Tjena jag håller på att klura ut hur jag ska få varmvatten till min dusch i bastun den är vedeldad. Har kallvatten dit ut på sommaren just nu, ska väl lägga värmekabel i sommar.
Min fråga är, Hur ska man smartast lösa varmvattens frågan till duschen? har ju kallvatten i duschen men vill kunna blanda, använda kamin för att värma vattenet i tanken, har ingen fast ström där ute. kan man använda en 12 volts pump? hur ska jag smartast sätta ett varmvattenskärl? ca 20- 30 liter. Någon som har någon ide hur jag ska gå till väga tacksam för svar :D
 
Jag har en termostatblandare inne i huset som jag med en vattenslang leder ut vatten för dusch, detta kan vara problem om det blir långa vägar att dra slangen. .
Förra ägaren hade svetsat samman två rostfria hinkar och monterat den i taket i bastun för att värma vatten, självtryck fick räcka.
 
Hej
Vi har en tank på skorstensröret som vi värmer vatten i och blandar i hink sen "duschar" vi med skopa.
Eva
 

Vattentanken brukar man sätta på rökröret eller vid sidan av/runt kaminen. En 20 liters vattenvärmare räcker gott till 4-5 pers. om vattnet är riktigt hett.
Med en vanlig trädgårdsvattenkanna upphängd på en krok duschar man på enkelt sätt. Finns det mycket varmvatten att blanda med föredrar jag skopan men vattenkannan är bättre om man måste snåla på varmvattnet. En enkel trall med en markisväv eller liknande som vindskydd räcker långt tycker jag.
Om du prompt vill duscha kanske någon husvagnspump kan fungera.Båtfolket har ju också en del lösningar som inte kräver el.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.