. Nu är jag en sån som alltid packar upp direkt ändå, och då kan man ställa undan väskan i garaget eller liknande för att skapa plats.
 
Hyr man ut har man väl någon form av låst förråd eller garderob för saker man lämnar. Behövs inget avancerat, det är ju knappast juveler man lämnar.
 
Har ritat om den lite efter ett förslag jag fick här. Gillar det raka köket mycke mer än ett i vinkel. Angående garderober så vill vi ha några då vi inte kommer hyra ut den i första hand. Vill kunna lämna sängkläder, handdukar mm.

Har nu lämnat in denna planlösning för ett offert förslag... sen ska en arkitekt få titta på planlösningen. Vi vill ha lite riktpriser på vad det kan komma kosta innan vi går vidare till arkitekten.
 
Oops bilden kom inte med ;)

Skärmavbild 2013-01-26 kl. 09.09.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe
Jag tycker fortfarande det är synd att soffan är vänd bort från utsikten.
Hur hade det blivit om man ställer soffan mot väggen där tv:n står nu, och flyttar ned tv:n så den står bredvid fönstret? Kaminen bör man nog flytta då med, hörnet bakom soffan kanske?
 
Korvgubbe skrev:
Jag tycker fortfarande det är synd att soffan är vänd bort från utsikten.
Hur hade det blivit om man ställer soffan mot väggen där tv:n står nu, och flyttar ned tv:n så den står bredvid fönstret? Kaminen bör man nog flytta då med, hörnet bakom soffan kanske?
Gjorde en liten ommöblering... hade bara ritat ut en stor hörnsoffa eftersom jag ville ha många platser. Men denna möblering känndes faktiskt bättre, både tv och utsikt :)

Skärmavbild 2013-01-29 kl. 20.03.44.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe
Haha, ja det var ju en betydligt enklare lösning! Ibland tänker man inte helt färdigt innan man skriver. :)
 
Jag tycker www.jorntra.se har en del fina stugor.

Här har jag ändrat lite på deras Talltopp 70, som alltså är en stuga på 70m2. Om du vill ha mer plats för klädvård/tork kan du ju t ex använda sovrummet bredvid toan till det. Loftet är ca 20m2 (det gråa området på planlösningen).

talltoppen70_modified.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips angående förvaring som av någon anledning inte är så vanligt i Sverige; bygg höga sängstommar! Bara genom att få upp sängen säg 80 cm så får man kubikmetrar av förvaringsutrymme under sängen. Perfekt för tomma väskor, sänglinnen och rent generellt för prylar som man inte behöver tillgång till varje dag. På köpet får man ett betydligt bekvämare "insteg" till sängen, åtminstone för vuxna. Har aldrig riktigt fattat vår förkärlek för golvnära sovläge. Kanske är vi rädda för att slå ihjäl oss om vi trillar ur när vi sover? Kanske är det en genetisk grej från när vi sov på grottans golv? Kanske har vi svårt att komma undan uttrycket "stiga upp på morgonen"? Hur som helst så är det väldigt praktisk förvaring!

För övrigt gillar jag planlösningen i inlägg 26 men håller med vissa om att en extra toa inte skulle vara fel. Du kan inte offra den inre delen av klädrummet för en pyttetoa? Eller mät och fundera på om det finns plats nog under trappan, man måste ju inte ha ståhöjd över toastolen... (eller måste man det ....?)
 
En variant med två toaletter, bra utsikt från soffan och vettig titt-vinkel från soffa till TVn

fjallstuga_plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.